Volkswagen-topman: centrale rol voor dealer in EV-tijdperk

Wim Oude Weernink Wim Oude Weernink
Jürgen Stackmann.

Gisteren werd bekend dat Volkswagen alle dealercontracten in Europa opzegt. De gevolgen daarvan zullen voor Nederland klein zijn, stelt importeur Pon. Maar Stackmann is helder: de rol van de dealer verandert ingrijpend in de komende jaren. Daarbij speelt vooral de verkoop van EV’s een grote rol. “Ons verkoopvolume van volelektrische auto’s omvat nu nog 25 duizend eenheden per jaar. Maar in het jaar 2020 is de ‘SOP’, de Start Of Production, voor een hele reeks EV’s”, zegt Stackmann. “Tegen die tijd zal de cost of ownership van een EV op hetzelfde niveau liggen als van auto’s met een verbrandingsmotor.”

De EV-strategie van het Volkswagenconcern zal vanuit Wolfsburg worden geleid en gedeeltelijk ook bij Audi in Ingolstadt plaatsvinden. Stackmann belooft onder andere een betaalbaar model in de Golf-klasse, met een actieradius van tussen de 400 en 600 kilometer. Ook gaat VW een netwerk met 450 snellaadstations in Europa uitrollen. Hij prijst Nederland en Noorwegen voor de uitbouw van een dichte laadinfrastructuur.

Centrale rol dealer

“In eerste instantie richten we onze EV-verkoop op fleetowners”, aldus Stackmann, die eraan toevoegt dat dealers in principe het centrale platform blijven bij de verkoop en distributie van auto’s. “Maar hun verdienmodel moet veranderen, met een andere benadering van de consument door middel van nieuwe showcases, bijvoorbeeld in grote winkelcentra. De klant wil nog altijd een fysieke controle houden op het aankoop- of gebruiksproces.”

Dat geldt niet alleen voor de EV verkoop maar ook voor het nieuwe fenomeen autodelen. “Van de peer-to-peer autodeel-initiatieven zijn er maar weinigen succesvol.” Volkswagen ziet wel toekomst in Gett, een concurrent van Uber. Gett is een mondiaal opererend platform dat consumenten met mobiliteit verbindt en waar VW 300 miljoen euro in heeft geïnvesteerd. Ook hier blijft de dealer een rol vervullen. “Wij ondersteunen Gett via onze dealers. Zij nemen de service van deeltijdauto’s op zich.” Stackmann is niet bang dat de verkoop van auto’s zal lijden onder de deeleconomie. “Je hebt minder auto’s op de weg, maar ze rijden frequenter, 6 tot 8 uur per dag. Dus maken ze meer kilometers en derhalve eerder aan vervanging toe.” 

Geplaatst in rubriek:
Wim Oude Weernink
Wim Oude Weernink

Wim Oude Weernink is als freelance journalist verbonden aan Automotive en geldt als een van de nestors van de Nederlandse autojournalistiek. Voor Automotive analyseert hij de ontwikkelingen in de internationale autobranche.