KPMG: elektrisch rijden dreigt minder aantrekkelijk te worden
Het afbouwen van de fiscale stimulans en hoge energieprijzen dreigen de verkoop van EV’s fors af te remmen. Daarvoor waarschuwt accountants- en adviesorganisatie KPMG in een donderdag verschenen rapport.
De Nederlandse consument kijkt steeds kritischer naar de aanschafprijs van de auto. Stijn de Groen, die met ingang van deze maand Loek Kramer is opgevolgd als head of Automotive and Mobility bij KPMG (Kramer blijft wel verbonden aan het automotive-team van KPMG), ziet consumenten steeds afwachtender worden: “66 procent van de Nederlandse consumenten ziet de prijs als belangrijkste drempel voor de aanschaf van een elektrisch voortuig. Dat cijfer is gestegen in vergelijking met 2021, toen was dit nog 54 procent. Ook de onzekerheid over de restwaarde van een EV speelt hierin een belangrijke rol. De stijgende kosten kunnen ertoe leiden dat elektrisch rijden onaantrekkelijker wordt voor de consument.”
De huidige korting op de wegenbelasting, de lagere onderhoudskosten en de lagere kosten voor het opladen, zijn nodig om de ’total cost of ownership’ onder die van brandstofauto’s te houden. Om elektrisch rijden kosteneffectief te houden, moet het volgens KPMG makkelijker worden om auto’s op te laden met zelf opgewekte energie uit zonnepanelen. Autobezitters kunnen er verder voor kiezen om de auto vaker op te laden tijdens ‘dalperiodes’ met lagere tarieven of te kiezen voor goedkoper laadstations.
MRB
Stijn de Groen geeft nog een vierde suggestie: “Op dit moment wordt wegenbelasting berekend over het gewicht van de auto. Omdat de accu in een elektrische auto tussen de 300-600 kg aan extra gewicht met zich meebrengt, worden EV’s zwaarder belast. Hierdoor worden elektrische rijders extra geraakt. Een nieuwe berekening voor de wegenbelasting, waarin bijvoorbeeld een gewichtskorting voor EV’s wordt meegenomen, kan hiervoor een oplossing zijn. Al helemaal als zo’n maatregel voor een langere termijn wordt ingevoerd, zal dit bijdragen aan het vertrouwen in de elektrische auto onder consumenten en bedrijven. Dit levert vervolgens een positieve bijdrage aan de adoptie van (met name tweedehands) elektrische auto’s. En dat is precies wat we willen: mensen blijven stimuleren om elektrisch te rijden.”
Europa
KPMG kijkt in het onderzoek ook naar andere Europese markten (lees het onderzoek hier). Het bedrijf sluit zich aan bij fabrikantenorganisatie Acea en roept op tot pan-Europees beleid. “Overheden zouden zich moeten richten op de invoering van pan-Europese standaardisatie in de gehele waardeketen van elektrische voertuigen (EV’s) om het gebruik van EV’s te vereenvoudigen. Dit omvat laadprotocollen, betalingsopties en relevante diensten gedurende de levenscyclus van EV’s, evenals regelgevende harmonisatie om grensoverschrijdend transport te vereenvoudigen.”