Verzekeraars: wij wentelen kosten letselschades niet af op schadebedrijf

Rob van de Laar Rob van de Laar
• Laatste update:

Nee, zeggen de verzekeraars.

Een grote marktspeler als ASR ziet “heel duidelijk een toenemende schadelast bij letselschade”. Maar dat kan worden opgelost met hogere WA-premies, laat een woordvoerder weten. Allianz heeft al meerdere premieverhogingen doorgevoerd. “De ontwikkeling van de kosten van letselschades is voor ons en onze branche een belangrijk aandachtspunt. Individuele verzekeraars hebben daarop een geringe invloed – neem de verhoging van de pensioenleeftijd – maar de impact is ontegenzeggelijk hoog.” Schadeherstellers worden daarvan echter niet de dupe, volgens Allianz: “Wij zien dat schadeherstelbedrijven goed in staat zijn om afspraken met ons te maken over het leveren van kwaliteit in hun dienstverlening en het maken van prijsafspraken die daar recht aan doen.” 

Als we alle voorspellingen van de schadeverzekeraars bij elkaar optellen, gaat de markt in vijf jaar met 50% groeien.

Woordvoerder van De Nederlandsche Bank

Ook volgens directeur Cas Verhage van de kleinere verzekeraar Nh1816 is opvangen van letselschades met lagere hersteltarieven niet aan de orde. “Wij hebben gekozen voor de gestuurde schadestroom door middel van geselecteerde schadeherstellers. Bij deze keuze hebben wij de intermediair betrokken. Die voert de schade in in ons schadesysteem en geeft aan bij welke hersteller de schade wordt gemaakt. De hersteller ontvangt alle informatie en weet dat hij de nota bij ons kan indienen en zijn geld krijgt. Onze tariefafspraken worden altijd in overleg met herstellers gemaakt.” Wel ziet Verhage ook een stijgende lijn in de WA-schades, maar “zowel bij WA als bij casco draaien wij over 2016 hartstikke zwarte cijfers. Hoewel de autoschadeherstelmarkt consolideert, betalen zij niet de rekening van de stijgende letselschadekosten.”

Schadeverhogende factoren

En waarom gaan die letselschades dan omhoog? Niet alleen door meer botsingen. Een greep uit de schade-opdrijvende factoren:

  • Het vergoeden van het verlies van arbeidscapaciteit wordt duurder vanwege de lage rentestand, het opschuiven van de pensioendatum en de stijgende levensverwachting.
  • Er is een groeiend aantal zzp’ers en die zijn voor WA-verzekeraars duurder. Zij hebben minder inkomensvoorzieningen voor arbeidsongeschiktheid en pensioen, maar die moeten wel worden meegerekend in een eventuele schadevergoeding.
  • Smartengelduitkeringen worden hoger door druk vanuit de maatschappij en er ligt nog een wetsvoorstel voor de vergoeding van affectieschade.
  • Slachtoffers met whiplash kunnen door rechterlijke uitspraken ook hogere vergoedingen tegemoetzien.
  • Gemeenten kunnen sinds 1 januari 2015 de kosten van aanpassingen of persoonsgebonden budgetten voor slachtoffers claimen bij de WA-verzekeraar. Die betaalt ook al steeds meer aan schadevergoedingen doordat de zorg duurder wordt.

Deze ontwikkelingen hebben geen eenmalig karakter. De urgentie om iets te doen wordt vergroot doordat het resultaat uit cascoverzekeringen verslechtert. Sinds 2014 verdienen de meeste verzekeraars nauwelijks of helemaal niet aan dat soort polissen.Lees ook onze analyse over de autoverzekeringsmarkt.

Veel te optimistisch

Toch denken verzekeraars met premieverhogingen het lek boven te krijgen. Dat is veel te optimistisch gedacht, vindt De Nederlandsche Bank, die al jaren roept dat de premies omhoog moeten. “Er is overcapaciteit en de premies zijn laag. Als we alle voorspellingen van de schadeverzekeraars bij elkaar optellen, gaat de markt in vijf jaar met 50 procent groeien”, zegt een woordvoerder. De toezichthouder gaat opnieuw praten met de verzekeraars. Vooral omdat de stijgende schadelast voorzienbaar was: “Verzekeraars hadden hierop dus kunnen inspelen in de prijsstelling en het acceptatiebeleid. Consumenten laten zich bij de keuze voor een verzekering met name leiden door de prijs, mede op basis van vergelijkingssites. In deze situatie vragen verzekeraars vaak niet-kostendekkende premies om marktaandeel te veroveren.”

Dit jaar gaat DNB een onderzoek doen naar de WA-verzekeringen. “Dit onderzoek moet inzicht geven in de vraag in hoeverre instellingen bewust kiezen voor een strategie waarbij zij verzekeringstechnisch verlies nemen en in de mate waarin zij de genomen risico’s beheersen.” Daarnaast wil de toezichthouder verzekeraars aansporen om meer te innoveren naar alternatieven te kijken voor traditionele producten. Schadeherstellers die vrezen voor veel meer druk op de tarieven, worden door DNB echter niet meteen gerustgesteld. Of er gesleuteld gaat worden aan de hersteltarieven om de WA-malaise te beteugelen, daar gaat de toezichthouder namelijk níet naar kijken: “Dan zit je meer aan de productkant. Wij richten ons niet op uitruil van resultaten tussen verschillende producten.”

Geplaatst in rubriek:
Rob van de Laar
Rob van de Laar

Rob van de Laar is als freelance journalist verbonden aan Automotive. Zijn expertise: de autoschade- en verzekeringsbranche.