Ieder voor zich

Redactie Redactie
• Laatste update:

Tegelijkertijd koelde de Chinese economie behoorlijk af en bereikten de olieprijzen een all time low. De discussie over fossiele energie laaide weer op. In het land der blinden verkocht Elon Musk maar liefst 60 duizend auto's. En bij vrijwel alle autoproducenten staan veelbelovende e-mobility projecten op stapel.

2015 was ook het jaar dat de Europese automarkt aantrok. En de sjoemelsoftware aan het licht kwam. Want de Europese Commissie was jarenlang doof voor eigen ambtenaren die twijfelden aan de geloofwaardigheid van de EU-emissietest van dieselmotoren. In Brussel was de werkgelegenheid in de Europese automobielindustrie net iets belangrijker. Totdat de Amerikaanse EPA aantoonde dat er met de emissiewaarden wordt gesjoemeld. Sindsdien vegen de Europarlementariërs hun straatje schoon en dreigen ze met zware straffen. Er rollen koppen en de hele Europese auto-industrie wordt als onbetrouwbaar afgeschilderd.

We moeten af van landelijke instanties en regeltjes.

Control freaks in Brussel weten opeens wat hen te doen staat: de EU-autofabrikanten beter controleren en de macht van de Acea-lobby beteugelen. Waarbij lidstaten vooralsnog hun bevoegdheden behouden. Met als gevolg dat de wildgroei van lokale belastingheffingen en stimuleringsmaatregelen doorgaat. Bijna een half jaar na de schok van de sjoemelsoftware is er nog niet één van de 33 duizend goedbetaalde EU-ambtenaren op het idee gekomen om de ontwikkeling van hybride dieselauto's te stimuleren. Want daar ligt op korte termijn de oplossing. Ook heeft nog geen enkele EU-politicus voorgesteld om de ontwikkeling van superaccu's te ondersteunen. Hiermee loopt Europa ver achter op Azië. De industrie stimuleren is beter dan straffen. In EU-verband is daar veel meer mee te bereiken dan met de ‘ieder voor zich’-mentaliteit waar de lidstaten – met Nederland voorop – zich graag in wentelen. Toch gloort er begin 2016 een sprankje hoop: er ligt een voorstel om de EU controle te geven over de landelijke typegoedkeuringsinstanties. En nou doorpakken, want er is geen producent die een auto speciaal voor Nederland bouwt. Dus die landelijke instanties en regeltjes kunnen we beter vandaag kwijt zijn dan morgen.

ARJEN DE JONG, VOORMALIG CEO BMW GROUP NEDERLAND, SENIOR ADVISOR BOYDEN GLOBAL EXECUTIVE SEARCH, ARJENWDEJONG@GMAIL.COM

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Ieder voor zich | Automotive Online

Ieder voor zich

Redactie Redactie
• Laatste update:

Tegelijkertijd koelde de Chinese economie behoorlijk af en bereikten de olieprijzen een all time low. De discussie over fossiele energie laaide weer op. In het land der blinden verkocht Elon Musk maar liefst 60 duizend auto's. En bij vrijwel alle autoproducenten staan veelbelovende e-mobility projecten op stapel.

2015 was ook het jaar dat de Europese automarkt aantrok. En de sjoemelsoftware aan het licht kwam. Want de Europese Commissie was jarenlang doof voor eigen ambtenaren die twijfelden aan de geloofwaardigheid van de EU-emissietest van dieselmotoren. In Brussel was de werkgelegenheid in de Europese automobielindustrie net iets belangrijker. Totdat de Amerikaanse EPA aantoonde dat er met de emissiewaarden wordt gesjoemeld. Sindsdien vegen de Europarlementariërs hun straatje schoon en dreigen ze met zware straffen. Er rollen koppen en de hele Europese auto-industrie wordt als onbetrouwbaar afgeschilderd.

We moeten af van landelijke instanties en regeltjes.

Control freaks in Brussel weten opeens wat hen te doen staat: de EU-autofabrikanten beter controleren en de macht van de Acea-lobby beteugelen. Waarbij lidstaten vooralsnog hun bevoegdheden behouden. Met als gevolg dat de wildgroei van lokale belastingheffingen en stimuleringsmaatregelen doorgaat. Bijna een half jaar na de schok van de sjoemelsoftware is er nog niet één van de 33 duizend goedbetaalde EU-ambtenaren op het idee gekomen om de ontwikkeling van hybride dieselauto's te stimuleren. Want daar ligt op korte termijn de oplossing. Ook heeft nog geen enkele EU-politicus voorgesteld om de ontwikkeling van superaccu's te ondersteunen. Hiermee loopt Europa ver achter op Azië. De industrie stimuleren is beter dan straffen. In EU-verband is daar veel meer mee te bereiken dan met de ‘ieder voor zich’-mentaliteit waar de lidstaten – met Nederland voorop – zich graag in wentelen. Toch gloort er begin 2016 een sprankje hoop: er ligt een voorstel om de EU controle te geven over de landelijke typegoedkeuringsinstanties. En nou doorpakken, want er is geen producent die een auto speciaal voor Nederland bouwt. Dus die landelijke instanties en regeltjes kunnen we beter vandaag kwijt zijn dan morgen.

ARJEN DE JONG, VOORMALIG CEO BMW GROUP NEDERLAND, SENIOR ADVISOR BOYDEN GLOBAL EXECUTIVE SEARCH, ARJENWDEJONG@GMAIL.COM

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.