Autotrack en Gaspedaal fuseren
De occasionportalen Autotrack en Gaspedaal gaan samen in joint venture. Dat melden eigenaren De Persgroep en Telegraaf Media Groep zojuist. De Persgroep krijgt 51 procent van de aandelen, TMG 49 procent. Sander van den Hout, managing director van De Persgroep Online Services Nederland, gaat leiding geven aan het nieuwe bedrijf, dat Automotive Mediaventions gaat heten. Alle zeventig medewerkers van beide portalen komen in dienst bij de joint venture.
Het samengaan van beide portalen is opvallend; tussen 2007 en 2018 voerden beide partijen een juridische strijd. Die werd uiteindelijk in het voordeel van Autotrack beslist, waardoor TMG een schadevergoeding – waarvan de hoogte onbekend is – moest betalen. Beide portalen blijven los van elkaar bestaan, maar gaan wel gezamenlijk de markt bewerken.
Uniek
Volgens Van den Hout is het samengaan van beide partijen uniek: zo werkten beide mediabedrijven niet eerder op deze schaal samen. “Ik zie dit als een historische samenwerking, die in de huidige tijdsgeest eigenlijk heel logisch is. De gebundelde kennis van de markt, sterke merken en de koppeling met nieuwsmedia, bieden een unieke positie in het Nederlandse speelveld. Door samen als lokale mediabedrijven op te trekken, staan we beter voorgesorteerd om de automotive spelers te helpen.”
De transactie moet in juli zijn afgrond.
De markt van occasionportals is al jaren volop in ontwikkeling. Zo werd Autotrader drie jaar geleden geleden gekocht door Autoscout24, wiens moederbedrijf volgens geruchten in de markt zou zijn om Marktplaats te kopen. Om tegengas te geven tegen de toenemende macht van de grote occasionportals, lanceerde Bovag vorig jaar de portal Viabovag.nl.