Occasionverkoop: +8,3%
Particulieren (c2c) verkochten onderling 5,4% meer occasions over de eerste twee maanden. En met de toename in verkopen, nam ook de handel toe: er werden 17,8% meer occasions verkocht tussen bedrijven onderling.
Uit de gegevens van VWE blijkt verder een afname van de statijd met 5,2% (jan-feb 2011 versus jan-feb 2010) naar 80 dagen gemiddeld. Het gaat hier om de omloopsnelheid, dus de tijd tussen inname van het voertuig en de verkoop (kentekening).
De statijd liep bij Mazda, Mitsubishi en Opel het meest terug, met respectievelijk 12, 10 en 10 dagen. Mercedes-Benz zag de statijd oplopen met 12 dagen; met gemiddeld 112 dagen heeft de Benz gemiddeld de langste statijd, een Volkswagen met 68 dagen de kortste.
Occasionverkopen naar type verkoop:
jan 2010 | feb 2010 | jan 2011 | feb 2011 | +/-% (jan+feb) | |
verkopen b2b | 59.231 | 65.558 | 71.139 | 75.890 | 17,8 |
verkopen b2c | 80.487 | 81.813 | 87.175 | 88.528 | 8,3 |
verkopen c2c | 62.886 | 59.387 | 66.179 | 62.749 | 5,4 |