De uitlevering vindt plaats voor oktober van dit jaar

Nissan opent met betaal- én leverbare Leaf aanval op Tesla

Wim Oude Weernink Wim Oude Weernink
• Laatste update:
De Leaf 2 is de eerste grote Model 3-concurrent, maar daar volgen er op korte termijn meer van. (Foto: Nissan)

Gisteren presenteerde Nissan Nederland de Leaf 2. Voor een vanaf prijs van € 33.990 en een maandelijks leasetarief vanaf € 399 is de Leaf verkrijgbaar. Nissan gaat de strijd aan met een heel gamma soortgelijke modellen van de grote autoconcerns. Sterker: hij moet het nu al opnemen tegen de verrassend binnengekomen Hyundai Ioniq en de VW E-Golf. En tussen nu en 2020 komen er veel meer modellen bij, ook in andere marktsegmenten – van een kleine Honda Urban EV, een vol elektrische Opel Corsa en Peugeot 208 tot hoger gepositioneerde modellen van specifieke submerken zoals de Volvo Polestar en Mercedes-Benz EQ. Volkswagen groep komt vanaf 2020 zelfs met een hele reeks EV’s. Van PSA groep en Renault wordt hetzelfde verwacht. Zelfs Toyota, dat tot voor kort voet bij stuk hield met het hybride Prius concept, gaat overstag.

Spannend

Het spannendste aspect van de Leaf 2-introductie is zijn positionering. De prijs ligt met nog 34 duizend euro op hetzelfde niveau als het door Tesla beloofde prijsniveau voor de veelbesproken model 3. Die er nog steeds niet is. Na de succesvolle modellen S en X wil de productie van de compacte ‘3’, waarvoor 400 duizend potentiële klanten per persoon 1.000 dollar aanbetaling deden, maar niet op gang komen. Het kan nog wel een jaartje duren eer de eerste Tesla 3 hier te lande leverbaar wordt, blijkt uit door Tesla aan klanten verstuurde updates. En dan is nog de vraag tegen welke prijs de Model 3 geleverd wordt.

Nissan denkt de Leaf 2 rond oktober uit te leveren.

De Leaf 2 lijkt dan ook de gedoodverfde concurrent van de kleine Amerikaanse EV. De Leaf 2 komt met een 40kWh accupakket, 150 pk vermogen en een (zeer theoretische) NEDC actieradius van 378 kilometer. Later dit jaar volgt een sterkere versie met naar verluidt 60 kWh pakket en een mogelijke 500 kilometer actieradius. Alle uitrustingsvarianten hebben standaard een snellaadfunctie, een zogenaamd e-pedaal, waarin accelereren en remmen in een pedaal zijn gecombineerd, en Pro Pilot, een autonome rijfunctie waarbij de auto voorop rijdende auto’s ook in flauwe bochten volgt en op afstand houdt.

Veel belangstelling

Nissans EV-wapen geniet al een sterke belangstelling van Nederlandse kopers. Nissan Nederland zeg al 2.000 preorders te hebben geschreven. “Met een opvallende belangstelling vanuit de leasewereld”, zo bevestigt Koen Maes, manager director van Nissan Benelux. In 2016 verkocht Nissan in ons land 663 Leafs, vorig jaar 511. Op berichten over lange levertijden van alle EV-merken, in met name Duitsland, reageerde Maes dat de 2.000 reeds bestelde Leafs in Nederland voor het eind van de eerste zes maanden van Nissans (gebroken) financiële boekjaar – dus medio oktober – uitgeleverd worden.

De Nederlandse infrastructuur lijkt intussen ook wel gereed voor een doorbraak van elektrische auto’s. Het Nederlandse snellaadnetwerk omvat inmiddels 755 punten, in heel Europa 5.000. Daarnaast telt ons land 15.000 openbare laadpalen, 17.000 semipublieke laadpunten en 80.000 private laadmogelijkheden.

Geplaatst in rubriek:
Wim Oude Weernink
Wim Oude Weernink

Wim Oude Weernink is als freelance journalist verbonden aan Automotive en geldt als een van de nestors van de Nederlandse autojournalistiek. Voor Automotive analyseert hij de ontwikkelingen in de internationale autobranche.