Nieuws van Duurzaam Repareren

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Wijziging producteisen

Duurzaam Repareren stelt duurzaamheidseisen aan het ­proces en uiteraard ook aan de producten die worden gebruikt. Want als er producten worden gebruikt die (onnodig) schadelijk zijn voor het milieu, de monteurs of de klant, is het eindresultaat uiteindelijk niet duurzaam. Afgelopen februari zijn de producteisen gewijzigd, niet alleen in navolging van de wijzigingen in de EU-­wetgeving, maar vooral omdat Duurzaam Repareren nadrukkelijker de markt naar duurzamer productgebruik wil sturen. Vaak is het ­lastig voor individuele bedrijven of zelfs ketens om de juiste chemische samenstelling van een middel te begrijpen en hiervan de gevaren te doorgronden. Duurzaam Repareren ontvangt van alle belangrijke leveranciers en producenten de juiste in­formatie, op uniforme wijze gerapporteerd. “Hierdoor kunnen we vergelijkbare, meetbare eisen stellen en zeer schadelijke bestandsdelen uitsluiten”, zegt Harry Filon van Duurzaam Repareren. “Zo kunnen we beoordelen of de veiligheidsbladen de gebruikers voldoende informatie ­bieden om de juiste voorzorgsmaat­regelen te treffen.” Inmiddels hebben een aantal leveranciers (3M, Luijten VVZ, Kemetyl, Riwax, Pilkington, PPG, Valspar en Saint-Gobain) de nieuwe rapportages ingestuurd. De leveranciers / producenten hebben tot 1 november aanstaande de tijd om de rapportages in te sturen.

Fietsconcept wint Bebelaar-Award

De genomineerden van de Dave Bebelaar Award 2016
De Dave Bebelaar Award, de prijs voor duurzame automotiveconcepten, kende ook dit jaar weer een paar zeer goede genomineerden (foto): Mewa Bio-Circle (voor de reiniging van onderdelen), de Groene Autowasbon (een wasbon voor groene wasinstallaties), Förch Nederland (een concept waarbij het aantal in de werkplaats gebruikte producten met een derde wordt teruggebracht), Service Book Nederland (een onderhoudsapp) en de Bovag-Leasefiets van Friesland Lease. Tijdens de jaarlijkse Summer BBQ van de Stichting Duurzaam Repareren konden de genomineerden hun idee pitchen, waarna de aanwezigen hun stem uitbrachten. Peter Storm, Jan Baljeu en Mirjam Marinus van Friesland Lease ontvingen de prijs uit handen van Harry Filon, directeur van Duurzaam Repareren, en Nelleke Leijnse, de weduwe van naamgever Dave Bebelaar, lange tijd directeur van recyclingvereniging ARN. De presentaties zijn terug te vinden op www.duurzaamrepareren.nl.

Duurzaam auto leasen


Vorig jaar rond deze tijd pakte een groep leasemaatschappijen de duurzaamheidshandschoen op. De meeste leasemaatschappijen hadden al programma’s op gebied van duurzaamheid, waarin belangrijke duurzaamheidbeginselen staan, maar er bestond behoefte aan een programma dat specifiek was toegesneden op de leasemaatschappijen en haar core business. Met dit uitgangspunt heeft men gezamenlijk eisen geformuleerd. Wordt aan deze eisen voldaan, dan kan men zich zonder enige discussie een duurzame autoleasemaatschappij noemen. Bij de ontwikkeling van de norm waren ALD Automotive, Arval, ICLH (van Mossel), Terberg Lease en Multilease betrokken. Inmiddels nemen enkele tientallen leasemaatschappijen deel aan het programma en hebben de eerste maatschappijen inmiddels succesvol de toetsingsprocedure ­doorlopen. De eisen hebben betrekking op:

• Klimaatneutrale bedrijfsvoering

• Duurzame inzetbaarheid personeel

• Grondstoffenbeleid

• Uitbesteden bij duurzame automotive bedrijven

• Social return

Smart Repair Hersteller 2016

Onder Smart Repair worden technieken verstaan als uitdeuken zonder spuiten en spot repair. Het ligt voor de hand dat deze technieken niet alleen zorgen voor een kostenbesparing, maar ook duurzaam zijn. Er worden minder grondstoffen, energie en arbeid gebruikt en de CO2-uitstoot van de herstelling is 90 procent lager. Bovendien is herstellen in beginsel al duurzamer dan vervangen. Smart Repair vraagt echter om bijzondere skills.
Om Smart Repair te stimuleren organiseert Duurzaam Repareren de competitie ‘Smart Repair Hersteller 2016’. Inmiddels hebben diverse schadeketens toegezegd hun beste Smart Repair-hersteller in te schrijven voor deze verkiezing. De line-up bestaat dus sowieso uit de beste SR-herstellers van ­Nederland, waaruit de vakjury uiteindelijk een winnaar kiest. De wedstrijd vindt plaats tijdens het AMT-live event op 16 november aanstaande in het Autotron in Rosmalen. Die dag zullen de deelnemers een aantal herstel opdrachten live uitvoeren. De resultaten bepalen wie zich Smart Repair Hersteller 2016 mag noemen.

Studentikoos rijden

Zo duurzaam en goedkoop mogelijk racen met innovatieve auto’s, dat is het uitgangspunt van de Shell Ecomarathon.

De Shell Ecomarathon is een van ’s werelds meest uitdagende studentenwedstrijden op het gebied van innovatie, techniek en duurzaamheid. Jaarlijks wordt deze wedstrijd gehouden in Europa, de Verenigde Staten en Azië. De Europese editie verwelkomt elk jaar vierduizend talentvolle jongeren van middelbare scholen, ­universiteiten en instellingen voor technisch en wetenschappelijk onderwijs uit dertig landen. Met de Shell Ecomarathon daagt Shell hen uit zo zuinig mogelijk te rijden in een zelfgemaakt voertuig. De winnaar is het team dat dankzij zijn creatieve design en technische kennis het verst rijdt op het equivalent van 1 kWh of 1 liter brandstof. Dit jaar vindt de Ecomarathon plaats van 30 juni tot 3 juli in Londen. Duurzaam Repareren sponsort al langere tijd het team van de HAN. Dit team doet dit jaar mee met een geheel nieuw voertuig als opvolger van de Inspire II, die een verbruik van 1 op 500 realiseerde. Of het nieuwe voertuig dit re­sultaat gaat overtreffen zal in Londen blijken. Duurzaam Repareren zal, samen met een aantal andere voortrekkers van duurzame mobiliteit, hiervan getuige zijn en uiteraard het ‘eigen’ HAN-team toejuichen.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Nieuws van Duurzaam Repareren | Automotive Online

Nieuws van Duurzaam Repareren

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Wijziging producteisen

Duurzaam Repareren stelt duurzaamheidseisen aan het ­proces en uiteraard ook aan de producten die worden gebruikt. Want als er producten worden gebruikt die (onnodig) schadelijk zijn voor het milieu, de monteurs of de klant, is het eindresultaat uiteindelijk niet duurzaam. Afgelopen februari zijn de producteisen gewijzigd, niet alleen in navolging van de wijzigingen in de EU-­wetgeving, maar vooral omdat Duurzaam Repareren nadrukkelijker de markt naar duurzamer productgebruik wil sturen. Vaak is het ­lastig voor individuele bedrijven of zelfs ketens om de juiste chemische samenstelling van een middel te begrijpen en hiervan de gevaren te doorgronden. Duurzaam Repareren ontvangt van alle belangrijke leveranciers en producenten de juiste in­formatie, op uniforme wijze gerapporteerd. “Hierdoor kunnen we vergelijkbare, meetbare eisen stellen en zeer schadelijke bestandsdelen uitsluiten”, zegt Harry Filon van Duurzaam Repareren. “Zo kunnen we beoordelen of de veiligheidsbladen de gebruikers voldoende informatie ­bieden om de juiste voorzorgsmaat­regelen te treffen.” Inmiddels hebben een aantal leveranciers (3M, Luijten VVZ, Kemetyl, Riwax, Pilkington, PPG, Valspar en Saint-Gobain) de nieuwe rapportages ingestuurd. De leveranciers / producenten hebben tot 1 november aanstaande de tijd om de rapportages in te sturen.

Fietsconcept wint Bebelaar-Award

De genomineerden van de Dave Bebelaar Award 2016
De Dave Bebelaar Award, de prijs voor duurzame automotiveconcepten, kende ook dit jaar weer een paar zeer goede genomineerden (foto): Mewa Bio-Circle (voor de reiniging van onderdelen), de Groene Autowasbon (een wasbon voor groene wasinstallaties), Förch Nederland (een concept waarbij het aantal in de werkplaats gebruikte producten met een derde wordt teruggebracht), Service Book Nederland (een onderhoudsapp) en de Bovag-Leasefiets van Friesland Lease. Tijdens de jaarlijkse Summer BBQ van de Stichting Duurzaam Repareren konden de genomineerden hun idee pitchen, waarna de aanwezigen hun stem uitbrachten. Peter Storm, Jan Baljeu en Mirjam Marinus van Friesland Lease ontvingen de prijs uit handen van Harry Filon, directeur van Duurzaam Repareren, en Nelleke Leijnse, de weduwe van naamgever Dave Bebelaar, lange tijd directeur van recyclingvereniging ARN. De presentaties zijn terug te vinden op www.duurzaamrepareren.nl.

Duurzaam auto leasen


Vorig jaar rond deze tijd pakte een groep leasemaatschappijen de duurzaamheidshandschoen op. De meeste leasemaatschappijen hadden al programma’s op gebied van duurzaamheid, waarin belangrijke duurzaamheidbeginselen staan, maar er bestond behoefte aan een programma dat specifiek was toegesneden op de leasemaatschappijen en haar core business. Met dit uitgangspunt heeft men gezamenlijk eisen geformuleerd. Wordt aan deze eisen voldaan, dan kan men zich zonder enige discussie een duurzame autoleasemaatschappij noemen. Bij de ontwikkeling van de norm waren ALD Automotive, Arval, ICLH (van Mossel), Terberg Lease en Multilease betrokken. Inmiddels nemen enkele tientallen leasemaatschappijen deel aan het programma en hebben de eerste maatschappijen inmiddels succesvol de toetsingsprocedure ­doorlopen. De eisen hebben betrekking op:

• Klimaatneutrale bedrijfsvoering

• Duurzame inzetbaarheid personeel

• Grondstoffenbeleid

• Uitbesteden bij duurzame automotive bedrijven

• Social return

Smart Repair Hersteller 2016

Onder Smart Repair worden technieken verstaan als uitdeuken zonder spuiten en spot repair. Het ligt voor de hand dat deze technieken niet alleen zorgen voor een kostenbesparing, maar ook duurzaam zijn. Er worden minder grondstoffen, energie en arbeid gebruikt en de CO2-uitstoot van de herstelling is 90 procent lager. Bovendien is herstellen in beginsel al duurzamer dan vervangen. Smart Repair vraagt echter om bijzondere skills.
Om Smart Repair te stimuleren organiseert Duurzaam Repareren de competitie ‘Smart Repair Hersteller 2016’. Inmiddels hebben diverse schadeketens toegezegd hun beste Smart Repair-hersteller in te schrijven voor deze verkiezing. De line-up bestaat dus sowieso uit de beste SR-herstellers van ­Nederland, waaruit de vakjury uiteindelijk een winnaar kiest. De wedstrijd vindt plaats tijdens het AMT-live event op 16 november aanstaande in het Autotron in Rosmalen. Die dag zullen de deelnemers een aantal herstel opdrachten live uitvoeren. De resultaten bepalen wie zich Smart Repair Hersteller 2016 mag noemen.

Studentikoos rijden

Zo duurzaam en goedkoop mogelijk racen met innovatieve auto’s, dat is het uitgangspunt van de Shell Ecomarathon.

De Shell Ecomarathon is een van ’s werelds meest uitdagende studentenwedstrijden op het gebied van innovatie, techniek en duurzaamheid. Jaarlijks wordt deze wedstrijd gehouden in Europa, de Verenigde Staten en Azië. De Europese editie verwelkomt elk jaar vierduizend talentvolle jongeren van middelbare scholen, ­universiteiten en instellingen voor technisch en wetenschappelijk onderwijs uit dertig landen. Met de Shell Ecomarathon daagt Shell hen uit zo zuinig mogelijk te rijden in een zelfgemaakt voertuig. De winnaar is het team dat dankzij zijn creatieve design en technische kennis het verst rijdt op het equivalent van 1 kWh of 1 liter brandstof. Dit jaar vindt de Ecomarathon plaats van 30 juni tot 3 juli in Londen. Duurzaam Repareren sponsort al langere tijd het team van de HAN. Dit team doet dit jaar mee met een geheel nieuw voertuig als opvolger van de Inspire II, die een verbruik van 1 op 500 realiseerde. Of het nieuwe voertuig dit re­sultaat gaat overtreffen zal in Londen blijken. Duurzaam Repareren zal, samen met een aantal andere voortrekkers van duurzame mobiliteit, hiervan getuige zijn en uiteraard het ‘eigen’ HAN-team toejuichen.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.