Internationale remarketingclub lanceert app als keurmerk

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
De Cara-leden in discussie over de nieuwe app (foto: Fleet Europe)

Dat vertelde Cara-voorzitter Wolfgang Reinhold op het Fleet Europe Remarketing Forum 2016, dat gisteren plaatsvind in Barcelona. Het bouwen van de app gaat naar verwachting 250 duizend euro kosten.

In de app worden gebruikers van begin tot eind door het import en export proces geleid. “Met daarin ook een belastingcheck en veel links naar sites met gedetailleerde informatie. Het is een Europese richtlijn, dus er moet zeer gedetailleerde informatie per land in worden verwerkt.” De app wordt minimaal vier keer per jaar geüpdate.

Tien deelnemers

Volgens Reinhold, die naast voorzitter van Cara remarketing vice president is bij Leaseplan, zijn er naast Leaseplan zelf al diverse partijen die hun deelname hebben toegezegd, waaronder Carsontheweb en Autorola. “Ik verwacht begin dit jaar zeker tien deelnemers te hebben en dan kunnen we gaan bouwen. Dat zal zo’n drie maanden in beslag nemen, ik verwacht dus uiterlijk tegen de zomer van 2017 live te zijn.”

Branchevereniging Cara werd vorig jaar tijdens het Fleet Europe Remarketing Forum officieel van start. Reinhold noemt Cara een “noodzakelijk kwaad”, omdat er bij de gevestigde autobrancheverenigingen te weinig aandacht is voor remarketing in bijvoorbeeld de lobby. Cara wil daar nu voor zorgen, en daarnaast het imago van de remarketingbranche verbeteren. Een heikel punt is het aan banden leggen van btw-fraude. “Grenzen bestaan in onze branche niet meer. We moeten transparanter worden en zorgen voor een oplossing die iedereen past.” De Europese aanpak wordt verder uitgebreid met het opzetten van de app, onder leiding van Reinhold.