Focwa: herstellers raken achterop
Volgens Jos Lamboo,coördinator technische afdeling Focwa, heeft momenteel minder dan de helft van alle herstelbedrijven een diagnosekast in huis. “Dat betekent dat voor het overgrote deel van het resetten en programmeren van voertuigelektronica na de herstelwerkzaamheden, een externe partij zoals een dealer of een elektronica specialist moet worden ingeschakeld. En dat kost geld en tijd.”
Kennis en apparatuur
Volgens Focwa moeten herstelbedrijven in zowel de apparatuur als kennis investeren. Voor dat laatste is de opleiding tot Autoschadetechnicus (AST) in het leven geroepen. “Er zijn nu al nagenoeg geen schades meer te herstellen zonder kennis van voertuigelektronica. Denk alleen al aan adaptive cruise control waarvoor er meerdere sensoren in de bumper zitten, of night vision camera`s.”
Niet in Eurogarant
Focwa is voorlopig niet van plan om de investeringen in diagnoseapparatuur en –kennis verplicht te stellen voor het label Eurogarant, zoals dat in het verleden wel gebeurde met lasapparatuur.