Cosmetisch avontuurtje
De schadebranche telt al jaren elke maand minder calculaties. Des te opmerkelijker dat de grootste ruithersteller, Carglass, toch brood in deze markt ziet. Het bedrijf lanceerde vorige week Carmetics, dat zich richt op cosmetische schades en daarmee rechtstreeks concurreert met soortgelijke formules van ketens als ABS, Care, ASN, AHG en AAS. Carglass heeft wel een voordeel ten opzichte van bovengenoemde partijen (en zelfstandige spot repair bedrijven): het heeft in de afgelopen jaren consumenten zo ver gekregen dat ze met elk sterretje braaf naar een Carglass-vestiging gaan. En daar worden ze vervolgens op de oppervlakteschades geattendeerd. “De afgelopen maanden hebben onze mensen staan turven hoeveel kleine schades er zaten op de auto’s die binnenkwamen”, zegt Willem Mes, directeur operations van Carglass. “Op basis hiervan en gesprekken met klanten gaan wij dit avontuur aan.” De eerste vestiging die de dienst kan leveren is te vinden bij Carglass aan de Atoomweg in Utrecht. In de komende maanden opent Carmetics store-instore-pilotvestigingen in Apeldoorn, Breda, Sittard en Alkmaar.
Klant betaalt
Hoeveel geld er met de proef gemoeid is, wil Mes niet zeggen. “De investering zit in een mobiele spuitcabine die we rond de auto kunnen manoeuvreren en een hightech laksysteem waarmee alle bestaande kleuren zijn aan te maken”, zegt Mes. “Verder gaat het om opleiding en manuren. In Utrecht zijn er nu drie fulltimers mee bezig. Als ze acht tot negen klussen per dag kunnen uitvoeren, is het rendabel.” In tegenstelling tot bij ruitherstel, betaalt bij Carmetics niet de verzekeraar maar de klant zelf. Daarom zijn de prijzen zo transparant mogelijk. “Op de site communiceren we wat welke schade kost en hoe lang het herstel duurt.”