Eric Berkhof en Ben Mandemakers willen nog ‘minstens 15 jaar’ door

Interview | Van Mossel gaat voor Champions League

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Berkhof: Wij stoppen bijna de hele nettowinst in het bedrijf. (Foto: Van Mossel)

Eric Berkhof, de ceo van de Van Mossel Groep, is geen man van de grootspraak, maar hij kan niet ontkennen dat zijn onderneming hard op weg is om een topspeler te worden op de Europese autoretailmarkt. In het afgelopen jaar realiseerde het bedrijf een omzet van 1,2 miljard euro en een operationeel resultaat van 38 miljoen euro. Voor 2018 staat inclusief de inmiddels gerealiseerde acquisities 1,52 miljard euro omzet geprognosticeerd. Die omzet moet volgens het plan van Berkhof en zijn vennoot Ben Mandemakers in 2019 en 2020 jaarlijks met ruim 30 procent zal stijgen. Daarna is het nog niet klaar: Berkhof en Mandemakers willen nog vijftien jaar verder bouwen aan het bedrijf. Om de organisatie op de groei aan te passen, loopt een aantal grote projecten. Zo wordt er nieuw gebouwd, worden er dealerpanden verbouwd, lopen er grote ict-projecten en probeert HR via meerdere grote samenwerkings- en scholingstrajecten de instroom van medewerkers te waarborgen.

Wij nemen het liefst goed lopende, gezonde bedrijven over.

De verwachte groei voor de komende jaren komt onder andere door overnames: over meerdere daarvan is al overeenstemming bereikt met de verkopende partij en indien noodzakelijk met de betrokken importeurs. Als ze doorgaan, groeit het bedrijf van 16 naar 20 merken en is het in zowel België als Nederland een speler van formaat.

Om controle op het groeiproces te houden, vindt Berkhof continu inzicht in de cijfers noodzakelijk. Daarvoor heeft hij de beschikking over een realtime running forecast, waarin wordt doorgerekend wat de individuele overnames bijdragen aan omzet en resultaat. Daarbij wordt zo realistisch mogelijk geprognosticeerd: zo rendeert een derde vestiging van een merk minder dan een eerste. Behoud van rendement, dat nu ruim boven het branchegemiddelde van één procent ligt, is een vereiste. “Als bijvoorbeeld de economische groei afneemt, of juist de nieuwverkoop toeneemt, dan corrigeert het model daarvoor”, vertelt Berkhof. “Ook als de aankoopprijs van een bedrijf hoger of lager is dan gedacht, wordt dat doorgerekend. Wij moeten van iedere stap de consequenties kunnen doorzien.”

p33 van mossel tabel

Tijdens de crises in 2008 en 2014 wist Van Mossel flink te groeien door de overnames van delen van de failliete dealerholdings Pouw en Koops Furness. “Het is zeker niet zo dat wij wachten op een nieuwe crisis om weer bedrijven over te kunnen nemen, wij nemen liever gezonde bedrijven over die direct een bijdrage leveren aan het resultaat”, aldus Berkhof.

De overname van Westlease eerder dit jaar, een maatschappij met 5.200 voertuigen onder contract, illustreert hoe de samenwerking tussen Berkhof en Mandemakers verloopt. “Wij konden ons pas op het laatste moment als gegadigde melden, omdat we laat wisten dat het te koop stond. Ik belde Ben om naar de cijfers te kijken, maar die zat in het buitenland. Ik zei: ‘Ben, dit is een goed bedrijf, hier moeten we serieus voor betalen.’ ‘Prima, ik hoor het wel’, antwoordde hij. Een week later hadden we een deal.”
In de running forecast is ook te zien wat iedere overname doet met de aandeelhouderswaarde. “Maar wat ons bedrijf waard is, is echt nooit een gespreksonderwerp tussen Ben en mij. We bespreken liever de business.”

Eigen zak

Berkhof is er trots op dat de overnamesommen, eigen vermogen plus goodwill, grotendeels uit eigen zak gefinancierd zijn. Dividend keren de twee aandeelhouders maar mondjesmaat uit. “Wij stoppen bijna de hele nettowinst in het bedrijf. We willen voor overnames niet alleen aankloppen bij onze financiers maar ook laten zien dat we zelf volledig achter de overname staan.” Voor het financieren van de activiteiten werkt Van Mossel samen met een consortium. “Dankzij een gezond eigen vermogen en uitstekende relaties met het consortium kunnen we goede financieringsovereenkomsten krijgen.”

Door de groei van het bedrijf zijn er sinds 2013 jaarlijks tientallen bv’s bijgekomen als gevolg van overnames en de start van nieuwe activiteiten. Om alle activiteiten inzichtelijk te houden wordt de bv-structuur constant opgeschoond en daar waar mogelijk versimpeld. De oorspronkelijke activiteiten van Berkhof (VW/Audi en schadebedrijven) zijn honderd procent zijn eigendom. Alle acquisities sinds de overname van Directlease zijn gedaan door de joint venture BEE. Dit met de gedachte dat de eigen bedrijven alle leaseauto’s kunnen leveren, onderhouden en schades aan deze auto’s kunnen herstellen. Op bv-niveau zijn nu de merken en de leaselabels waar mogelijk samengevoegd, zoals in het organogram te zien is. “Dat kost tijd. Het liefst zouden we alles vanuit één vennootschap doen, maar dat gaat niet”, zegt Berkhof.

p32 organogram van mossel

Naast overnames voorziet Berkhof ook autonome groei. Daarbij is een hoofdrol weggelegd voor online leaselabel Directlease, dat nu in Nederland, België en Duitsland actief is en stapsgewijs in andere landen wordt uitgerold. Net als in Nederland en België wil hij ook in nieuwe landen zoveel mogelijk van de leaseoperatie in eigen beheer doen. “Alleen het leveren van en onderhoud aan de auto’s doen we buiten de Benelux niet zelf, we hebben geen interesse om daar retailers te kopen.” Over de mogelijk vlootontwikkeling van Directlease – nu goed voor een omzet van iets boven de honderd miljoen euro – doet Berkhof geen uitspraken.

Het uitbouwen van hun bedrijven is de favoriete bezigheid van Berkhof en Mandemakers.

Aansturing

p34 waalwijk van mossel shared services 1De groei van het bedrijf vereist ook een andere manier van aansturen. Berkhof staat bekend om zijn directe manier van leidinggeven. Zo krijgt hij ieder weekend van alle verantwoordelijken de cijfers en ziet hij alle clusterdirecties en vestigingsmanagers eens per maand. De vraag is of dat nog mogelijk is bij een grote Europese speler met een miljardenomzet. “Daar is het bedrijf te groot voor, daarom hebben we inmiddels een sterk management team.” De dagelijkse aansturing wordt gedaan door een dertig koppig managementteam. Ieder cluster heeft zijn eigen directie. Berkhof beschouwt zichzelf als hun coach. “Ik ben verantwoordelijk voor de overnames en bewaak de grote lijnen. De clusterdirecteuren hebben de leiding. Ik sta daar als een soort van coach boven. Ik vind dat het mooiste wat er is, samen met mijn mensen proberen het bedrijf naar een volgend niveau te brengen in een markt die constant uitdagingen kent.” En op die uitdagingen denkt hij zelf nog te kunnen anticiperen, want: Berkhof en Mandemakers willen nog jaren vooruit met het bedrijf, zeker tot 2030. Alleen een bod dat niet te weigeren valt, zou daar verandering in kunnen brengen. “Maar wij denken helemaal niet na over een verkoop, wij zijn bezig om een mooie positie in Europa te bereiken.” 

p34 tabel 1

p34 tabel 2

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Interview | Van Mossel gaat voor Champions League | Automotive Online
Eric Berkhof en Ben Mandemakers willen nog ‘minstens 15 jaar’ door

Interview | Van Mossel gaat voor Champions League

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Berkhof: Wij stoppen bijna de hele nettowinst in het bedrijf. (Foto: Van Mossel)

Eric Berkhof, de ceo van de Van Mossel Groep, is geen man van de grootspraak, maar hij kan niet ontkennen dat zijn onderneming hard op weg is om een topspeler te worden op de Europese autoretailmarkt. In het afgelopen jaar realiseerde het bedrijf een omzet van 1,2 miljard euro en een operationeel resultaat van 38 miljoen euro. Voor 2018 staat inclusief de inmiddels gerealiseerde acquisities 1,52 miljard euro omzet geprognosticeerd. Die omzet moet volgens het plan van Berkhof en zijn vennoot Ben Mandemakers in 2019 en 2020 jaarlijks met ruim 30 procent zal stijgen. Daarna is het nog niet klaar: Berkhof en Mandemakers willen nog vijftien jaar verder bouwen aan het bedrijf. Om de organisatie op de groei aan te passen, loopt een aantal grote projecten. Zo wordt er nieuw gebouwd, worden er dealerpanden verbouwd, lopen er grote ict-projecten en probeert HR via meerdere grote samenwerkings- en scholingstrajecten de instroom van medewerkers te waarborgen.

Wij nemen het liefst goed lopende, gezonde bedrijven over.

De verwachte groei voor de komende jaren komt onder andere door overnames: over meerdere daarvan is al overeenstemming bereikt met de verkopende partij en indien noodzakelijk met de betrokken importeurs. Als ze doorgaan, groeit het bedrijf van 16 naar 20 merken en is het in zowel België als Nederland een speler van formaat.

Om controle op het groeiproces te houden, vindt Berkhof continu inzicht in de cijfers noodzakelijk. Daarvoor heeft hij de beschikking over een realtime running forecast, waarin wordt doorgerekend wat de individuele overnames bijdragen aan omzet en resultaat. Daarbij wordt zo realistisch mogelijk geprognosticeerd: zo rendeert een derde vestiging van een merk minder dan een eerste. Behoud van rendement, dat nu ruim boven het branchegemiddelde van één procent ligt, is een vereiste. “Als bijvoorbeeld de economische groei afneemt, of juist de nieuwverkoop toeneemt, dan corrigeert het model daarvoor”, vertelt Berkhof. “Ook als de aankoopprijs van een bedrijf hoger of lager is dan gedacht, wordt dat doorgerekend. Wij moeten van iedere stap de consequenties kunnen doorzien.”

p33 van mossel tabel

Tijdens de crises in 2008 en 2014 wist Van Mossel flink te groeien door de overnames van delen van de failliete dealerholdings Pouw en Koops Furness. “Het is zeker niet zo dat wij wachten op een nieuwe crisis om weer bedrijven over te kunnen nemen, wij nemen liever gezonde bedrijven over die direct een bijdrage leveren aan het resultaat”, aldus Berkhof.

De overname van Westlease eerder dit jaar, een maatschappij met 5.200 voertuigen onder contract, illustreert hoe de samenwerking tussen Berkhof en Mandemakers verloopt. “Wij konden ons pas op het laatste moment als gegadigde melden, omdat we laat wisten dat het te koop stond. Ik belde Ben om naar de cijfers te kijken, maar die zat in het buitenland. Ik zei: ‘Ben, dit is een goed bedrijf, hier moeten we serieus voor betalen.’ ‘Prima, ik hoor het wel’, antwoordde hij. Een week later hadden we een deal.”
In de running forecast is ook te zien wat iedere overname doet met de aandeelhouderswaarde. “Maar wat ons bedrijf waard is, is echt nooit een gespreksonderwerp tussen Ben en mij. We bespreken liever de business.”

Eigen zak

Berkhof is er trots op dat de overnamesommen, eigen vermogen plus goodwill, grotendeels uit eigen zak gefinancierd zijn. Dividend keren de twee aandeelhouders maar mondjesmaat uit. “Wij stoppen bijna de hele nettowinst in het bedrijf. We willen voor overnames niet alleen aankloppen bij onze financiers maar ook laten zien dat we zelf volledig achter de overname staan.” Voor het financieren van de activiteiten werkt Van Mossel samen met een consortium. “Dankzij een gezond eigen vermogen en uitstekende relaties met het consortium kunnen we goede financieringsovereenkomsten krijgen.”

Door de groei van het bedrijf zijn er sinds 2013 jaarlijks tientallen bv’s bijgekomen als gevolg van overnames en de start van nieuwe activiteiten. Om alle activiteiten inzichtelijk te houden wordt de bv-structuur constant opgeschoond en daar waar mogelijk versimpeld. De oorspronkelijke activiteiten van Berkhof (VW/Audi en schadebedrijven) zijn honderd procent zijn eigendom. Alle acquisities sinds de overname van Directlease zijn gedaan door de joint venture BEE. Dit met de gedachte dat de eigen bedrijven alle leaseauto’s kunnen leveren, onderhouden en schades aan deze auto’s kunnen herstellen. Op bv-niveau zijn nu de merken en de leaselabels waar mogelijk samengevoegd, zoals in het organogram te zien is. “Dat kost tijd. Het liefst zouden we alles vanuit één vennootschap doen, maar dat gaat niet”, zegt Berkhof.

p32 organogram van mossel

Naast overnames voorziet Berkhof ook autonome groei. Daarbij is een hoofdrol weggelegd voor online leaselabel Directlease, dat nu in Nederland, België en Duitsland actief is en stapsgewijs in andere landen wordt uitgerold. Net als in Nederland en België wil hij ook in nieuwe landen zoveel mogelijk van de leaseoperatie in eigen beheer doen. “Alleen het leveren van en onderhoud aan de auto’s doen we buiten de Benelux niet zelf, we hebben geen interesse om daar retailers te kopen.” Over de mogelijk vlootontwikkeling van Directlease – nu goed voor een omzet van iets boven de honderd miljoen euro – doet Berkhof geen uitspraken.

Het uitbouwen van hun bedrijven is de favoriete bezigheid van Berkhof en Mandemakers.

Aansturing

p34 waalwijk van mossel shared services 1De groei van het bedrijf vereist ook een andere manier van aansturen. Berkhof staat bekend om zijn directe manier van leidinggeven. Zo krijgt hij ieder weekend van alle verantwoordelijken de cijfers en ziet hij alle clusterdirecties en vestigingsmanagers eens per maand. De vraag is of dat nog mogelijk is bij een grote Europese speler met een miljardenomzet. “Daar is het bedrijf te groot voor, daarom hebben we inmiddels een sterk management team.” De dagelijkse aansturing wordt gedaan door een dertig koppig managementteam. Ieder cluster heeft zijn eigen directie. Berkhof beschouwt zichzelf als hun coach. “Ik ben verantwoordelijk voor de overnames en bewaak de grote lijnen. De clusterdirecteuren hebben de leiding. Ik sta daar als een soort van coach boven. Ik vind dat het mooiste wat er is, samen met mijn mensen proberen het bedrijf naar een volgend niveau te brengen in een markt die constant uitdagingen kent.” En op die uitdagingen denkt hij zelf nog te kunnen anticiperen, want: Berkhof en Mandemakers willen nog jaren vooruit met het bedrijf, zeker tot 2030. Alleen een bod dat niet te weigeren valt, zou daar verandering in kunnen brengen. “Maar wij denken helemaal niet na over een verkoop, wij zijn bezig om een mooie positie in Europa te bereiken.” 

p34 tabel 1

p34 tabel 2

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.