‘Online en offline verschillen minder dan gedacht’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Van Kranenburg: de eerste indruk van de homepage is doorslaggevend (foto: Martin van Kranenburg).

De kunst van het verleiden is een subtiele. “De clou is dus om het onbewuste gedrag van mensen, op basis waarvan 95 procent van alle beslissingen worden genomen, dusdanig te beïnvloeden dat websitebezoekers precies doen wat jij van ze wilt: dat ze iets boeken of je bedrijf bezoeken”, zegt marketingspecialist Martin van Kranenburg.

Op het Automotive Marketing Event, dat op 31 oktober plaatsvindt in Innstyle in Maarssen, geeft hij tips over hoe je de consument kunt verleiden. “Om vast een tip van de sluier op te lichten: het is goed om nieuwe bezoekers te laten zien dat vele anderen hen al -met succes- voorgingen. Het geeft mensen vertrouwen te weten dat ze niet de enige bezoeker zijn. Als mensen zien dat Heineken of Albert Heijn ook klanten van je zijn, geeft dat extra bevestiging.”

Ook het creëren van schaarste werkt online, volgens Van Kranenburg. “Het brein wordt wakker als er bepaalde urgentie uitgaat van een speciale actie. Dan worden mensen bang dat ze iets gaan missen.”

Net als daten

Ook het samenspel tussen navigatie, kijkrichting, tekst en vormgeving is cruciaal voor de sturende kracht van een website. “Net als bij daten, is de eerste indruk van de homepage doorslaggevend of mensen langer op je site blijven. Je wilt een soort wow-factor bereiken waardoor bezoekers verder willen scrollen. Tegelijkertijd moet de site functioneel en doeltreffend ingericht zijn zodat mensen niet de weg kwijtraken. Niet te veel verschillende elementen. Weet je? Eigenlijk verschilt online en offline verkoop niet zo veel van elkaar als wel eens wordt gedacht. Er gaat hetzelfde gedrag achter schuil.”

Tijdens het Automotive Marketing Event vertelt Martin van Kranenburg nog veel meer over de psychologie van het overtuigen in een online omgeving. Er zijn nog enkele plekken beschikbaar. Klik hier voor meer informatie en om u aan te melden.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.