‘Slechts paar honderd Opels Ampera-e naar Nederland’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Dat blijkt uit een rondvraag van Automotive in het Opel-dealernetwerk. Vooralsnog rekenen de dealers op 375 Opel stuks. Daarvan worden er volgens dealers circa 275 rechtstreeks geleverd aan leasemaatschappijen en grote fleetowners. De overige exemplaren worden weliswaar wel door de dealers geleverd, maar via direct sales verkocht. De dealers krijgen daarbij een afleverfee.

Opel heeft in Nederland 29 contractpartners en 20 sub-dealers met in totaal 104 vestigingen. Er worden in totaal 28 vestigingen als agent van de Ampera-e aangesteld; grotendeels dezelfde partijen die een aantal jaren geleden ook de eerste Ampera mochten verkopen.

Vierduizend Noorse orders

Opel Nederland wil geen uitspraak doen over hoeveel auto’s er voor Nederland voor verkoop beschikbaar zijn. Wel meldt woordvoerder Jeroen Maas dat de auto in vier landen verkocht wordt: Noorwegen, Duitsland, Zwitserland en Nederland. “In Noorwegen zijn er al vierduizend orders voor de Ampera-e”, meldt hij. In de VS wordt de auto verkocht als Chevrolet Bolt. Het is onduidelijk of de grote Noorse aantallen de levering van meer auto’s voor Nederland in de weg staat. “Het aantal is afhankelijk van diverse factoren zoals de vraag en aanbod in de VS”, verduidelijkt Maas.

Bij de dealers heerst er onzekerheid over de vraag of er volgend jaar wel voldoende van de volledig elektrische Ampera naar Nederland komen. De vraag naar de auto, die een kleine 41 duizend euro kost, is in Nederland groot dankzij de 4 procent bijtelling en het gebrek aan concurrentie. Dealers denken er derhalve duizenden van te kunnen verkopen. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.