ARN wil meer aandacht voor sloopfraude
Volgens ARN verdwijnen er jaarlijks duizenden autowrakken uit de keten van milieuverantwoorde verwerking. Dit gebeurt bijvoorbeeld doordat er misbruik wordt gemaakt van de regeling ‘sloop in eigen beheer’ of door zogenaamde papieren export.
Bij papieren export wordt een kenteken afgemeld voor export maar wordt de auto in werkelijkheid illegaal gesloopt, bijvoorbeeld door het wrak te verknippen. Deze in Nederland illegale manier van verwerken is goedkoper dan het legaal demonteren en shredderen, maar zorgt voor meer milieuschade, volgens ARN.
Verlaging maximum
Binnen de regeling ‘sloop in eigen beheer’ mogen aanvragers jaarlijks maximaal vijf auto’s slopen. Op deze manier kunnen particulieren en bedrijven bijvoorbeeld auto’s ombouwen door middel van donorauto’s. Om misbruik van de regeling te voorkomen wil ARN het maximum aantal sloopvoertuigen in deze regeling verlagen van vijf naar twee en bij de aanvragers onderscheid maken tussen bedrijven en particulieren.
ARN zoekt samenwerking met RDW, de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit en het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit bij het signaleren en aanpakken van deze vormen van fraude.