Ontmanteling Kroymans Corp: afscheid van Sator

Redactie Redactie
• Laatste update:

Maserati
In het toekomstbeeld van Kroymans is er alleen nog plaats voor het importeurschap van de merken die het nu voert, inclusief een aantal dealervestigingen van deze merken. Vóór de reorganisatie had Kroymans Corporation zo’n dertig dealervestigingen. Uiteindelijk wil het bedrijf er ongeveer zeven overhouden. “Het merendeel is al verkocht, voor de overige vestigingen zijn de gesprekken vergevorderd”, aldus Ivo Manders, lid van de Raad van Bestuur van Kroymans.
Kroymans blijft distributeur van Ferrari en Aston Martin. Het bedrijf is naar eigen zeggen nog steeds in gesprek met Maserati. Volgens Manders heeft het bedrijf er nog steeds vertrouwen in het Maserati-dealerschap opnieuw te verkrijgen. Ook de leasing & finance poot blijft behouden, omdat deze nauw verweven is met de importactiviteiten.

Sator
De aanscherping van de strategie van Kroymans brengt met zich mee dat de bedrijven die zich bezighouden met logistiek, parts distributie en industriële productie (Sator, Lasaulec, Stertil, Stedall en Stokit) naar Citadel overgaaan. Volgens Kroymans sluiten deze bedrijven door de aard van hun activiteiten logisch aan bij het industriële Citadel Enterprises. Sator Holding, waar de onderdelendistributiebedrijven Van Heck en Havam onder vallen, is nu nog een dochterbedrijf van Kroymans Corporation, maar wordt dus een zusterbedrijf. Citadel krijgt 80% van de aandelen in Sator, Van Heck 20%.
De buitenlandse ondernemingen gaan in het geval van België bijna helemaal afgebouwd worden. In Duitsland bekijkt Kroymans verschillende strategische opties, maar gaat het volgens Manders sowieso reorganiseren.

GM
Eerder al werd bekend dat Kroymans afscheid neemt van niet-import-dealerschappen, dat het stopt met Ssangyong en dat importactiviteiten voor de GM-merken worden overgedragen aan GM. De importorganisatie van Saab slankt ook af en verhuist naar het nieuwe hoofdkantoor in Hilversum.

Werkgelegenheid
De reorganisatie heeft volgens Manders maar beperkte gevolgen voor de werkgelegenheid op het hoofdkantoor. "We hadden al een kleine organisatie. Bovendien blijft de behoefte aan ondersteunende diensten bestaan."

Frits Kroymans
Door de reorganisatie verbetert de solvabiliteit van de onderneming. Dat was een eis van de banken waarmee Kroymans de afgelopen maanden in onderhandeling is geweest. Hoe groot die solvabiliteit exact is, geeft het bedrijf niet prijs. Frits Kroymans zelf laat weten dat hij vertrouwen heeft in de transitie. "Het is zeer vertrouwenwekkend dat Kroymans Corporation als één van de eerste grote automotivebedrijven in Europa de feiten onder ogen ziet en tijdig bijstuurt. Het goede nieuws is dat wij nu al begin 2009, in constructief overleg met alle betrokkenen, knopen kunnen doorhakken. Met een stevig eigen vermogen en met de geweldige kwaliteit van de mensen die er werken, zal het bedrijf sterk uit de strijd komen. Mijn morele en financiële commitment aan Kroymans Corporation is groter dan ooit."

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Ontmanteling Kroymans Corp: afscheid van Sator | Automotive Online

Ontmanteling Kroymans Corp: afscheid van Sator

Redactie Redactie
• Laatste update:

Maserati
In het toekomstbeeld van Kroymans is er alleen nog plaats voor het importeurschap van de merken die het nu voert, inclusief een aantal dealervestigingen van deze merken. Vóór de reorganisatie had Kroymans Corporation zo’n dertig dealervestigingen. Uiteindelijk wil het bedrijf er ongeveer zeven overhouden. “Het merendeel is al verkocht, voor de overige vestigingen zijn de gesprekken vergevorderd”, aldus Ivo Manders, lid van de Raad van Bestuur van Kroymans.
Kroymans blijft distributeur van Ferrari en Aston Martin. Het bedrijf is naar eigen zeggen nog steeds in gesprek met Maserati. Volgens Manders heeft het bedrijf er nog steeds vertrouwen in het Maserati-dealerschap opnieuw te verkrijgen. Ook de leasing & finance poot blijft behouden, omdat deze nauw verweven is met de importactiviteiten.

Sator
De aanscherping van de strategie van Kroymans brengt met zich mee dat de bedrijven die zich bezighouden met logistiek, parts distributie en industriële productie (Sator, Lasaulec, Stertil, Stedall en Stokit) naar Citadel overgaaan. Volgens Kroymans sluiten deze bedrijven door de aard van hun activiteiten logisch aan bij het industriële Citadel Enterprises. Sator Holding, waar de onderdelendistributiebedrijven Van Heck en Havam onder vallen, is nu nog een dochterbedrijf van Kroymans Corporation, maar wordt dus een zusterbedrijf. Citadel krijgt 80% van de aandelen in Sator, Van Heck 20%.
De buitenlandse ondernemingen gaan in het geval van België bijna helemaal afgebouwd worden. In Duitsland bekijkt Kroymans verschillende strategische opties, maar gaat het volgens Manders sowieso reorganiseren.

GM
Eerder al werd bekend dat Kroymans afscheid neemt van niet-import-dealerschappen, dat het stopt met Ssangyong en dat importactiviteiten voor de GM-merken worden overgedragen aan GM. De importorganisatie van Saab slankt ook af en verhuist naar het nieuwe hoofdkantoor in Hilversum.

Werkgelegenheid
De reorganisatie heeft volgens Manders maar beperkte gevolgen voor de werkgelegenheid op het hoofdkantoor. "We hadden al een kleine organisatie. Bovendien blijft de behoefte aan ondersteunende diensten bestaan."

Frits Kroymans
Door de reorganisatie verbetert de solvabiliteit van de onderneming. Dat was een eis van de banken waarmee Kroymans de afgelopen maanden in onderhandeling is geweest. Hoe groot die solvabiliteit exact is, geeft het bedrijf niet prijs. Frits Kroymans zelf laat weten dat hij vertrouwen heeft in de transitie. "Het is zeer vertrouwenwekkend dat Kroymans Corporation als één van de eerste grote automotivebedrijven in Europa de feiten onder ogen ziet en tijdig bijstuurt. Het goede nieuws is dat wij nu al begin 2009, in constructief overleg met alle betrokkenen, knopen kunnen doorhakken. Met een stevig eigen vermogen en met de geweldige kwaliteit van de mensen die er werken, zal het bedrijf sterk uit de strijd komen. Mijn morele en financiële commitment aan Kroymans Corporation is groter dan ooit."

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.