Flexibele inzet voor harder staal

Schade | Carrosserieleveranciers presenteren nieuwste technologie

Redactie Redactie
• Laatste update:
In de expositiehal kregen alle bezoekers de gelegenheid om alle gepresenteerde nieuwe carrosserieu00ebn tot in detail te bekijken. (Foto: Jos Lamboo)

Tijdens de Aachener Karosserietage 18 en 19 september kwamen de carrosserieconstructeurs van autofabrikanten en toeleveranciers bijeen om de nieuwstee carrosserieconstructies te presenteren en te bespreken. In achttien presentaties verdeeld over twee dagen probeerden zeven toeleveranciers de autofabrikanten te interesseren voor hun nieuwste producten. Op hun beurt  presenteerden zes autofabrikanten de carrosserieconstructies van hun nieuwe automodellen.

Flexibel construeren en bouwen

In tegenstelling tot de laatste jaren waarin gewichtsbesparing en carrosseriestijfheid de rode draad vormden, is er nu een nieuwe trend zichtbaar: het modulair bouwen. Termen als ‘Modular Underbody structure’, ‘Multy design’ en ‘Multy use body’s’ kwamen dan ook in veel presentaties naar voren. Het construeren en bouwen van het bodemplatform beslaat het grootste deel van de productiekosten van de carrosserie (ongeveer 40 procent)

Om de productiekosten te reduceren maken de autofabrikanten veelal gebruik van één bodemplatform voor meerdere modellen. Een mooi voorbeeld is het Volkswagen MQB platform, waar zes verschillende automodellen op gebouwd zijn.  Maar één platformconstuctie fabriceren in vier verschillende lengtes, voor  sedan, hatchback, SUV en MPV met verschillende soorten wielophangingsystemen (van starre achteras tot multilinkwielophanging), vraagt veel creativiteit in het ontwerpen. Jaguar Landrover is dit gelukt en kreeg na hun presentatie complimenten van andere constructeurs. 

p22 e pace autovanstaalE-Pace: Auto van staal

Jaguar presenteerde de nieuwe E-pace. De kleine broer van F-pace en I-pace, waarvan het platform gelijk is aan dat van de Landrover Evoque en Discovery Sport. Bijzonder is dat Jaguar in tegenstelling tot de andere Pace modellen, die grotendeels uit aluminium zijn opgebouwd, nu weer gekozen heeft voor een volledig stalen carrosserie met zeer veel AHSS (Advanced High-Strength Steel).

Complete carrosserie

Alle autofabrikanten maken gebruik van toeleveranciers die complete componenten aanleveren zoals interieur en complete wielophanging, veel fabrikanten bouwen de carrosserieën nog zelf. Maar ook daar gaat verandering in komen. Toeleveranciers gaan steeds vaker complete carrosserieën aanleveren. Zo bouwt staalfabrikant Thyssenkrupp Duitsland al carrosserieën voor Audi en Lamborghini. En de body van de nieuwe Jaguar E-Pace wordt door Steyr in Oostenrijk gebouwd en gaat compleet naar England voor afbouw. De body van de nieuwe Bentley Continental GT wordt gemaakt bij Porsche in Leipzig.  We hoeven er maar op te wachten dat er binnen enkele jaren immens grote fabrieken worden gebouwd die een scala aan verschillende complete carrosserieën of carrosseriedelen gaan produceren voor meerdere autofabrikanten.

X3: nieuwe body

p22 x3BMW kwam met de body van de nieuwe BMW X3.  Duidelijk zichtbaar zijn de zwart gekleurde aluminium langsdragers en schokbrekertorens. Het gewicht van de body van de nieuwe X3 is gelijk gebleven aan zijn voorganger. Maar door de nieuwe multimaterialenmix  in de voorzijde van de body en het gebruik van tien verschillende verbindingsmethoden, is de nieuwe X3  maar liefst 21 procent stijver dan zijn voorganger. Zoals we gewend zijn van BMW is in de voorzijde van de body veel aluminium verwerkt. Dit vraagt bij  schadeherstel aan de voorzijde om gedegen materiaalkennis en kennis van hybride-verbindingsmethoden.

China wordt de grootste

China heeft nu al 30 procent van de totale autoproductie in handen en dit aandeel zal snel verder toenemen, met name in de productie van hybride en elektrische auto’s.  Het fabriceren van HV batterijen bepaalt voor een groot deel de prijs van een elektrische auto. Dit percentage zal aanzienlijk verminderen want de kosten van de HV batterij is sinds 2010 gedaald tot een derde van de oorspronkelijke kostprijs. China is niet alleen de grootste autofabrikant, maar gezien de relatief lage productiekosten zal China zeker een grote toeleverancier worden voor Europese autofabrikanten.

Crossland X: puntlassen en lijmenp23 crossland x

Opel presenteerde de redelijk conventioneel geconstrueerde body van de Opel Crossland X (op de foto met opengewerkte AHSS B-stijl om de verbinding van de stijl aan de dorpel en dakstijl goed zichtbaar te maken). Het platform is gelijk aan de Citroën C3 Aircross. Beide platforms worden in Zaragoza Spanje gebouwd. Zoals we gewend zijn van Opel is in de body geen aluminium verwerkt en is puntlassen in combinatie met lijm nog steeds de belangrijkste verbinding. Bij schadeherstel is het MIG-MAG lassen taboe en moeten alle snijlijnen GMA-hardgesoldeerd worden. 

Ook Nederland was vertegenwoordigd, in de persoon van Chris Lahaije die namens Tata steel IJmuiden een presentatie verzorgde. Hij is van mening dat het carrosseriegewicht niet nog verder omlaag kan zonder dat de productiekosten extreem stijgen. Volgens Chris is een stalen carrosserie met veel AHSS (Advanced High Strenght Steel) versterkingen en aluminium buitendelen de beste optie om gewicht te besparen, waarbij de productiekosten redelijk in toom kunnen worden gehouden. Voor productie van de AHSS versterkingen in de crashgevoelige zones heeft Tata onlangs het extreem sterke XPF-staal op de markt gebracht waarmee autofabrikanten nog meer gewicht kunnen besparen. Voor schadeherstel wordt dit wel een uitdaging: deze staallegeringen laten zich niet zomaar meer lassen. Bij het vervangen van componenten van XPF-staal is de meest voor de hand liggende verbinding lijmen met ponsnagels. 

p23 continental gtContinental GT: 

Bentley presenteerde de body van de nieuwe  Continental GT. Dat Bentley een onderdeel is van de VAG groep is duidelijk zichtbaar. De body wordt bij Porsche in Leipzig gefabriceerd en wordt vervolgens  naar Engeland getransporteerd. Duidelijk zichtbaar zijn de invloeden van Porsche in de grotendeels aluminium constructie en de gebruikte verbindings-methoden die we ook in de nieuwe Cayenne en Panamera tegen komen: flow-drill schroeven, ponsnagels, drukvoegen en blindklinknagels.

Schade | Carrosserieleveranciers presenteren nieuwste technologie | Automotive Online
Flexibele inzet voor harder staal

Schade | Carrosserieleveranciers presenteren nieuwste technologie

Redactie Redactie
• Laatste update:
In de expositiehal kregen alle bezoekers de gelegenheid om alle gepresenteerde nieuwe carrosserieu00ebn tot in detail te bekijken. (Foto: Jos Lamboo)

Tijdens de Aachener Karosserietage 18 en 19 september kwamen de carrosserieconstructeurs van autofabrikanten en toeleveranciers bijeen om de nieuwstee carrosserieconstructies te presenteren en te bespreken. In achttien presentaties verdeeld over twee dagen probeerden zeven toeleveranciers de autofabrikanten te interesseren voor hun nieuwste producten. Op hun beurt  presenteerden zes autofabrikanten de carrosserieconstructies van hun nieuwe automodellen.

Flexibel construeren en bouwen

In tegenstelling tot de laatste jaren waarin gewichtsbesparing en carrosseriestijfheid de rode draad vormden, is er nu een nieuwe trend zichtbaar: het modulair bouwen. Termen als ‘Modular Underbody structure’, ‘Multy design’ en ‘Multy use body’s’ kwamen dan ook in veel presentaties naar voren. Het construeren en bouwen van het bodemplatform beslaat het grootste deel van de productiekosten van de carrosserie (ongeveer 40 procent)

Om de productiekosten te reduceren maken de autofabrikanten veelal gebruik van één bodemplatform voor meerdere modellen. Een mooi voorbeeld is het Volkswagen MQB platform, waar zes verschillende automodellen op gebouwd zijn.  Maar één platformconstuctie fabriceren in vier verschillende lengtes, voor  sedan, hatchback, SUV en MPV met verschillende soorten wielophangingsystemen (van starre achteras tot multilinkwielophanging), vraagt veel creativiteit in het ontwerpen. Jaguar Landrover is dit gelukt en kreeg na hun presentatie complimenten van andere constructeurs. 

p22 e pace autovanstaalE-Pace: Auto van staal

Jaguar presenteerde de nieuwe E-pace. De kleine broer van F-pace en I-pace, waarvan het platform gelijk is aan dat van de Landrover Evoque en Discovery Sport. Bijzonder is dat Jaguar in tegenstelling tot de andere Pace modellen, die grotendeels uit aluminium zijn opgebouwd, nu weer gekozen heeft voor een volledig stalen carrosserie met zeer veel AHSS (Advanced High-Strength Steel).

Complete carrosserie

Alle autofabrikanten maken gebruik van toeleveranciers die complete componenten aanleveren zoals interieur en complete wielophanging, veel fabrikanten bouwen de carrosserieën nog zelf. Maar ook daar gaat verandering in komen. Toeleveranciers gaan steeds vaker complete carrosserieën aanleveren. Zo bouwt staalfabrikant Thyssenkrupp Duitsland al carrosserieën voor Audi en Lamborghini. En de body van de nieuwe Jaguar E-Pace wordt door Steyr in Oostenrijk gebouwd en gaat compleet naar England voor afbouw. De body van de nieuwe Bentley Continental GT wordt gemaakt bij Porsche in Leipzig.  We hoeven er maar op te wachten dat er binnen enkele jaren immens grote fabrieken worden gebouwd die een scala aan verschillende complete carrosserieën of carrosseriedelen gaan produceren voor meerdere autofabrikanten.

X3: nieuwe body

p22 x3BMW kwam met de body van de nieuwe BMW X3.  Duidelijk zichtbaar zijn de zwart gekleurde aluminium langsdragers en schokbrekertorens. Het gewicht van de body van de nieuwe X3 is gelijk gebleven aan zijn voorganger. Maar door de nieuwe multimaterialenmix  in de voorzijde van de body en het gebruik van tien verschillende verbindingsmethoden, is de nieuwe X3  maar liefst 21 procent stijver dan zijn voorganger. Zoals we gewend zijn van BMW is in de voorzijde van de body veel aluminium verwerkt. Dit vraagt bij  schadeherstel aan de voorzijde om gedegen materiaalkennis en kennis van hybride-verbindingsmethoden.

China wordt de grootste

China heeft nu al 30 procent van de totale autoproductie in handen en dit aandeel zal snel verder toenemen, met name in de productie van hybride en elektrische auto’s.  Het fabriceren van HV batterijen bepaalt voor een groot deel de prijs van een elektrische auto. Dit percentage zal aanzienlijk verminderen want de kosten van de HV batterij is sinds 2010 gedaald tot een derde van de oorspronkelijke kostprijs. China is niet alleen de grootste autofabrikant, maar gezien de relatief lage productiekosten zal China zeker een grote toeleverancier worden voor Europese autofabrikanten.

Crossland X: puntlassen en lijmenp23 crossland x

Opel presenteerde de redelijk conventioneel geconstrueerde body van de Opel Crossland X (op de foto met opengewerkte AHSS B-stijl om de verbinding van de stijl aan de dorpel en dakstijl goed zichtbaar te maken). Het platform is gelijk aan de Citroën C3 Aircross. Beide platforms worden in Zaragoza Spanje gebouwd. Zoals we gewend zijn van Opel is in de body geen aluminium verwerkt en is puntlassen in combinatie met lijm nog steeds de belangrijkste verbinding. Bij schadeherstel is het MIG-MAG lassen taboe en moeten alle snijlijnen GMA-hardgesoldeerd worden. 

Ook Nederland was vertegenwoordigd, in de persoon van Chris Lahaije die namens Tata steel IJmuiden een presentatie verzorgde. Hij is van mening dat het carrosseriegewicht niet nog verder omlaag kan zonder dat de productiekosten extreem stijgen. Volgens Chris is een stalen carrosserie met veel AHSS (Advanced High Strenght Steel) versterkingen en aluminium buitendelen de beste optie om gewicht te besparen, waarbij de productiekosten redelijk in toom kunnen worden gehouden. Voor productie van de AHSS versterkingen in de crashgevoelige zones heeft Tata onlangs het extreem sterke XPF-staal op de markt gebracht waarmee autofabrikanten nog meer gewicht kunnen besparen. Voor schadeherstel wordt dit wel een uitdaging: deze staallegeringen laten zich niet zomaar meer lassen. Bij het vervangen van componenten van XPF-staal is de meest voor de hand liggende verbinding lijmen met ponsnagels. 

p23 continental gtContinental GT: 

Bentley presenteerde de body van de nieuwe  Continental GT. Dat Bentley een onderdeel is van de VAG groep is duidelijk zichtbaar. De body wordt bij Porsche in Leipzig gefabriceerd en wordt vervolgens  naar Engeland getransporteerd. Duidelijk zichtbaar zijn de invloeden van Porsche in de grotendeels aluminium constructie en de gebruikte verbindings-methoden die we ook in de nieuwe Cayenne en Panamera tegen komen: flow-drill schroeven, ponsnagels, drukvoegen en blindklinknagels.