Audi verfijnt spaceframe en deelt platformtechnologie met Porsche

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het spaceframe is samengesteld uit aluminium, staal, magnesium en met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP).

Door de opkomst van deze innovatieve staalmixen in nieuwe auto`s is lassen steeds minder vaak een optie. In plaats daarvan komt juist de verlijmingstechniek op.

Zuiniger, veiliger en stiller

Audi begon in 1994 met de productie van lichtgewicht aluminium carrosserieën. Het nieuwe A8 spaceframe krijgt als eerste Audi de multimateriaal-constructie volgens ‘het juiste materiaal op de juiste plek’ principe.

Door de materialen te combineren wordt de carrosserie lichter en stijver. Het gewicht is medebepalend voor het brandstofverbruik. De torsiestijfheid maakt de auto volgens Audi veiliger en stiller.

Audi en Porsche combineren ontwikkelingscapaciteit

Om sneller technologische vooruitgang te boeken en concurrerender te zijn, gaan zusterbedrijven Porsche en Audi nauw samenwerken. De samenwerking concentreert zich in eerste instantie op aandrijflijnen, digitalisering en autonome technologie.

Audio, Porsche en Volkswagen werken al langer nauw samen op het gebied van suv’s. De nieuwe samenwerking focust zich op gebieden waar dat logisch is zoals motoren en rijveiligheid- en assistentiesystemen. De Duitse autofabrikanten benadrukken dat het onderscheid tussen de merken duidelijk blijft.

Daimler en Bosch maakten recent bekend samen geautomatiseerd rijden te ontwikkelen.