Leaseregistraties in 2022 dalen, Peugeot 208 leasetopper van het jaar

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De Peugeot 208. (Foto: Peugeot)

Er zijn in 2022 156 duizend leaseauto’s geregistreerd, een daling van 3 procent.

Dat blijkt uit de cijfers van RDC. Hierbij zijn de registraties op naam van een leasemaatschappij (Leasemij) en andere financiers (Lease RTL) opgeteld.

In het laatste kwartaal werd de achterstand in registraties voor een groot deel, maar niet helemaal goedgemaakt.

Kia wist net als in de totale markt ook in de leasemarkt de koppositie te pakken. Ook Peugeot is, vooral dankzij leasekanon de 208, Volkswagen voorbij gegaan.

Leaseregistraties:

Merk  2022 2021 +/-
Kia 17.100 17.499 -2,28
Peugeot 15.138 11.961 26,56
Volkswagen 13.767 18.793 -26,74
Toyota 9.977 10.413 -4,19
Skoda 9.648 14.299 -32,53
Ford 8.283 11.138 -25,63
Opel 7.958 7.669 3,77
Renault 7.754 6.108 26,95
Audi 7.655 7.250 5,59
BMW 7.643 7.932 -3,64
Totaal 156.040 161.434 -3,34
Model 2022 2021 +/-
Peugeot 208 7.086 3.678 92,66
Kia Picanto 4.849 4.776 1,53
Opel Corsa 4.539 3.102 46,32
Peugeot 2008 3.919 2.905 34,91
Volvo XC40 3.775 4.368 -13,58
Kia Niro 3.489 6.248 -44,16
Volkswagen Polo 3.370 4.958 -32,03
Skoda Enyaq 3.241 4.321 -24,99
Ford Focus 3.144 3.934 -20,08
Kia Ceed 2.910 1.706 70,57

Bron: RDC, bewerking Automotive Magazine

EV

De Skoda Enyaq is de meest geregistreerde lease-EV met 3.241 stuks. Daarmee blijft het de Peugeot 208 (2.982) en Kia Niro (1.965) voor.

Van alle leaseregistraties was ruim een kwart een volledige elektrische auto, een stijging van 12 procent ten opzichte van 2021 (22,3%). Slechts 0,9 procent van alle registraties betrof een diesel.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds kort (op eigen initiatief) een Tesla en is daar erg tevreden (goedkoop en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.