Onderzoek: Autobranche laat kansen liggen op arbeidsmarkt

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
foto: Shutterstock

Autobedrijven hebben onvoldoende kennis van de autobranche waardoor ze moeite hebben met het werven van nieuwe medewerkers. Dat blijkt uit onderzoek van het Fontys lectoraat Dynamische Talentinterventies in opdracht van ACE Mobility. 

Tijdens het onderzoek, dat plaatsvond tussen september 2021 en april 2022, zijn 53 vacatures van partnerbedrijven van ACE Mobility geanalyseerd en 10 recruiters geïnterviewd. De belangrijkste conclusie uit het onderzoek is, volgens de onderzoekers het gebrek aan kennis van de arbeidsmarkt. Bekijk het onderzoek in de Automotive Kennisbank.

Zoals bij vele sectoren is er ook een tekort op de arbeidsmarkt binnen de automotive sector. Volgens het UWV stonden er in het vierde kwartaal van 2021 104.550 technische vacatures open binnen Nederland, dit is een forse stijging vergeleken met de 59.900 openstaande vacatures van het jaar ervoor.

Brede werving

De onderzoekers adviseren de autobranche om niet alleen te focussen op kandidaten met een traditionele achtergrond, zoals kandidaten met een automotive of werktuigbouwkundige achtergrond, maar juist ook op gemotiveerde kandidaten die minder perfect passen in het profiel. Deze kandidaten kunnen door middel van training en begeleiding opgeleid worden voor een (technische) functie. 

Aantrekkelijker belichten

Uit de interviews met recruiters blijkt dat ze vaak wel weten wat hun organisatie bijzonder maakt, maar in de vacatures worden deze unieke punten nauwelijks benoemd. Er is weinig informatie te vinden over de cultuur van de organisatie, de sfeer en ontwikkelingen in het team en het salaris. Het is noodzakelijk om als organisatie ruimte te bieden voor een ander, meer op de doelgroep gericht recruitmentproces. 1048 vacatures binnen de autobranche staan op dit moment open op de vacaturesite Jobmotive

Onderzoek: Autobranche laat kansen liggen op arbeidsmarkt | Automotive Online

Onderzoek: Autobranche laat kansen liggen op arbeidsmarkt

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
foto: Shutterstock

Autobedrijven hebben onvoldoende kennis van de autobranche waardoor ze moeite hebben met het werven van nieuwe medewerkers. Dat blijkt uit onderzoek van het Fontys lectoraat Dynamische Talentinterventies in opdracht van ACE Mobility. 

Tijdens het onderzoek, dat plaatsvond tussen september 2021 en april 2022, zijn 53 vacatures van partnerbedrijven van ACE Mobility geanalyseerd en 10 recruiters geïnterviewd. De belangrijkste conclusie uit het onderzoek is, volgens de onderzoekers het gebrek aan kennis van de arbeidsmarkt. Bekijk het onderzoek in de Automotive Kennisbank.

Zoals bij vele sectoren is er ook een tekort op de arbeidsmarkt binnen de automotive sector. Volgens het UWV stonden er in het vierde kwartaal van 2021 104.550 technische vacatures open binnen Nederland, dit is een forse stijging vergeleken met de 59.900 openstaande vacatures van het jaar ervoor.

Brede werving

De onderzoekers adviseren de autobranche om niet alleen te focussen op kandidaten met een traditionele achtergrond, zoals kandidaten met een automotive of werktuigbouwkundige achtergrond, maar juist ook op gemotiveerde kandidaten die minder perfect passen in het profiel. Deze kandidaten kunnen door middel van training en begeleiding opgeleid worden voor een (technische) functie. 

Aantrekkelijker belichten

Uit de interviews met recruiters blijkt dat ze vaak wel weten wat hun organisatie bijzonder maakt, maar in de vacatures worden deze unieke punten nauwelijks benoemd. Er is weinig informatie te vinden over de cultuur van de organisatie, de sfeer en ontwikkelingen in het team en het salaris. Het is noodzakelijk om als organisatie ruimte te bieden voor een ander, meer op de doelgroep gericht recruitmentproces. 1048 vacatures binnen de autobranche staan op dit moment open op de vacaturesite Jobmotive