Focwa Jaarverslag: Kwaliteitskeurmerk komt er aan
Voor Eurogarantleden wordt het keurmerk verplicht. Eurogarant is het label waaronder de schadebedrijven zelf worden beoordeeld, op bijvoorbeeld het schadeproces en beschikbare apparatuur; het nieuwe keurmerk beoordeelt de kwaliteit van het herstel zelf.
“Na een overgangstermijn van twee tot drie jaar zijn Eurogarant-schadebedrijven verplicht dit keurmerk te hebben. We verwachten dat het aantal Eurogarant-deelnemers hierdoor in de komende vijf jaar afneemt van negenhonderd naar zeshonderd.”
Aantal klachten stijgt
Het aantal klachten over de kwaliteit van schadeherstel groeide in 2009. Volgens de Focwa branchevereniging is dit een gevolg van een groeiende door opdrachtgevers.
In totaal krijgt Focwa jaarlijks ongeveer duizend klachten binnen, waarvan de meeste na bemiddeling door de Geschillencommissie alsnog door de ondernemer zelf worden opgelost. In 2009 bleven er 82 geschillen over die in aanmerking kwamen voor behandeling in de Geschillencommissie. Daarvan werden er echter 63 alsnog in der minne geschikt, zodat er 19 zaken werkelijk op het bordje van de commissie belandden.
Klachten over 2009 2008 2007
spuitwerk 29 25 35
plaatwerk/montage 33 33 33
het proces 21 18 21
roestvorming 5 5 4
Totaal 88 81 93