Dossier Schadeherstel | Europa kiest voor grijs

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Beeld: Che ontwerpstudio

Parelmoertinten wonnen in 2017 aan populariteit. Maar dan wel in de kleur wit. Dat blijkt uit Axalta’s autokleur populariteitsrapport, dat eind januari uitkwam. Wereldwijd koos 39 procent van de consumenten voor een witte tint, gevolgd door zwart (16%) en grijs/zilver (11%). In Nederland is grijs de meest gekozen kleur, zo blijkt uit cijfers van het RDC. Dat geldt overigens voor heel Europa.

Maar het wit en grijs van nu is niet hetzelfde als vorig jaar, zegt Elke Dirks, kleurenontwerper voor de OEM’s bij Axalta. “Auto-kleuren evolueren met de tijd. Zo is er bij wit een trend zichtbaar van sprankelende parelmoerkleuren. Bij blauw zien we meer chromatische tinten en lichte metallic kleuren.”

Dirks ondersteunt autofabrikanten met het ontwikkelen van het juiste kleurenpalet voor een bepaald model. “Kleur komt zelfs voor vorm en is het belangrijkste beoordelingscriterium. Elke autofabrikant heeft zijn eigen kleur– en designafdeling, onze rol is om de autofabrikanten te adviseren over ontwerp en technologie en een reeks kleuren aan te bieden die voldoen aan de ontwerpeisen en die ook technisch uitvoerbaar zijn.”

Voor dit jaar verwacht Axalta dat vooral variaties van grijze schaduwen het in de volumemarkt goed zullen doen, waar “smokey lichtblauwe mos” en “jungle groen” als trendkleuren worden gezien. Als effect tipt Dirks de glassflakes en xirallic, beide effecten die zorgen voor een glinstering. “Het is niet zo dat de kleur die als trend wordt gezien, uiteindelijk ook in productie komt. We analyseren de veelgebruikte kleuren van dat moment, zowel voor auto’s als in andere branches zoals mode, meubels en andere consumentengoederen. Verder bekijken we per land welke culturele verschillen, tradities en kleuren van invloed zijn op de keuze. Die proberen we te vertalen naar de autobranche. Als een puzzel die wij moeten oplossen.”

Uit cijfers van het RDC blijkt dat grijs in Nederland in 2017 de populairste kleur was (33 procent van alle nieuw geregistreerde auto’s, ofwel 135.352 stuks, hebben een grijstint. In de infographic staat het marktaandeel van de betreffende kleur in de nieuwverkoop van 2017.

Het Axalta Color Report 2017 is te vinden in de Automotive Kennisbank

AUM01 2018 P19 Hippe glinsteringen

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Dossier Schadeherstel | Europa kiest voor grijs | Automotive Online

Dossier Schadeherstel | Europa kiest voor grijs

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Beeld: Che ontwerpstudio

Parelmoertinten wonnen in 2017 aan populariteit. Maar dan wel in de kleur wit. Dat blijkt uit Axalta’s autokleur populariteitsrapport, dat eind januari uitkwam. Wereldwijd koos 39 procent van de consumenten voor een witte tint, gevolgd door zwart (16%) en grijs/zilver (11%). In Nederland is grijs de meest gekozen kleur, zo blijkt uit cijfers van het RDC. Dat geldt overigens voor heel Europa.

Maar het wit en grijs van nu is niet hetzelfde als vorig jaar, zegt Elke Dirks, kleurenontwerper voor de OEM’s bij Axalta. “Auto-kleuren evolueren met de tijd. Zo is er bij wit een trend zichtbaar van sprankelende parelmoerkleuren. Bij blauw zien we meer chromatische tinten en lichte metallic kleuren.”

Dirks ondersteunt autofabrikanten met het ontwikkelen van het juiste kleurenpalet voor een bepaald model. “Kleur komt zelfs voor vorm en is het belangrijkste beoordelingscriterium. Elke autofabrikant heeft zijn eigen kleur– en designafdeling, onze rol is om de autofabrikanten te adviseren over ontwerp en technologie en een reeks kleuren aan te bieden die voldoen aan de ontwerpeisen en die ook technisch uitvoerbaar zijn.”

Voor dit jaar verwacht Axalta dat vooral variaties van grijze schaduwen het in de volumemarkt goed zullen doen, waar “smokey lichtblauwe mos” en “jungle groen” als trendkleuren worden gezien. Als effect tipt Dirks de glassflakes en xirallic, beide effecten die zorgen voor een glinstering. “Het is niet zo dat de kleur die als trend wordt gezien, uiteindelijk ook in productie komt. We analyseren de veelgebruikte kleuren van dat moment, zowel voor auto’s als in andere branches zoals mode, meubels en andere consumentengoederen. Verder bekijken we per land welke culturele verschillen, tradities en kleuren van invloed zijn op de keuze. Die proberen we te vertalen naar de autobranche. Als een puzzel die wij moeten oplossen.”

Uit cijfers van het RDC blijkt dat grijs in Nederland in 2017 de populairste kleur was (33 procent van alle nieuw geregistreerde auto’s, ofwel 135.352 stuks, hebben een grijstint. In de infographic staat het marktaandeel van de betreffende kleur in de nieuwverkoop van 2017.

Het Axalta Color Report 2017 is te vinden in de Automotive Kennisbank

AUM01 2018 P19 Hippe glinsteringen

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.