‘Autobelastingen bijna 20 miljard euro in 2018’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
De inkomsten liggen 300 miljoen hoger dan in 2017. (Foto: Shutterstock)

De totale opbrengst aan verkeersbelastingen, zoals bpm en brandstofaccijns, stijgt dit jaar tot 19,8 miljard euro. Dat blijkt uit een schatting van RAI Vereniging en Bovag in Mobiliteit in Cijfers 2018-2019. 

De accijns op benzine en diesel leveren in totaal 8,3 miljard op, de motorrijtuigbelasting 4,1 miljard (waarvan 1,6 miljard aan opcenten, die worden geïnd door provincies). Verder levert de btw op de autoverkoop en brandstof ook nog eens bijna 3,5 miljard euro op. De assurantiebelasting op autoverzekeringen is goed voor 1,1 miljard euro en verkeersboetes voor 687 miljoen.

De brancheverenigingen schatten de bpm-inkomsten voorzichtig in, op 1,8 miljard euro. Vorig jaar bedroegen die 2 miljard euro. Het effect van de nieuwe WLTP-emissietest, die ook teruggerekend naar de oude test fors hogere fabrieksopgaven realiseert, is nog niet precies in te schatten. Volgens het Ministerie van Financiën zijn de verschillen in CO2-uitstoot klein en daarom wordt de bpm-tabel voorlopig niet aangepast. Brancheorganisaties en dataleveranciers denken dat de bpm-fors gaat stijgen. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • Ardris Megelink

    Ik zie dat we met elkaar op benzine en diesel in totaal 8,3 miljard afgeven. De BTW in totaal 3,5 miljard euro en de bpm-inkomsten 1,8 miljard euro. In totaal dus 13,6 miljard!
    De luchtvaartsector is uitgezonderd van BTW op vliegtickets, accijns op kerosine, en BPM. Terwijl deze sector met al zijn vliegbewegingen verantwoordelijk is voor heel veel schade aan het milieu. Per seconde stoot een opstijgende Boeing 747 evenveel ultrafijne stofdeeltjes uit als 1 miljoen vrachtwagens (zie NRC checkt)
    Er zijn in 2017 496.748 vliegtuigbewegingen geweest op Schiphol! Bijna 37% was een transferpassagier die alleen maar overstappen van het ene vliegtuig in een ander en Schiphol niet verlaten maar daar wel het milieu mee belasten.

    Ik zou graag willen dat de Bovag zich heel erg hard gaat opstellen in Den Haag en iedere keer als er ook maar de gedachte opkomt om de autobranche nog verder te gaan belasten onder het mom van milieu, dit met de vliegtuigbranche te gaan vergelijken.