‘Innoveren is geen feest – het doet eerder pijn’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Innoveren doet pijn (foto: Shutterstock).

Wie zou er nou niet graag het nieuwste gouden disruptieve idee voor zijn bedrijf of de gehele de autobranche bedenken? En dus, de hei op met het team, en tijdens een gezellige lunch brainstormen over hoe het bedrijf de toekomst in moet. “Veel te gezellig”, zegt Kop. “Bij veel bedrijven leidt de zoektocht naar innovaties tot een brainstorm in de vorm van een bedrijfsuitje, zonder dat er een realiseerbaar project uitkomt. Innoveren is meer dan brainstormen; het is het succesvol realiseren van een idee. Een idee waarvan de uitwerking van de eindgebruiker minimaal een 8 moet krijgen – pas dan is het geslaagd. Dat idee hoeft niet altijd iets revolutionairs te zijn – ook het vernieuwen van je eigen businessmodel valt daaronder. Een webshop op zich is bijvoorbeeld niets nieuws, maar kan voor een bedrijf toch heel innovatief zijn in het bestaande businessmodel.”

Symptoombestrijding

Steven Kops bedrijf Creatieve Koppen helpt bedrijven om te innoveren. Tijdens de Automotive Inspiration Day doet hij in een workshop uit de doeken hoe bedrijven in enkele stappen veel innovatiever kunnen zijn. Volgens Kop is innoveren uiteindelijk een wetenschappelijk proces. “Door dit proces praktisch te maken, kunnen bedrijven snel innovatiever worden. Je moet een aantal fases door om van een probleemstelling naar een oplossing, een nieuw concept, te komen. Innoveren doet pijn. De eerste paar ideeën van een brainstorm zijn vaak niet de moeite waard. Je hebt er ongeveer 300 nodig wil er een goede tussen zitten. Omdat je buiten platgetreden paden moet denken. Dat kost tijd en oefening en is echt een expertise.”

Een valkuil waar veel bedrijven in lopen, is dat er al vroeg in het innovatieproces oplossingen worden bedacht. “Je moet vragen durven stellen zonder direct op zoek te gaan naar het antwoord. Veel oplossingen zijn symptoombestrijdingen. Mensen willen zo snel mogelijk van hun probleem af, dus zullen elk idee dat maar enigszins een oplossing lijkt, omarmen. Als je vragen blijft stellen zul je zien dat die bedachte oplossing echter geen oplossing is.”

Kleine verbetering

Ook willen veel bedrijven ideeën te snel in een businesscase gieten, is de ervaring van Kop. “Van het vinden van het probleem is de volgende stap: het zoeken naar een oplossing door het genereren van zoveel mogelijk ideeën. Als je de beste hebt uitgewerkt, giet je die niet, zoals veel bedrijven doen, in een businessmodel, maar experimenteer je er eerst mee. Daarna komt de businesscase pas.”

Het goede nieuws van de wetenschappelijke benadering van innoveren en het bedenken van nieuwe ideeën: innovatie is dus niet voorbehouden aan reclamejongens of de top van het bedrijf. “De kracht zit hem er juist in dat je op een efficiënte manier de krachten van je interne en externe organisatie weet in te zetten”, zegt Kop. “Het faciliteren van innovatie is een belangrijke taak voor een manager. Innoveren moet elke maand, of eigenlijk elke dag, op de agenda staan. Omdat het niet altijd gaat om compleet nieuwe modellen, sterker: innovatie zit ook in kleine vernieuwingen en verbeteringen.”

steven kopSteven Kop is spreker op Automotive Inspiration Day. Tijdens een masterclass doet hij uit de doeken hoe managers innovatie in hun bedrijf kunnen stimuleren en verbeteren. Inschrijven voor het evenement kan hier. 

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.