Piek in zelfregistraties

Zwemmen in koud water

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het magere plusje in de nieuw geregistreerde personenauto's in het eerste kwartaal van 2015 is lang niet voldoende om de stemming in dealerland te verbeteren. De groei kwam in de eerste twee maanden vooral uit de eind januari al gekentekende A-segment auto's. Deze moesten op naam gezet worden omdat de bpm-overgangsregeling afliep.

Verder was het beeld gelijk aan dat van vorig jaar. Vrijwel iedere dealer heeft zich inmiddels verzoend met een markt van 400 duizend eenheden. Ze hebben het kostenniveau hier op aangepast zodat er toch geld verdiend kan worden. Maar het is de vraag of de showroom ooit weer kostenneutraal kan draaien – laat staan dat er winst in wordt gemaakt. Ruim 21 procent van alle registraties betrof eigen registraties (er moeten nog veel A-segmentauto's verkocht worden). Dat zet het verdienmodel nog verder onder druk: deze auto's zijn duurder dan vorig jaar en moeten de markt in geduwd worden met alle bijbehorende kortingen. Columnist Arjen de Jong noemt zelfregistraties ‘als plassen in je broek; het is even warm maar daarna wordt het koud en gaat het stinken’ (zie p. 29). Het tweede kwartaal belooft in dat opzicht weinig goeds, want er moeten veel auto's worden weggewerkt. In een paar jaar tijd is het aantal zelfregistraties meer dan verdubbeld. Rond 2008 registreerden vooral Ford- en Fiat-dealers veel auto's op eigen naam, tegenwoordig is deze werkwijze schering en inslag. In het eerste kwartaal was één op de vijf gekentekende auto's geregistreerd op naam van het autobedrijf. En dat betekent weinig goeds voor de marge op de auto. Fiat blijft wel koploper: daar ligt het aantal zelfregistraties boven de 50 procent. De Jong voorspelt dat door de inzakkende verkoop in Rusland de druk alleen maar verder toeneemt. De voor dit verhaal gesproken dealers noemen de zelfregistraties een teken van zwakte. De importeurs weten ook niet meer hoe de fabriekstargets te halen. Toch zijn er ook merken die het relatief goed doen. In het eerste kwartaal schoten kleine merken als Jeep en Smart goed uit de startblokken. Jeep dankzij de nieuwe Renegade, die het goed doet bij particulieren. Smart heeft in de eerste maanden veel Fortwo's in de lease afgezet (moeder Daimler is de grootste afnemer, ze worden ingezet als Car2go deelauto). Bij beide merken zorgen een paar honderd auto's extra al snel voor een grote verkoopplus. Hetzelfde geldt voor Tesla en Porsche. Mini is dit jaar ook goed begonnen. Bij de volumemerken kent Nissan de grootste groei, vooral dankzij de medio vorig jaar geïntroduceerde nieuwe Qashqai. Waarom Nissan ervoor kiest om alleen met de elektrische Leaf en NV400 naar de AutoRAI te gaan, is dan ook de grote vraag: de Qashqai rijdt in grote aantallen rond en heeft veel naamsbekendheid. Op die punten verslaat het de concurrentie.

Goede maand

Op de AutoRAI zullen de Qashqai-concurrenten dan ook massaal in het gat springen dat Nissan nu laat vallen. Opel-dealers melden dat ze een goede maand achter de rug hebben. Het Big Event van Opel Nederland zorgde voor een aanzienlijk hoger showroombe zoek en veel orders. Het kan dus nog wel: mensen naar de showroom krijgen. Maar het vergt enorme marketinginspanningen van een importeur. Andere merken die het beter doen dan vorig jaar zijn onder andere BMW, Citroën (de Cactus is een hardloper) en Volkswagen – maar een groot deel van de registraties (zeker bij VW) betreft eigen registraties, waardoor het afwachten is of de groei gehandhaafd blijft.

Ruim 21 procent van de registraties betreft zelfregistraties.

De verliezers

Onder de merken die het meest hebben ingeleverd, vallen vooral Hyundai en Skoda op. Skoda was vorig jaar lange tijd alleenheerser in C-segment met de 14%-Octavia. De verkoop van dat model is dramatisch teruggelopen omdat het nu geen 14%-auto in de aanbieding heeft; het is nu de Peugeot 308 die dankzij de aanwezigheid in deze bijtellingcategorie als een warm broodje over de toonbank vliegt. Bij Hyundai geldt dat de importeurswissel pas sinds maart effect begint te krijgen. Vooral de i10 deed het in de eerste twee maanden slechter, een gevolg van het feit dat alle importeurs de in die maanden al gekentekende A-segmentauto's moesten registreren. In maart lagen de Hyundai-registraties al hoger dan vorig jaar. En met een paar nieuwe modellen, lagere basisprijzen, veel marketinggeld en hogere dealerbonussen gaat Hyundai dit jaar de achterstand nog wel inlopen. Zustermerk Kia kan daar wel eens last van ondervinden. De Kia Picanto's moeten nog worden weggewerkt. Waar Hyundai nu gas geeft met de i10 blijven de concurrenten voorlopig even stil. Ook Volvo kent dit jaar een terugval. De Volvo V60 plug-in stuwde vorig jaar de verkopen, maar dit jaar worden de auto's pas na de zomer uitgeleverd.

Twijfels over de tweede helft

Binnen de autobranche heerst enorme verdeeldheid over de vraag of het tweede halfjaar beter wordt. Zowel Bovag/RAI als Aumacon ziet geen reden om de eigen prognoses aan te passen. Beide partijen denken dat er nog een kleine opleving komt, maar dat het eindtotaal ongeveer even hoog is als vorig jaar. De leasemaatschappijen verwachten dat er weinig registraties naar voren worden gehaald, maximaal 40 procent van de Q1-inzet van 2015. Dat gaat dan om zo'n 5 tot 15 duizend auto's – afhankelijk van de totale inzet. Wel lopen er dit jaar ongeveer 100 duizend auto's uit contract, die eind dit jaar vervangen kunnen worden. Grote vraag is welke importeurs dan nog kunnen leveren. Op merkniveau zijn de verschillen groot. Bij Volkswagen-dealers is de Passat plug-in al bijna uitverkocht en de verwachting is dat dit ook gebeurt bij de Golf plug-in; en beide auto's worden pas in de tweede helft van dit jaar uitgeleverd. De vervangingsvraag (2012 was een goed jaar) zou de verkoop nog iets kunnen opstuwen, maar de dealers die wij spraken rekenen zich niet bij voorbaat rijk en gaan uit van een voorzichtige 400 duizend auto's voor dit jaar.

Toch is er nog een troef, in de vorm van de privélease-hype. Fiat Nederland heeft na de Leaseplan/Mediamarkt privélease-actie van vorig jaar besloten om eigen initiatieven op te zetten, maar rekent daarbij een maandprijs die aanzienlijk hoger is dan toen. Sowieso kan privélease een positief effect hebben op de nieuwverkoop. De Mediamarkt-actie trok veel jongeren (tot 35 jaar), een groep die normaliter nauwelijks nieuwe auto's koopt. Iedere dealer, leasemaatschappij en importeur probeert in te haken op deze trend, zij het met wisselend succes. Tot slot begint over ruim een week de AutoRAI. Wie weet kan de beurs, in combinatie met het toenemende consumentenvertrouwen, een kleine impuls geven en wordt het water weer wat warmer.

Het kan dus nog wel: mensen naar de showroom krijgen.

Opwaartse spiraal Europa

De Europese auto- en bestelautoverkoop ligt dit jaar hoger dan een jaar eerder. Sterker nog: beide categorieën stijgen al achttien maanden op rij. Volgens de Europese fabrikanten is een plusje van 1 á 2 procent over heel 2015 reëel. Bijna alle grote fabrikanten plussen dit jaar dan ook. Alleen Opel draait een minnetje, maar dat komt vooral omdat er geen Chevrolets verkocht zijn in tegenstelling tot vorig jaar. Bij Fiat is Jeep inmiddels Lancia en Alfa Romeo voorbij, overigens hebben ze alle drie een marktaandeel van rond de 0,5 procent. Aan plannen ontbreekt het Fiat-topman Marchionne niet, maar met dergelijke aantallen is het lastig geld vergaren om die ook uit te voeren. Met een totaal marktaandeel van 6,6 procent is de achterstand groot op andere concerns als VW (25,4%), PSA (11,1%) en Renault (9,9%). Ford en Opel presteren ongeveer gelijk aan Fiat, maar voor hun moederbedrijven is Europa niet de belangrijkste markt.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Zwemmen in koud water | Automotive Online
Piek in zelfregistraties

Zwemmen in koud water

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het magere plusje in de nieuw geregistreerde personenauto's in het eerste kwartaal van 2015 is lang niet voldoende om de stemming in dealerland te verbeteren. De groei kwam in de eerste twee maanden vooral uit de eind januari al gekentekende A-segment auto's. Deze moesten op naam gezet worden omdat de bpm-overgangsregeling afliep.

Verder was het beeld gelijk aan dat van vorig jaar. Vrijwel iedere dealer heeft zich inmiddels verzoend met een markt van 400 duizend eenheden. Ze hebben het kostenniveau hier op aangepast zodat er toch geld verdiend kan worden. Maar het is de vraag of de showroom ooit weer kostenneutraal kan draaien – laat staan dat er winst in wordt gemaakt. Ruim 21 procent van alle registraties betrof eigen registraties (er moeten nog veel A-segmentauto's verkocht worden). Dat zet het verdienmodel nog verder onder druk: deze auto's zijn duurder dan vorig jaar en moeten de markt in geduwd worden met alle bijbehorende kortingen. Columnist Arjen de Jong noemt zelfregistraties ‘als plassen in je broek; het is even warm maar daarna wordt het koud en gaat het stinken’ (zie p. 29). Het tweede kwartaal belooft in dat opzicht weinig goeds, want er moeten veel auto's worden weggewerkt. In een paar jaar tijd is het aantal zelfregistraties meer dan verdubbeld. Rond 2008 registreerden vooral Ford- en Fiat-dealers veel auto's op eigen naam, tegenwoordig is deze werkwijze schering en inslag. In het eerste kwartaal was één op de vijf gekentekende auto's geregistreerd op naam van het autobedrijf. En dat betekent weinig goeds voor de marge op de auto. Fiat blijft wel koploper: daar ligt het aantal zelfregistraties boven de 50 procent. De Jong voorspelt dat door de inzakkende verkoop in Rusland de druk alleen maar verder toeneemt. De voor dit verhaal gesproken dealers noemen de zelfregistraties een teken van zwakte. De importeurs weten ook niet meer hoe de fabriekstargets te halen. Toch zijn er ook merken die het relatief goed doen. In het eerste kwartaal schoten kleine merken als Jeep en Smart goed uit de startblokken. Jeep dankzij de nieuwe Renegade, die het goed doet bij particulieren. Smart heeft in de eerste maanden veel Fortwo's in de lease afgezet (moeder Daimler is de grootste afnemer, ze worden ingezet als Car2go deelauto). Bij beide merken zorgen een paar honderd auto's extra al snel voor een grote verkoopplus. Hetzelfde geldt voor Tesla en Porsche. Mini is dit jaar ook goed begonnen. Bij de volumemerken kent Nissan de grootste groei, vooral dankzij de medio vorig jaar geïntroduceerde nieuwe Qashqai. Waarom Nissan ervoor kiest om alleen met de elektrische Leaf en NV400 naar de AutoRAI te gaan, is dan ook de grote vraag: de Qashqai rijdt in grote aantallen rond en heeft veel naamsbekendheid. Op die punten verslaat het de concurrentie.

Goede maand

Op de AutoRAI zullen de Qashqai-concurrenten dan ook massaal in het gat springen dat Nissan nu laat vallen. Opel-dealers melden dat ze een goede maand achter de rug hebben. Het Big Event van Opel Nederland zorgde voor een aanzienlijk hoger showroombe zoek en veel orders. Het kan dus nog wel: mensen naar de showroom krijgen. Maar het vergt enorme marketinginspanningen van een importeur. Andere merken die het beter doen dan vorig jaar zijn onder andere BMW, Citroën (de Cactus is een hardloper) en Volkswagen – maar een groot deel van de registraties (zeker bij VW) betreft eigen registraties, waardoor het afwachten is of de groei gehandhaafd blijft.

Ruim 21 procent van de registraties betreft zelfregistraties.

De verliezers

Onder de merken die het meest hebben ingeleverd, vallen vooral Hyundai en Skoda op. Skoda was vorig jaar lange tijd alleenheerser in C-segment met de 14%-Octavia. De verkoop van dat model is dramatisch teruggelopen omdat het nu geen 14%-auto in de aanbieding heeft; het is nu de Peugeot 308 die dankzij de aanwezigheid in deze bijtellingcategorie als een warm broodje over de toonbank vliegt. Bij Hyundai geldt dat de importeurswissel pas sinds maart effect begint te krijgen. Vooral de i10 deed het in de eerste twee maanden slechter, een gevolg van het feit dat alle importeurs de in die maanden al gekentekende A-segmentauto's moesten registreren. In maart lagen de Hyundai-registraties al hoger dan vorig jaar. En met een paar nieuwe modellen, lagere basisprijzen, veel marketinggeld en hogere dealerbonussen gaat Hyundai dit jaar de achterstand nog wel inlopen. Zustermerk Kia kan daar wel eens last van ondervinden. De Kia Picanto's moeten nog worden weggewerkt. Waar Hyundai nu gas geeft met de i10 blijven de concurrenten voorlopig even stil. Ook Volvo kent dit jaar een terugval. De Volvo V60 plug-in stuwde vorig jaar de verkopen, maar dit jaar worden de auto's pas na de zomer uitgeleverd.

Twijfels over de tweede helft

Binnen de autobranche heerst enorme verdeeldheid over de vraag of het tweede halfjaar beter wordt. Zowel Bovag/RAI als Aumacon ziet geen reden om de eigen prognoses aan te passen. Beide partijen denken dat er nog een kleine opleving komt, maar dat het eindtotaal ongeveer even hoog is als vorig jaar. De leasemaatschappijen verwachten dat er weinig registraties naar voren worden gehaald, maximaal 40 procent van de Q1-inzet van 2015. Dat gaat dan om zo'n 5 tot 15 duizend auto's – afhankelijk van de totale inzet. Wel lopen er dit jaar ongeveer 100 duizend auto's uit contract, die eind dit jaar vervangen kunnen worden. Grote vraag is welke importeurs dan nog kunnen leveren. Op merkniveau zijn de verschillen groot. Bij Volkswagen-dealers is de Passat plug-in al bijna uitverkocht en de verwachting is dat dit ook gebeurt bij de Golf plug-in; en beide auto's worden pas in de tweede helft van dit jaar uitgeleverd. De vervangingsvraag (2012 was een goed jaar) zou de verkoop nog iets kunnen opstuwen, maar de dealers die wij spraken rekenen zich niet bij voorbaat rijk en gaan uit van een voorzichtige 400 duizend auto's voor dit jaar.

Toch is er nog een troef, in de vorm van de privélease-hype. Fiat Nederland heeft na de Leaseplan/Mediamarkt privélease-actie van vorig jaar besloten om eigen initiatieven op te zetten, maar rekent daarbij een maandprijs die aanzienlijk hoger is dan toen. Sowieso kan privélease een positief effect hebben op de nieuwverkoop. De Mediamarkt-actie trok veel jongeren (tot 35 jaar), een groep die normaliter nauwelijks nieuwe auto's koopt. Iedere dealer, leasemaatschappij en importeur probeert in te haken op deze trend, zij het met wisselend succes. Tot slot begint over ruim een week de AutoRAI. Wie weet kan de beurs, in combinatie met het toenemende consumentenvertrouwen, een kleine impuls geven en wordt het water weer wat warmer.

Het kan dus nog wel: mensen naar de showroom krijgen.

Opwaartse spiraal Europa

De Europese auto- en bestelautoverkoop ligt dit jaar hoger dan een jaar eerder. Sterker nog: beide categorieën stijgen al achttien maanden op rij. Volgens de Europese fabrikanten is een plusje van 1 á 2 procent over heel 2015 reëel. Bijna alle grote fabrikanten plussen dit jaar dan ook. Alleen Opel draait een minnetje, maar dat komt vooral omdat er geen Chevrolets verkocht zijn in tegenstelling tot vorig jaar. Bij Fiat is Jeep inmiddels Lancia en Alfa Romeo voorbij, overigens hebben ze alle drie een marktaandeel van rond de 0,5 procent. Aan plannen ontbreekt het Fiat-topman Marchionne niet, maar met dergelijke aantallen is het lastig geld vergaren om die ook uit te voeren. Met een totaal marktaandeel van 6,6 procent is de achterstand groot op andere concerns als VW (25,4%), PSA (11,1%) en Renault (9,9%). Ford en Opel presteren ongeveer gelijk aan Fiat, maar voor hun moederbedrijven is Europa niet de belangrijkste markt.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.