Occasionmarkt: Feest met een donker randje

Jaar in beeld Occasions | Branche optimistisch ondanks argwanende overheid

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De occasionverkoop ging lekker, maar toch hadden sommigen er dankzij de overheid een 'unheimisch' gevoel bij. Beeld: Shutterstock

Met een totaal van rond de 1,2 miljoen verkochte occasions – het langjarig gemiddelde ligt rond de miljoen – is het in aantallen weer een uitstekend jaar voor de Nederlandse autobranche. In het belangrijke middensegment bleven de marges redelijk stabiel. Niet verwonderlijk dat in de eindejaarsenquête van Automotive de occasionverkoop een 7,7 krijgt. Voor dat punt moet wel hard gewerkt worden, want de consument is afwachtend. En zo tegen het einde van het jaar staan de marges toch nog onder druk. Huurauto’s (met terugkoopverklaring) komen massaal terug, importeurs dumpen hun CO2-ongunstige voorraden en retailers willen hun voorraden afbouwen en schoon 2020 in.

De dealerholdings laten massaal weten ook komend jaar weer te investeren in de occasionverkoop. Inmiddels doet de Top 60 dealers 200 duizend occasions en dat aantal moet nog fors omhoog. Van Mossel bijvoorbeeld, met 20 duizend b2c-verkochte occasions inmiddels ook op dat vlak een van de grootste spelers van Nederland, opent volgend jaar nog een aantal aparte occasioncentra. Die zijn allemaal gericht op een ander deel van de markt. 

Compenseren

De meeste dealers zien occasions inmiddels als de belangrijkste optie om de dalende nieuwverkoop te compenseren. Daarvoor is wel een goed inkoopapparaat nodig, want dealers hebben steeds minder inruilers. De meeste dealers zijn inmiddels in staat om voldoende bij te kopen. Dat komt deels tot uiting in de import- en exportgetallen. Gespecialiseerde occasionretailers wisten over het algemeen altijd al goed de weg te vinden in Europa, voor dealers is dat meer van recente jaren. En de import van auto’s blijft groeien (stellen RDC en Autotelex, VWE ziet een kleine krimp). Dit jaar zal de totale import rond de 220 duizend uitkomen, wat opnieuw een record is. De export nadert de 300 duizend, eveneens een record. Het langjarig gemiddelde ligt rond de 250 duizend. 

Bekijk hieronder de meest recente editie van het Restwaardejournaal. In deze aflevering gaan Gerard ten Buuren (o.a. Bovag) en ex-Officier van Justitie Wim Bollen (die onder meer de zaak tegen Tonny Keijzers Auto’s voerde) dieper in op de problematiek. Op de Youtube-pagina staat een overzicht van de besproken onderwerpen.

Problemen

Aan import en export zitten wel wat (juridische) haken en ogen. Aan de importkant staat een kleine club professionele taxateurs en juridisch dienstverleners regelmatig tegenover de Belastingdienst, met duizenden rechtszaken tot gevolg. Staatssecretaris van Financiën Menno Snel schuift daarom de RDW het importproces in. Bij een taxatie moet een RDW-keurmeester bepalen of deze taxatie in orde is. De staatssecretaris hoopt zo een einde te maken aan de stortvloed aan zaken. De taxateurs voorzien dat de nieuwe werkwijze leidt tot handelsbelemmerende praktijken, die niet binnen de Europese wetgeving vallen. Zij vinden dat Snel zich beter kan richten op sjoemelende taxateurs – er worden nog steeds importauto’s aangeboden met slechts enkele euro’s bpm. Tegelijkertijd loopt er een uitvoeringsonderzoek om te kijken of de RDW deze taak aan kan (volgens topmanagers bij de RDW is dit het geval).

Verdenkingen

Een grotere impact had de inval in juli bij vier autobedrijven. Witwassen en btw-fraude zijn zaken waar ieder autobedrijf rekening mee moet houden. En het wantrouwen bij de overheid richting de branche is groot. De inval had overduidelijk als doel om een zo groot mogelijk schrikeffect te bewerkstelligen. De betreffende autobedrijven vragen zich een half jaar later af wat nu precies de concrete verdenkingen zijn, al lijkt duidelijk dat zij zaken gedaan hebben met een verdachte kopers uit een ander onderzoek (waarvan het proces volgend jaar moet starten). Om het risico op witwassen te verkleinen komt er een verbod op contante betalingen van boven de 3.000 euro. Bovag, dat zich dit jaar veel nadrukkelijker met de problematiek ging bemoeien, meldde al nog verder te willen gaan. De brancheorganisatie wil af van contante belatalingen, op voorwaarde dat de bewijslast naar banken verschuift.

Automatisch inzage

Bovag pleit er zelfs voor om de Belastingdienst automatisch inzage te geven in de online systemen met data en alle export-dossiers van aangesloten autobedrijven. Of dat laatste het wantrouwen wegneemt, valt te betwijfelen. De Belastingdienst is bang dat er dan in de dagelijkse praktijk andere dingen gebeuren dan wat er in de boeken staat. Lees hier de sfeerimpressie van de allereerste editie van het Automotive Remarketing Network

Het stoppen met contante betalingen en het inzicht geven in de boeken, zou er wel toe kunnen leiden dat de aandacht van de Fiod verschuift naar bedrijven die wel nog contante betalingen accepteren. Dat moet het concurrentienadeel deels verzachten, want zeker bij export wil een deel van de klanten simpelweg contant betalen en die raken Bovag-leden dus kwijt. 

Consolidatie

De problematiek zorgt er wel voor dat de consolidatie, zeker in de tussenhandel, voortzet. Alleen de grote bedrijven hebben de capaciteit om alle processen zo in te richten dat er maximale zekerheid is in combinatie met goede in- en verkoopvoorwaarden. Kleinere spelers trekken zich langzaam maar zeker terug uit de (export)branche. Toch zijn de jaren van groei met dubbele cijfers bij de groothandel wel voorbij. Ze kunnen simpelweg niet aan voldoende auto’s komen. De concurrentie (lees: toegenomen activiteiten bij onder meer dealers) bij inkoop is groot. Maar over het algemeen is ook de groothandel tevreden met 2019; er werd over de hele linie meer verdiend dan het jaar ervoor.

Smaakmakers 

Hans Engelsma (Qoets)

engelsma hansHet was een transactie die mede door de timing (hartje zomer) minder opviel. Maar dat dealerholding Emil Frey zich inkocht bij online verkoopplatform Qoets was opvallend. Enerzijds omdat dealers hun weg zoeken in online retail, en dan vooral in combinatie met fysieke vestigingen. Van de andere kant blijkt ook dat het online model minder goed schaalbaar is dan gedacht. “Het is geen binair spel, dat zich volledig off- dan wel online afspeelt”, aldus Qoets-directeur Hans Engelsma. “De vraag is welk deel van de klantreis je online kunt invullen.”

Sander van den Hout (Automotive Mediaventions)

sander vd hout foto persgroepMarktplaats en Autoscout24 zijn samen goed voor circa 80 procent van de totale advertentie-omzet op de online occasionmarkt. De derde grote speler, Autotrack, vocht zich dit jaar in één klap terug in de wedstrijd, dankzij een fusie met  Gaspedaal en de overname van Autowereld. Sander van den Hout, ooit directeur Autotrack, is de hoogste man binnen de joint venture. “Wij hebben de tijd, de middelen en het bereik om veel beter te presteren dan de afgelopen jaren het geval was. De komende jaren worden bijzonder interessante. “

Frank Beelen (Beelen Autogroep)

p40 beelenDe Beelen Autogroep nam dit jaar afscheid van de showroom. Het bedrijf bemiddelt alleen nog. Het in- en verkopen van gebruikte auto’s typeert de Lisserbroekse ondernemer Frank Beelen als een achterhaald concept. Beelen: “Het is net als met de verkoop van keukens: er zijn te veel aanbieders en tegen de groten kun je niet op. Per saldo zijn de marges laag en je vult er je werkplaats niet mee. Mijn kracht zit in mijn grote netwerk én de klantenbinding in de werkplaats. Die klantenbinding genereert vraag naar auto’s, zowel naar gebruikt als naar nieuw. Ik verwijs liever naar een partij als Athlon, waarbij ik een fee van 250 euro krijg.  Zo heb ik géén gedoe en wél vulling voor mijn werkplaats.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Jaar in beeld Occasions | Branche optimistisch ondanks argwanende overheid | Automotive Online
Occasionmarkt: Feest met een donker randje

Jaar in beeld Occasions | Branche optimistisch ondanks argwanende overheid

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De occasionverkoop ging lekker, maar toch hadden sommigen er dankzij de overheid een 'unheimisch' gevoel bij. Beeld: Shutterstock

Met een totaal van rond de 1,2 miljoen verkochte occasions – het langjarig gemiddelde ligt rond de miljoen – is het in aantallen weer een uitstekend jaar voor de Nederlandse autobranche. In het belangrijke middensegment bleven de marges redelijk stabiel. Niet verwonderlijk dat in de eindejaarsenquête van Automotive de occasionverkoop een 7,7 krijgt. Voor dat punt moet wel hard gewerkt worden, want de consument is afwachtend. En zo tegen het einde van het jaar staan de marges toch nog onder druk. Huurauto’s (met terugkoopverklaring) komen massaal terug, importeurs dumpen hun CO2-ongunstige voorraden en retailers willen hun voorraden afbouwen en schoon 2020 in.

De dealerholdings laten massaal weten ook komend jaar weer te investeren in de occasionverkoop. Inmiddels doet de Top 60 dealers 200 duizend occasions en dat aantal moet nog fors omhoog. Van Mossel bijvoorbeeld, met 20 duizend b2c-verkochte occasions inmiddels ook op dat vlak een van de grootste spelers van Nederland, opent volgend jaar nog een aantal aparte occasioncentra. Die zijn allemaal gericht op een ander deel van de markt. 

Compenseren

De meeste dealers zien occasions inmiddels als de belangrijkste optie om de dalende nieuwverkoop te compenseren. Daarvoor is wel een goed inkoopapparaat nodig, want dealers hebben steeds minder inruilers. De meeste dealers zijn inmiddels in staat om voldoende bij te kopen. Dat komt deels tot uiting in de import- en exportgetallen. Gespecialiseerde occasionretailers wisten over het algemeen altijd al goed de weg te vinden in Europa, voor dealers is dat meer van recente jaren. En de import van auto’s blijft groeien (stellen RDC en Autotelex, VWE ziet een kleine krimp). Dit jaar zal de totale import rond de 220 duizend uitkomen, wat opnieuw een record is. De export nadert de 300 duizend, eveneens een record. Het langjarig gemiddelde ligt rond de 250 duizend. 

Bekijk hieronder de meest recente editie van het Restwaardejournaal. In deze aflevering gaan Gerard ten Buuren (o.a. Bovag) en ex-Officier van Justitie Wim Bollen (die onder meer de zaak tegen Tonny Keijzers Auto’s voerde) dieper in op de problematiek. Op de Youtube-pagina staat een overzicht van de besproken onderwerpen.

Problemen

Aan import en export zitten wel wat (juridische) haken en ogen. Aan de importkant staat een kleine club professionele taxateurs en juridisch dienstverleners regelmatig tegenover de Belastingdienst, met duizenden rechtszaken tot gevolg. Staatssecretaris van Financiën Menno Snel schuift daarom de RDW het importproces in. Bij een taxatie moet een RDW-keurmeester bepalen of deze taxatie in orde is. De staatssecretaris hoopt zo een einde te maken aan de stortvloed aan zaken. De taxateurs voorzien dat de nieuwe werkwijze leidt tot handelsbelemmerende praktijken, die niet binnen de Europese wetgeving vallen. Zij vinden dat Snel zich beter kan richten op sjoemelende taxateurs – er worden nog steeds importauto’s aangeboden met slechts enkele euro’s bpm. Tegelijkertijd loopt er een uitvoeringsonderzoek om te kijken of de RDW deze taak aan kan (volgens topmanagers bij de RDW is dit het geval).

Verdenkingen

Een grotere impact had de inval in juli bij vier autobedrijven. Witwassen en btw-fraude zijn zaken waar ieder autobedrijf rekening mee moet houden. En het wantrouwen bij de overheid richting de branche is groot. De inval had overduidelijk als doel om een zo groot mogelijk schrikeffect te bewerkstelligen. De betreffende autobedrijven vragen zich een half jaar later af wat nu precies de concrete verdenkingen zijn, al lijkt duidelijk dat zij zaken gedaan hebben met een verdachte kopers uit een ander onderzoek (waarvan het proces volgend jaar moet starten). Om het risico op witwassen te verkleinen komt er een verbod op contante betalingen van boven de 3.000 euro. Bovag, dat zich dit jaar veel nadrukkelijker met de problematiek ging bemoeien, meldde al nog verder te willen gaan. De brancheorganisatie wil af van contante belatalingen, op voorwaarde dat de bewijslast naar banken verschuift.

Automatisch inzage

Bovag pleit er zelfs voor om de Belastingdienst automatisch inzage te geven in de online systemen met data en alle export-dossiers van aangesloten autobedrijven. Of dat laatste het wantrouwen wegneemt, valt te betwijfelen. De Belastingdienst is bang dat er dan in de dagelijkse praktijk andere dingen gebeuren dan wat er in de boeken staat. Lees hier de sfeerimpressie van de allereerste editie van het Automotive Remarketing Network

Het stoppen met contante betalingen en het inzicht geven in de boeken, zou er wel toe kunnen leiden dat de aandacht van de Fiod verschuift naar bedrijven die wel nog contante betalingen accepteren. Dat moet het concurrentienadeel deels verzachten, want zeker bij export wil een deel van de klanten simpelweg contant betalen en die raken Bovag-leden dus kwijt. 

Consolidatie

De problematiek zorgt er wel voor dat de consolidatie, zeker in de tussenhandel, voortzet. Alleen de grote bedrijven hebben de capaciteit om alle processen zo in te richten dat er maximale zekerheid is in combinatie met goede in- en verkoopvoorwaarden. Kleinere spelers trekken zich langzaam maar zeker terug uit de (export)branche. Toch zijn de jaren van groei met dubbele cijfers bij de groothandel wel voorbij. Ze kunnen simpelweg niet aan voldoende auto’s komen. De concurrentie (lees: toegenomen activiteiten bij onder meer dealers) bij inkoop is groot. Maar over het algemeen is ook de groothandel tevreden met 2019; er werd over de hele linie meer verdiend dan het jaar ervoor.

Smaakmakers 

Hans Engelsma (Qoets)

engelsma hansHet was een transactie die mede door de timing (hartje zomer) minder opviel. Maar dat dealerholding Emil Frey zich inkocht bij online verkoopplatform Qoets was opvallend. Enerzijds omdat dealers hun weg zoeken in online retail, en dan vooral in combinatie met fysieke vestigingen. Van de andere kant blijkt ook dat het online model minder goed schaalbaar is dan gedacht. “Het is geen binair spel, dat zich volledig off- dan wel online afspeelt”, aldus Qoets-directeur Hans Engelsma. “De vraag is welk deel van de klantreis je online kunt invullen.”

Sander van den Hout (Automotive Mediaventions)

sander vd hout foto persgroepMarktplaats en Autoscout24 zijn samen goed voor circa 80 procent van de totale advertentie-omzet op de online occasionmarkt. De derde grote speler, Autotrack, vocht zich dit jaar in één klap terug in de wedstrijd, dankzij een fusie met  Gaspedaal en de overname van Autowereld. Sander van den Hout, ooit directeur Autotrack, is de hoogste man binnen de joint venture. “Wij hebben de tijd, de middelen en het bereik om veel beter te presteren dan de afgelopen jaren het geval was. De komende jaren worden bijzonder interessante. “

Frank Beelen (Beelen Autogroep)

p40 beelenDe Beelen Autogroep nam dit jaar afscheid van de showroom. Het bedrijf bemiddelt alleen nog. Het in- en verkopen van gebruikte auto’s typeert de Lisserbroekse ondernemer Frank Beelen als een achterhaald concept. Beelen: “Het is net als met de verkoop van keukens: er zijn te veel aanbieders en tegen de groten kun je niet op. Per saldo zijn de marges laag en je vult er je werkplaats niet mee. Mijn kracht zit in mijn grote netwerk én de klantenbinding in de werkplaats. Die klantenbinding genereert vraag naar auto’s, zowel naar gebruikt als naar nieuw. Ik verwijs liever naar een partij als Athlon, waarbij ik een fee van 250 euro krijg.  Zo heb ik géén gedoe en wél vulling voor mijn werkplaats.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.