Belastingplan 2011 aangenomen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgend jaar legt de overheid de al in gang gezette afbouw van de bpm stil, omdat er geen kilometerheffing komt.

Er komen bovendien veranderingen in het berekenen van de bpm. Nu is de grondslag voor een deel gebaseerd op de CO2-uitstoot. In 2013 zal deze heffing volledig op de emissie zijn gebaseerd, althans voor personenauto’s. Voor andere voertuigen blijft de heffing afhankelijk van de cataloguswaarde.

Vanaf 1 januari 2011 moet elke nieuwe diesel-personenauto een af-fabriek roetfilter hebben, op grond van Euro5-norm. Nederland mag diesels die aan Euro6 voldoen, fiscaal stimuleren met een bpm-korting van 1.500 euro. Deze korting wordt afgebouwd tot 500 euro in 2013 naarmate het tijdstip nadert dat de Euro6-norm verplicht wordt: september 2014 voor de typegoedkeuring en september 2015 voor de inschrijving en verkoop van nieuwe voertuigtypes.

Het maken van onderscheid tussen dieselauto’s met of zonder oem-roetfilter gaat niet door.

Tenslotte blijft de regeling voor een versnelde afschrijving van bestelauto’s en heel zuinige personenauto’s in 2011 van kracht. De afschrijving in het investeringsjaar bedraagt dan maximaal 50 procent van de aanschafwaarde en afschrijving het restant vindt het jaar daarop plaats.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.