John Stroeken kocht onlangs Kessels Automobielen

5 vragen aan | John Stroeken: ‘Het dealerbedrijf is een fantastische leerschool’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
John Stroeken komt van Welling. (Foto: Linkedin)

John Stroeken werkte de afgelopen tien jaar als directeur bij meerdere dealerbedrijven. Maar sinds kort heeft hij zijn eigen universele bedrijf, waar hij samen met de voormalige eigenaar Huub Kessels de scepter zwaait. Kessels Automobielen is erkend servicepartner voor BMW en Mini voor Zuid-Limburg en heeft zich daarnaast gespecialiseerd in service en levering van Jaguar en Land Rover. Het bedrijf telt 15 medewerkers

Van medewerker naar eigenaar. Vanwaar deze stap?

“De reeds lang gekoesterde wens om te ondernemen. Het uitzetten van een eigen koers zonder rekening te moeten houden met belangen van stakeholders die de eigenlijke bedrijfsvoering belemmeren, is een van de grootste voordelen van het eigen ondernemerschap.”

In een wereld die zo snel verandert en waarin data steeds belangrijker wordt en fabrikanten daar meer op gaan sturen, is er dan nog wel voor plaats voor onafhankelijke autobedrijven?

“Zeker. Wij zijn erkend service partner voor BMW en Mini en worden in onze aftersales dus volledig ondersteund door BMW Group. Ook bij Jaguar en Land Rover is de technische ondersteuning geborgd. En wat betreft de data die een dealer mag verzamelen; voor wie zijn ze? Voor de dealer of fabrikant? In ons geval is dat duidelijk.”

Je hebt jaren bij dealers gewerkt. Wat zijn de belangrijkste lessen die je daar geleerd hebt? Zowel positief als negatief. 

“De leerschool ‘dealerbedrijf’ is fantastisch. Werkelijk alle disciplines komen samen in een dealerbedrijf en zeker als je er sturing aan mag geven is dat enorm leerzaam. Het is een beetje als jongleren. Echter op een gegeven moment ontdek je dat je een aantal ballen in de lucht aan het houden bent die niet het klant- en bedrijfsbelang dienen. In een dealerbedrijf verrichten we veel werkzaamheden die enkel dienen ten behoeve van standards en het zekerstellen van de bonus. Daarin schiet het dealerbedrijf aan zijn doel voorbij.”

Je gaat voorlopig niets wijzigen aan de bedrijfsactiviteiten. Maar welke dienst of product staat wel op je verlanglijstje? 

“Ook wij zullen de slag moeten maken naar elektrische auto’s. Daar hebben we tot heden weinig mee gedaan. Inmiddels worden onze techneuten hiervoor getraind door BMW en is het equipment voor BMW-i besteld. Dus de eerste stappen zijn gezet.”

Wat maakt het werken in het Limburgse zo aantrekkelijk?

“Na de randstad is Zuid-Limburg het dichtstbevolkte gebied in Nederland. Er zit dus potentieel en tevens spreken we ons eigen taal. De grootzakelijke markt speelt een mindere rol in dit deel van het land. We verkopen aan het mkb en aan de particulier. Daarbij is Zuid-Limburg sterk internationaal georiënteerd; Duitsland, België, Luxemburg en Frankrijk liggen om de hoek. Wel zo handig als import en export een flink deel van de business is.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

5 vragen aan | John Stroeken: ‘Het dealerbedrijf is een fantastische leerschool’ | Automotive Online
John Stroeken kocht onlangs Kessels Automobielen

5 vragen aan | John Stroeken: ‘Het dealerbedrijf is een fantastische leerschool’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
John Stroeken komt van Welling. (Foto: Linkedin)

John Stroeken werkte de afgelopen tien jaar als directeur bij meerdere dealerbedrijven. Maar sinds kort heeft hij zijn eigen universele bedrijf, waar hij samen met de voormalige eigenaar Huub Kessels de scepter zwaait. Kessels Automobielen is erkend servicepartner voor BMW en Mini voor Zuid-Limburg en heeft zich daarnaast gespecialiseerd in service en levering van Jaguar en Land Rover. Het bedrijf telt 15 medewerkers

Van medewerker naar eigenaar. Vanwaar deze stap?

“De reeds lang gekoesterde wens om te ondernemen. Het uitzetten van een eigen koers zonder rekening te moeten houden met belangen van stakeholders die de eigenlijke bedrijfsvoering belemmeren, is een van de grootste voordelen van het eigen ondernemerschap.”

In een wereld die zo snel verandert en waarin data steeds belangrijker wordt en fabrikanten daar meer op gaan sturen, is er dan nog wel voor plaats voor onafhankelijke autobedrijven?

“Zeker. Wij zijn erkend service partner voor BMW en Mini en worden in onze aftersales dus volledig ondersteund door BMW Group. Ook bij Jaguar en Land Rover is de technische ondersteuning geborgd. En wat betreft de data die een dealer mag verzamelen; voor wie zijn ze? Voor de dealer of fabrikant? In ons geval is dat duidelijk.”

Je hebt jaren bij dealers gewerkt. Wat zijn de belangrijkste lessen die je daar geleerd hebt? Zowel positief als negatief. 

“De leerschool ‘dealerbedrijf’ is fantastisch. Werkelijk alle disciplines komen samen in een dealerbedrijf en zeker als je er sturing aan mag geven is dat enorm leerzaam. Het is een beetje als jongleren. Echter op een gegeven moment ontdek je dat je een aantal ballen in de lucht aan het houden bent die niet het klant- en bedrijfsbelang dienen. In een dealerbedrijf verrichten we veel werkzaamheden die enkel dienen ten behoeve van standards en het zekerstellen van de bonus. Daarin schiet het dealerbedrijf aan zijn doel voorbij.”

Je gaat voorlopig niets wijzigen aan de bedrijfsactiviteiten. Maar welke dienst of product staat wel op je verlanglijstje? 

“Ook wij zullen de slag moeten maken naar elektrische auto’s. Daar hebben we tot heden weinig mee gedaan. Inmiddels worden onze techneuten hiervoor getraind door BMW en is het equipment voor BMW-i besteld. Dus de eerste stappen zijn gezet.”

Wat maakt het werken in het Limburgse zo aantrekkelijk?

“Na de randstad is Zuid-Limburg het dichtstbevolkte gebied in Nederland. Er zit dus potentieel en tevens spreken we ons eigen taal. De grootzakelijke markt speelt een mindere rol in dit deel van het land. We verkopen aan het mkb en aan de particulier. Daarbij is Zuid-Limburg sterk internationaal georiënteerd; Duitsland, België, Luxemburg en Frankrijk liggen om de hoek. Wel zo handig als import en export een flink deel van de business is.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.