Autotrack en Gaspedaal fuseren

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De Persgroep (Autotrack) krijgt 51% van de aandelen. (Foto: Shutterstock)

De occasionportalen Autotrack en Gaspedaal gaan samen in joint venture. Dat melden eigenaren De Persgroep en Telegraaf Media Groep zojuist. De Persgroep krijgt 51 procent van de aandelen, TMG 49 procent. Sander van den Hout, managing director van De Persgroep Online Services Nederland, gaat leiding geven aan het nieuwe bedrijf, dat Automotive Mediaventions gaat heten. Alle zeventig medewerkers van beide portalen komen in dienst bij de joint venture.

Het samengaan van beide portalen is opvallend; tussen 2007 en 2018 voerden beide partijen een juridische strijd. Die werd uiteindelijk in het voordeel van Autotrack beslist, waardoor TMG een schadevergoeding – waarvan de hoogte onbekend is – moest betalen. Beide portalen blijven los van elkaar bestaan, maar gaan wel gezamenlijk de markt bewerken. 

Uniek

Volgens Van den Hout is het samengaan van beide partijen uniek: zo werkten beide mediabedrijven niet eerder op deze schaal samen. “Ik zie dit als een historische samenwerking, die in de huidige tijdsgeest eigenlijk heel logisch is. De gebundelde kennis van de markt, sterke merken en de koppeling met nieuwsmedia, bieden een unieke positie in het Nederlandse speelveld. Door samen als lokale mediabedrijven op te trekken, staan we beter voorgesorteerd om de automotive spelers te helpen.”

Lees hier onze analyse van de occasionportalmarkt van april vorig jaar. ‘In Nederland zijn Marktplaats en Autoscout24 de dominante spelers in zowel omzet als aantal aangesloten vestigingen, terwijl Autotrack zich probeert terug te vechten.’

De transactie moet in juli zijn afgrond.

De markt van occasionportals is al jaren volop in ontwikkeling. Zo werd Autotrader drie jaar geleden geleden gekocht door Autoscout24, wiens moederbedrijf volgens geruchten in de markt zou zijn om Marktplaats te kopen. Om tegengas te geven tegen de toenemende macht van de grote occasionportals, lanceerde Bovag vorig jaar de portal Viabovag.nl

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds kort (op eigen initiatief) een Tesla en is daar erg tevreden (goedkoop en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.