Interview | Michel Akerboom, Hiltermann: ‘Een beetje doorkabbelen past niet bij mij’
Hiltermann Lease Groep is een relatief jong fusiebedrijf van Strix Lease Service en Auto Lease Company. Hoe omschrijf je de bedrijfscultuur?
“Ik vergelijk het bedrijf wel eens met een samengesteld gezin waarin mensen uit verschillende culturen en achtergronden met elkaar samenkomen. Het is essentieel dat je daar aandacht voor hebt en er één bedrijf van probeert te maken waarin iedereen zich thuis voelt. Ik vind het belangrijk dat medewerkers zich realiseren dat niets vanzelfsprekend is. Daar komt ook onze slogan vandaan die op de muur in de entree staat: klantvriendelijkheid is ons mooiste bezit, al het andere is te leasen.”
“We hebben de afgelopen periode zo’n 30 nieuwe medewerkers aangetrokken, omdat we zo hard groeien. Daar ben ik heel trots op, maar het is ook goed om je tegelijkertijd te realiseren dat die nieuwe medewerkers op een sneltrein stappen die in volle vaart doordendert. Daardoor lijkt het voor hen misschien alsof het nooit anders is geweest. Ik vind dat je nooit mag vergeten hoe het was om die trein goed op gang te krijgen. Om alles draaiende te houden, moet je er voor blijven werken en de aandacht niet laten verslappen. En vooral niet achterover gaan leunen.”
Waar komt die drive vandaan?
“Zo ben ik opgevoed: niet zeuren, maar doorgaan. Mijn vader had een eigen supermarkt en heeft daar altijd hard voor gewerkt. Ik heb van jongs af aan geleerd dat alle kleintjes samen één groot geheel vormen. Elke dag hard moeten werken voor succes, vind ik heel normaal. Daarbij is het essentieel dat je plezier hebt in je werk en ook snapt hoe belangrijk de juiste teamspirit is voor een bedrijf. Ik reken op een grote mate van eigen verantwoordelijkheid en solidariteit onder de medewerkers. Het moet heel normaal zijn dat je even bijspringt als je ziet dat een collega het erg druk heeft. Zo’n teamgeest heb je nodig om verder te komen als bedrijf en om flexibel te kunnen blijven.”
De private leasemarkt wordt gedomineerd door de captives en grote leasemaatschappijen
Waarom is die flexibiliteit zo belangrijk?
“Ik vind het erg belangrijk dat we binnen de organisatie voldoende ruimte en souplesse hebben om binnen de bestaande processen toch nog snel dingen te kunnen regelen voor onze klanten. Als we ’s morgens een nieuwe of bestaande klant spreken die een auto wil bestellen, moeten we zo snel en accuraat kunnen reageren dat alles op dezelfde dag nog voor elkaar komt. Uit ervaring weet ik dat twee dingen belangrijk zijn, met name in de financial leasemarkt: een snelle kredietacceptatie en snelle betaling van de dealer voor de auto.”
Hoe hou je een goede balans tussen werk en privé?
“Mijn werk en privéleven lopen behoorlijk in elkaar over. Ik vind dat prima. Ik ben op dit moment alleen en heb dus geen partner die dat vervelend vindt. De afgelopen twee jaar waren trouwens wel behoorlijk stressvol. We waren toen druk bezig met het aan boord halen van investeerder Elliott (de Amerikaanse investeerder nam in 2019 een meerderheidsaandeel in het bedrijf, red) en privé was ik druk bezig met het ontwerpen en bouwen van een nieuw huis.”
“Ik heb altijd gedroomd van een mooie woonplek aan het water. Toen die kans zich voordeed, ben ik daar meteen op ingegaan en heb een stuk grond gekocht. Al het geregel met vergunningen, de bouw en het overleg met de architect waren ook een goede afleiding van het werk. Ik woon er nu inmiddels ruim een half jaar met veel plezier.”
In het kort / Michel Akerboom
Geboren: 13-11-1973 / Geboorteplaats: Roelofarendsveen / Woonplaats: Roelofarendsveen / Opleiding: HTS Autotechniek (Hogeschool Arnhem en Nijmegen) / Carrière: 1997-2002 leaseadviseur Superlease Holland, 2002-2004 manager operations Santander (toen nog Abfin), 2004-2005 manager commercie Santander, 2005-2007 country manager Fiat Auto Lease, 2007- heden Hiltermann Lease Groep / Relatie: gescheiden / Kinderen: dochter Lizzy (15) / Hobby’s: watersport, skiën, tennissen
Onlangs hebben jullie het 50 duizendste contract afgesloten. Waar zit de groei?
“De markt voor equipmentlease en operational lease groeit gestaag door, maar onze grootste groei komt uit de financial lease voor mkb- en zzp’ers. Natuurlijk zijn er sectoren die hard zijn geraakt door de coronacrisis, maar er zijn ook bedrijfstakken die het juist heel goed doen, zoals de bouw- en transportsector. Bouwbedrijven werken met een flexibele schil van tientallen onderaannemers die allemaal hun eigen vervoer hebben. Ik verwacht dat de groei in het mkb nog wel even aanhoudt, ook omdat we merken dat mkb’ers weer vertrouwen hebben en investeren. Voor veel mkb’ers is de auto een noodzakelijk bedrijfsmiddel. Wat is een glazenwasser of stukador zonder auto? Wat we ook signaleren is dat ook mkb-ondernemers met voldoende liquiditeit toch kiezen voor een leaseauto, omdat ze hun liquide middelen wilden behouden voor de onzekere coronatijden.”
“Ook in equipmentlease zit nog veel groei. Op die markt gaat het echt om maatwerk. Dan gaat het bijvoorbeeld om de schoonmaakmachines op Schiphol, maar ook de koffiemachines die in kantoren worden gebruikt.”
Hiltermann Lease profileert zich niet heel nadrukkelijk in de private leasemarkt. Hoe kijk je naar die markt?
“We willen die markt zeker ontdekken en zijn niet voor niets ook privéleasepartner voor Vakgarage, maar het blijft lastig om met private lease een gezonde marge te maken. Deze markt wordt gedomineerd door de captives en een aantal grote leasemaatschappijen.”
Je werkt al jarenlang in de leasewereld. Wat maakt de sector nog steeds zo aantrekkelijk?
“Het is nooit saai en er gebeurt veel. Ik ben meer een ondernemer dan een manager en houd ervan om met nieuwe dingen bezig te zijn. Nu we groter zijn geworden, is het natuurlijk de kunst om ook die ruimte voor het ondernemen te behouden. Een beetje doorkabbelen op behaalde resultaten past absoluut niet bij mij.”
Over Hiltermann Lease Groep
De Hiltermann Lease Groep noteerde in 2020 een omzet van 212 miljoen euro, telt 130 medewerkers en sloot onlangs zijn 50 duizendste contract af. De omzetverwachting voor dit jaar is 260 miljoen euro. Pal voor de coronacrisis vorig jaar opende het leasebedrijf zijn nieuwe hoofdkantoor in Hoofddorp. Het bedrijf richt zich op drie segmenten: operational lease (12 duizend contracten), financial lease (38 duizend contracten) en equipmentlease (6 duizend contracten). Het leasebedrijf ontstond in 2018 uit een fusie tussen Strix Lease Service en Auto Lease Company, die vanaf 2014 onder de gemeenschappelijke holding Hiltermann Lease Groep opereren. Onder die naam opereert ook de equipmenttak The Lease Factory.
De naam Hiltermann verwijst naar oprichter Boudewijn Hiltermann die de leaseactiviteiten in 1999 verkocht aan Athlon. In 2017 neemt Norbert Karthaus, oprichter van Strix, afscheid als directielid. Sinds 2019 heeft de Amerikaanse investeringsmaatschappij Elliott Advisors een meerderheidsbelang in het leasebedrijf vanuit de gedachte dat het bedrijf daardoor sneller kan doorgroeien. CEO Michel Akerboom en Boudewijn Hiltermann blijven minderheidsaandeelhouder, terwijl Karthaus zijn aandelen heeft verkocht en uit het bedrijf is gestapt.
De leasemaatschappij staat op de 9e plaats in de Automotive Leasemaatschappij Top 60. Hiltermann was in 2018 genomineerd voor de Automotive Company of the Year award.