Branche: Data Act stap in goede richting, sectorspecifieke aanscherping noodzakelijk

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

De Europese Commissie wil gebruikers meer controle over hun data geven en verplicht bedrijven om data uitwisselbaar te maken. De commissie heeft dit voorstel, de Data Act, gisteren gepresenteerd. Brancheorganisaties zoals Cecra (dealers) en Figiefa (toeleveranciers) en Afcar NL stellen dat de Data Act ‘een belangrijke stap’ in de goede richting is, maar dat er nog wel sectorspecifieke aanscherping nodig is. 

In een brief aan de ministeries van Economische Zaken en Infrastructuur en Waterstaat doet ook de alliantie Afcar NL een dringend beroep op de politiek om ervoor te zorgen dat er branchespecifieke wetgeving komt het delen van data uit voertuigen.

Het commissievoorstel verduidelijkt wie toegang tot data heeft en kan delen, en onder welke voorwaarden. Ook biedt het juridische garanties en moet het barrières bij het uitwisselen van data verwijderen. Gebruikers en bedrijven de data genereren, moeten daarbij zelf bepalen of ze deze data aan een derde partij geven. Zo moet een autobezitter de autodata kunnen delen met ieder autobedrijf. 

Het voorstel zal nu ter goedkeuring naar de EU-landen en het Europees Parlement gaan, maar het kan jaren duren voordat het van kracht wordt.

Onduidelijk

De brancheorganisaties stellen dat de automotive sectorspecifieke wetgeving nodig heeft om de principes en bepalingen van de datawet om te zetten in concrete juridische en technische maatregelen. “Bepaalde aspecten van de Data Act zorgen voor onduidelijkheid en laten veel ruimte voor interpretatie, wat leidt tot rechtsonzekerheid en een hoog risico op rechtszaken. Alleen sectorspecifieke wetgeving zal onafhankelijke dienstverleners het vertrouwen geven om te investeren in datagedreven mobiliteitsoplossingen, waarvan de consument en samenleving profiteert”, schrijven de organisaties. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Branche: Data Act stap in goede richting, sectorspecifieke aanscherping noodzakelijk | Automotive Online

Branche: Data Act stap in goede richting, sectorspecifieke aanscherping noodzakelijk

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

De Europese Commissie wil gebruikers meer controle over hun data geven en verplicht bedrijven om data uitwisselbaar te maken. De commissie heeft dit voorstel, de Data Act, gisteren gepresenteerd. Brancheorganisaties zoals Cecra (dealers) en Figiefa (toeleveranciers) en Afcar NL stellen dat de Data Act ‘een belangrijke stap’ in de goede richting is, maar dat er nog wel sectorspecifieke aanscherping nodig is. 

In een brief aan de ministeries van Economische Zaken en Infrastructuur en Waterstaat doet ook de alliantie Afcar NL een dringend beroep op de politiek om ervoor te zorgen dat er branchespecifieke wetgeving komt het delen van data uit voertuigen.

Het commissievoorstel verduidelijkt wie toegang tot data heeft en kan delen, en onder welke voorwaarden. Ook biedt het juridische garanties en moet het barrières bij het uitwisselen van data verwijderen. Gebruikers en bedrijven de data genereren, moeten daarbij zelf bepalen of ze deze data aan een derde partij geven. Zo moet een autobezitter de autodata kunnen delen met ieder autobedrijf. 

Het voorstel zal nu ter goedkeuring naar de EU-landen en het Europees Parlement gaan, maar het kan jaren duren voordat het van kracht wordt.

Onduidelijk

De brancheorganisaties stellen dat de automotive sectorspecifieke wetgeving nodig heeft om de principes en bepalingen van de datawet om te zetten in concrete juridische en technische maatregelen. “Bepaalde aspecten van de Data Act zorgen voor onduidelijkheid en laten veel ruimte voor interpretatie, wat leidt tot rechtsonzekerheid en een hoog risico op rechtszaken. Alleen sectorspecifieke wetgeving zal onafhankelijke dienstverleners het vertrouwen geven om te investeren in datagedreven mobiliteitsoplossingen, waarvan de consument en samenleving profiteert”, schrijven de organisaties. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.