Editorial | Logica

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Luberto van Buiten

Duitsland staat voor gründlichkeit, en dan kom je kennelijk makkelijk weg met ­sjoemelsoftware en met motoren die ­revisiebedrijven handenwrijvend en met eurotekens in de ogen in de werkplaats ­verwelkomen. Wat is dat toch, met imago?

Het gaat er niet zozeer om wat je zegt, maar hoe je het zegt – en niet om wat je doet maar hoe je iets doet. In deze editie zoeken we met enkele restwaardespecialisten naar wat de restwaarde van een auto bepaalt. Het merkimago is dus een belangrijke factor voor die afschrijving, maar er komen ook nieuwe criteria bij. Sinds de opkomst van telematica en connectiviteit is het bijvoorbeeld de vraag of de auto van alle updates is voorzien. De Tesla-bezitter die ’s ochtends wakker wordt en plots ­autopilot heeft, heeft een auto die overnacht meer waard is geworden.

Hoewel ook hier natuurlijk geldt dat het imago van moderniteit belangrijker is dan de daadwerkelijke ouderdom. Waarom ­wisselen sommige mensen anders zo graag hun vrijwel gloednieuwe tweedehands iPhone in voor een nieuwe, terwijl anderen weer liever een tweedehands iPhone hebben dan een nieuwe Samsung voor dezelfde prijs? Tegen die logica kan geen restwaardetabel op.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Editorial | Logica | Automotive Online

Editorial | Logica

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Luberto van Buiten

Duitsland staat voor gründlichkeit, en dan kom je kennelijk makkelijk weg met ­sjoemelsoftware en met motoren die ­revisiebedrijven handenwrijvend en met eurotekens in de ogen in de werkplaats ­verwelkomen. Wat is dat toch, met imago?

Het gaat er niet zozeer om wat je zegt, maar hoe je het zegt – en niet om wat je doet maar hoe je iets doet. In deze editie zoeken we met enkele restwaardespecialisten naar wat de restwaarde van een auto bepaalt. Het merkimago is dus een belangrijke factor voor die afschrijving, maar er komen ook nieuwe criteria bij. Sinds de opkomst van telematica en connectiviteit is het bijvoorbeeld de vraag of de auto van alle updates is voorzien. De Tesla-bezitter die ’s ochtends wakker wordt en plots ­autopilot heeft, heeft een auto die overnacht meer waard is geworden.

Hoewel ook hier natuurlijk geldt dat het imago van moderniteit belangrijker is dan de daadwerkelijke ouderdom. Waarom ­wisselen sommige mensen anders zo graag hun vrijwel gloednieuwe tweedehands iPhone in voor een nieuwe, terwijl anderen weer liever een tweedehands iPhone hebben dan een nieuwe Samsung voor dezelfde prijs? Tegen die logica kan geen restwaardetabel op.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.