Hoe overleef je de crisis volgens reorganisatie-expert Winolt van Westrienen

Managen in crisistijd (5): ‘NOW-regeling kan averechts uitpakken’

Managen in crisistijd • Hoe kom je als ondernemer het beste door de coronacrisis? Automotive vraagt tips en adviezen aan managementexperts in diverse disciplines. In het vijfde deel van deze serie Winolt van Westrienen, voormalig directeur van een dealerholding en nu actief als reorganisatie-expert. “Ik vrees dat er vanaf de zomer echt bedrijven zullen afvallen.”
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
'Tijdig afslanken is altijd te verkiezen boven een faillissement'. (Foto: Winolt van Westrienen)

Winolt van Westrienen werkte jarenlang als operationeel directeur bij grote dealerholdings, zoals Van Roosmalen en TB Groep. In 2016 startte hij Spin-off Consulting, dat zich onder meer gespecialiseerd heeft in ontslagrealisatie.

Opbrengsten, kosten en organisatie zijn volgens u de pijlers van een bedrijf. Hoe houd je die stevig ten tijde van een crisis?

“Het is essentieel dat je liquiditeit op orde is. Dat betekent dat je moet zorgen voor een lage debiteurenstand. Probeer je crediteuren volgens de afgesproken termijn te betalen. Het is belangrijk dat je de kritische ondergrens van de omzet goed in de gaten houdt. Verder is het verstandig om alles in je organisatie scherp tegen het licht te houden en te bekijken wat kostenefficiënter kan. De crux is om een flexibele schil op te bouwen die je kunt laten meeveren met de fluctuaties in de omzet. Wat je aan kosten flexibel kunt maken, doe dat en bagatelliseer vooral ook de kleinere kostenposten niet.”

Het is belangrijk dat je geen loze beloftes doet

“Iets anders is dat je bijvoorbeeld een tijdelijke huurverlaging aanvraagt of dat je opnieuw onderhandelt over je nog lopende huurovereenkomst. Vaak leidt dat tot een verlenging maar dan tegen lagere kosten. Reduceer ook je  demo/vervangend vervoerpark. Dat is vaak een substantiële kostenpost. Breng daarmee de bezettingsgraad omhoog en huur wat je tekort komt ‘on demand’ extern in.”

Wat is het meest cruciaal om deze crisis te overleven?

“Laat optimisme hand in hand gaan met realisme: het allerbelangrijkste is dat je nu actie onderneemt en niet tegen beter weten in blijft afwachten. Ik denk dat het naïef is om te hopen dat alles weer snel normaal wordt. Het is ongewis hoelang dit gaat duren, dus wees realistisch. Raak niet in paniek, reageer niet impulsief en baseer al je beslissingen op feiten en cijfers en niet op onderbuikgevoel.”

Ik ken ondernemers met een indrukwekkende staat van dienst die minder goed zijn in het managen van een crisis

“Het kan ook helpen om te kijken hoe het met je bedrijf ging tijdens de eerdere crises, dan heb je een indicatie over de impact van een omzetterugval. Maak vooral een worst case scenario en weet waar je moet snijden als dat nodig is. Mocht je mensen moeten ontslaan, doe het fatsoenlijk en niet aan de kant waar het geld verdiend wordt.”

“Maak binnen je bedrijf vooral ook gebruik van de verschillende competenties. Ik ken ondernemers met een indrukwekkende staat van dienst die niet altijd even goed zijn in het managen van een crisis. Dus schaam je ook niet om experts te huren. Als je dingen in je bedrijf wilt hervormen, is dit het moment. Juist nu is ook de tijd om de digitale verkoop te stimuleren en te investeren in klantrelaties.”

Waar worstelen veel ondernemers mee in crisistijd?

“Voor veel ondernemers is het niet makkelijk om naar hun bank te stappen als het slecht gaat, terwijl het juist dan zo belangrijk is dat de bank vertrouwen houdt in je bedrijf. Wees vooral open en transparant en kom met een goed maatregelenpakket. Het is belangrijk dat je geen loze beloftes doet en het niet bij goede voornemens blijft. Het loopt namelijk vaak mis bij de uitvoering van de maatregelen. Dat is zeker ook niet altijd makkelijk, maar zorg dat je in de plannen meteen opneemt wie zorg draagt voor de uitvoering, en volg de voortgang nauwgezet.”

Wat maakt deze crisis zo anders dan andere crises?

“Je moet nu sturen in extra dichte mist en de perspectieven zijn ongewis. Dat betekent dat je snel moet kunnen schakelen en voortdurend moet bijsturen en plannen moet bijstellen. De financiële en economische impact van de crisis is nog lang niet duidelijk en wordt pas zichtbaar naarmate de tijd vordert. Veel bedrijven geven aan nog wel een aantal maanden voort te kunnen maar dat het niet te lang moet gaan duren. Ik vrees dat er vanaf de zomer echt bedrijven zullen afvallen. Bedrijven die in goede tijden al niet zo gezond waren, krijgen het nu extra moeilijk en dreigen als eerste om te vallen.”

Wat vindt u van de overheidsmaatregelen?

“Ik vind overheidsmaatregelen, zoals de NOW, heel goed maar we moeten uitkijken dat deze niet averechts gaan werken. Het is goed dat geprobeerd wordt ontslag te voorkomen, maar als de omzet te lang achterblijft terwijl de overige kosten doorlopen, kan er tijdnood ontstaan. En hoe onverteerbaar ook: tijdig afslanken, zorgt voor behoud van werkgelegenheid voor het overgrote deel van het bedrijf. Dat is altijd te verkiezen boven een faillissement met ontslag voor álle medewerkers. De verwachting is niet voor niets dat de grote ontslaggolf er nog aan gaat komen. Ook bij gebruikmaking van de NOW is ontslag overigens mogelijk. Ondernemers moeten zeker niet alleen blindvaren op de overheidsmaatregelen en moeten het nu vooral hebben van doorzettingsvermogen, realiteitszin en niet afwachten.”

Managen in crisistijd

In deze serie komen onder meer nog aan bod: trendwatcher Adjiedj Bakas en Brenno de Winter (IT-kenner). Eerder verschenen in deze serie ook interviews met grondlegger Omdenken Annemargreet Dwarshuis accountants Arjan Endhoven en Johan Berkhouwer en met managementexpert Ben Tiggelaar

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Managen in crisistijd (5): ‘NOW-regeling kan averechts uitpakken’ | Automotive Online
Hoe overleef je de crisis volgens reorganisatie-expert Winolt van Westrienen

Managen in crisistijd (5): ‘NOW-regeling kan averechts uitpakken’

Managen in crisistijd • Hoe kom je als ondernemer het beste door de coronacrisis? Automotive vraagt tips en adviezen aan managementexperts in diverse disciplines. In het vijfde deel van deze serie Winolt van Westrienen, voormalig directeur van een dealerholding en nu actief als reorganisatie-expert. “Ik vrees dat er vanaf de zomer echt bedrijven zullen afvallen.”
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
'Tijdig afslanken is altijd te verkiezen boven een faillissement'. (Foto: Winolt van Westrienen)

Winolt van Westrienen werkte jarenlang als operationeel directeur bij grote dealerholdings, zoals Van Roosmalen en TB Groep. In 2016 startte hij Spin-off Consulting, dat zich onder meer gespecialiseerd heeft in ontslagrealisatie.

Opbrengsten, kosten en organisatie zijn volgens u de pijlers van een bedrijf. Hoe houd je die stevig ten tijde van een crisis?

“Het is essentieel dat je liquiditeit op orde is. Dat betekent dat je moet zorgen voor een lage debiteurenstand. Probeer je crediteuren volgens de afgesproken termijn te betalen. Het is belangrijk dat je de kritische ondergrens van de omzet goed in de gaten houdt. Verder is het verstandig om alles in je organisatie scherp tegen het licht te houden en te bekijken wat kostenefficiënter kan. De crux is om een flexibele schil op te bouwen die je kunt laten meeveren met de fluctuaties in de omzet. Wat je aan kosten flexibel kunt maken, doe dat en bagatelliseer vooral ook de kleinere kostenposten niet.”

Het is belangrijk dat je geen loze beloftes doet

“Iets anders is dat je bijvoorbeeld een tijdelijke huurverlaging aanvraagt of dat je opnieuw onderhandelt over je nog lopende huurovereenkomst. Vaak leidt dat tot een verlenging maar dan tegen lagere kosten. Reduceer ook je  demo/vervangend vervoerpark. Dat is vaak een substantiële kostenpost. Breng daarmee de bezettingsgraad omhoog en huur wat je tekort komt ‘on demand’ extern in.”

Wat is het meest cruciaal om deze crisis te overleven?

“Laat optimisme hand in hand gaan met realisme: het allerbelangrijkste is dat je nu actie onderneemt en niet tegen beter weten in blijft afwachten. Ik denk dat het naïef is om te hopen dat alles weer snel normaal wordt. Het is ongewis hoelang dit gaat duren, dus wees realistisch. Raak niet in paniek, reageer niet impulsief en baseer al je beslissingen op feiten en cijfers en niet op onderbuikgevoel.”

Ik ken ondernemers met een indrukwekkende staat van dienst die minder goed zijn in het managen van een crisis

“Het kan ook helpen om te kijken hoe het met je bedrijf ging tijdens de eerdere crises, dan heb je een indicatie over de impact van een omzetterugval. Maak vooral een worst case scenario en weet waar je moet snijden als dat nodig is. Mocht je mensen moeten ontslaan, doe het fatsoenlijk en niet aan de kant waar het geld verdiend wordt.”

“Maak binnen je bedrijf vooral ook gebruik van de verschillende competenties. Ik ken ondernemers met een indrukwekkende staat van dienst die niet altijd even goed zijn in het managen van een crisis. Dus schaam je ook niet om experts te huren. Als je dingen in je bedrijf wilt hervormen, is dit het moment. Juist nu is ook de tijd om de digitale verkoop te stimuleren en te investeren in klantrelaties.”

Waar worstelen veel ondernemers mee in crisistijd?

“Voor veel ondernemers is het niet makkelijk om naar hun bank te stappen als het slecht gaat, terwijl het juist dan zo belangrijk is dat de bank vertrouwen houdt in je bedrijf. Wees vooral open en transparant en kom met een goed maatregelenpakket. Het is belangrijk dat je geen loze beloftes doet en het niet bij goede voornemens blijft. Het loopt namelijk vaak mis bij de uitvoering van de maatregelen. Dat is zeker ook niet altijd makkelijk, maar zorg dat je in de plannen meteen opneemt wie zorg draagt voor de uitvoering, en volg de voortgang nauwgezet.”

Wat maakt deze crisis zo anders dan andere crises?

“Je moet nu sturen in extra dichte mist en de perspectieven zijn ongewis. Dat betekent dat je snel moet kunnen schakelen en voortdurend moet bijsturen en plannen moet bijstellen. De financiële en economische impact van de crisis is nog lang niet duidelijk en wordt pas zichtbaar naarmate de tijd vordert. Veel bedrijven geven aan nog wel een aantal maanden voort te kunnen maar dat het niet te lang moet gaan duren. Ik vrees dat er vanaf de zomer echt bedrijven zullen afvallen. Bedrijven die in goede tijden al niet zo gezond waren, krijgen het nu extra moeilijk en dreigen als eerste om te vallen.”

Wat vindt u van de overheidsmaatregelen?

“Ik vind overheidsmaatregelen, zoals de NOW, heel goed maar we moeten uitkijken dat deze niet averechts gaan werken. Het is goed dat geprobeerd wordt ontslag te voorkomen, maar als de omzet te lang achterblijft terwijl de overige kosten doorlopen, kan er tijdnood ontstaan. En hoe onverteerbaar ook: tijdig afslanken, zorgt voor behoud van werkgelegenheid voor het overgrote deel van het bedrijf. Dat is altijd te verkiezen boven een faillissement met ontslag voor álle medewerkers. De verwachting is niet voor niets dat de grote ontslaggolf er nog aan gaat komen. Ook bij gebruikmaking van de NOW is ontslag overigens mogelijk. Ondernemers moeten zeker niet alleen blindvaren op de overheidsmaatregelen en moeten het nu vooral hebben van doorzettingsvermogen, realiteitszin en niet afwachten.”

Managen in crisistijd

In deze serie komen onder meer nog aan bod: trendwatcher Adjiedj Bakas en Brenno de Winter (IT-kenner). Eerder verschenen in deze serie ook interviews met grondlegger Omdenken Annemargreet Dwarshuis accountants Arjan Endhoven en Johan Berkhouwer en met managementexpert Ben Tiggelaar

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.