Analyse: waarom VW geld verdient en PSA niet

Redactie Redactie
• Laatste update:

In deze analyse:

  • Slechte eerste kwartaalresultaten
  • Globalisering als redding
  • Opel toch naar China
  • Renault te laat voor China?
  • Dure auto`s leveren nog wel geld op
  • Innovaties noodzakelijk

Slecht kwartaal
In april werd er voor het eerst in 19 maanden weer een lichte verkoopstijging gerealiseerd in Europa. Maar het continent heeft dramatische maanden achter de rug. Tot en met april waren Ford (-20,0%), Citroën (-17,9%) en Renault (-14,1%) de grootste verliezers op de Europese automarkt. En dat voelen de fabrikanten in hun portemonnee.

Zo ging het er bij PSA dramatisch aan toe. In Europa zakte de vraag naar Peugeots en Citroëns met 10% in. Het verlies nam mede hierdoor met 6,5% toe naar 13 miljard euro. Het dal lijkt dus voor PSA nog lang niet in zicht en dat geldt ook voor Renault, dat eveneens in het eerste kwartaal de verliezen verder zag oplopen, met 11,8% naar 8,3 miljard euro. 

Globalisering
Maar ondanks de belabberde situatie op de Europese automarkt zijn er nog steeds fabrikanten die winst maken. Het geheim van hun succes? Dat is in de eerste plaats globalisering. Uit een onderzoek van Ernst & Young bleek onlangs dat de omzet van de Duitse auto-industrie in de afgelopen tien jaar met 78% gestegen is. De winst voor belastingen van deze gezamenlijke bedrijven nam in dezelfde periode toe met maar liefst 281%.

Hadden de Duitse merken niet tijdig hun toevlucht gezocht tot Azië, de VS, Rusland en Zuid-Amerika, dan had het plaatje er minder rooskleurig uitgezien. Dan waren er inmiddels vele tienduizenden arbeidsplaatsen verloren gegaan en waren omzet en winst in het gunstigste geval sinds 2003 onveranderd gebleven.

Volkswagen wist ondanks de tegenvallende verkopen in Europa, in het eerste kwartaal wereldwijd toch 4,8% meer auto’s te verkopen. In China noteerde VW in het eerste kwartaal zelfs een verkoopstijging van 21%. Dat compenseerde voor een deel de verkoopdaling in Europa van 12,7%. Al werd Volkswagen alles bij elkaar geconfronteerd met een winstdaling van 38%, uiteindelijk maakte het concern toch nog 1,95 miljard euro winst. 

Opel naar China
Een merk als Opel is door GM nooit actief naar China gebracht, al stond het laatst voor het eerst met een stand op de autoshow van Shanghai. Boze tongen beweren dat Opel van moeder General Motors zich nooit op de Chinese markt mocht begeven, omdat GM daar met andere merken al heel lang stevig aan de weg timmert. Maar volgens het huidige management van Opel is er nooit sprake geweest van een verbod.
GM behaalde in het eerste kwartaal wereldwijd een winst van 682 miljoen euro en dat was 10% minder dan vorig jaar. In Europa werd GM geconfronteerd met verkoopdalingen bij zowel Opel (bijna 8%) als Chevrolet (een zorgwekkende 35%). 

Wel worden de verliezen van GM in Europa kleiner. Het operationeel verlies in het eerste kwartaal werd teruggedrongen tot 175 miljoen dollar, terwijl dat een jaar geleden nog 294 miljoen dollar was. Daarmee wordt duidelijk dat de kostenbesparingen bij Opel langzaam maar zeker hun vruchten afwerpen. GM wil met zijn Europese activiteiten vanaf 2015 uit de rode cijfers komen.

Renault loopt achter
PSA verkoopt nog altijd ruim 60% van zijn auto`s binnen Europa. Aangezien de kwakkelende Franse, Italiaanse en Spaanse markt daarbij de belangrijkste afzetgebieden zijn, is het erg lastig om uit het dal te klimmen. Niettemin doet PSA al bijna 20 jaar goede zaken in China. Dit jaar verwacht het daar zelfs een verkoopstijging van 22%, naar 540 duizend auto`s.

Wat dat betreft staat Renault er slechter voor. Die fabrikant doet nagenoeg niets in China, hooguit import van een beperkt aantal auto`s uit Zuid-Korea.

Wil je in China echt een kans maken, dan zal je ter plekke auto`s moeten produceren om aan de hoge importbelasting te ontkomen. Renault kijkt daar momenteel naar, maar het is de vraag of ze nog op tijd zijn. Nu de explosieve groei van de Chinese markt begint af te nemen, lijkt het erop dat de Chinese overheid de deur zal sluiten voor nieuwe initiatieven van westerse fabrikanten.

Dure auto`s

Naast de globalisering wordt ook duidelijk dat er vooral met dure auto’s nog steeds veel geld te verdienen valt. In het topsegment liggen de marges nu eenmaal hoger. En de rijken der aarde laten zich door een crisis minder gauw weerhouden van de aanschaf van een nieuwe auto.

Zo maakte Ferrari in het eerste kwartaal 54,7 miljoen euro winst: een toename van maar liefst 36,5%. Daar plukt moeder Fiat de vruchten van. De maker van de Panda en de 500 noteerde ondanks de slechte Europese markt een kwartaalwinst van 31 miljoen euro. Al was dat dan wel veel minder dan de 262 miljoen in het eerste kwartaal van 2012.

Bij Volkswagen was het vooral Porsche dat in het eerste kwartaal flink bijdroeg aan de winst. Porsche was in het eerst kwartaal goed voor maar liefst 24% van de totale winst van het concern. Terwijl Audi ook nog eens een duit in het zakje deed met een winst van 1,3 miljard euro: maar liefst 56% van het totaal van de Volkswagen Group. 

Daimler en BMW
Ook die twee andere premium giganten van de Duitse auto-industrie, Daimler en BMW, weten nog steeds goed geld te verdienen. Daimler AG zag de nettowinst in het eerste kwartaal weliswaar dalen van 1,35 miljard euro naar 536 miljoen euro, maar dat is toch nog steeds een bedrag waarvoor een autofabrikant zich niet hoeft te schamen.

Daimler verkocht meer auto’s in Noord-Amerika en de opkomende markten, waardoor de tegenvallende verkopen in Europa voor een belangrijk deel gecompenseerd werden.

BMW maakte in het eerste kwartaal een vette 2,04 miljard euro winst. Een mooie score, al was het wel 4,5% minder. BMW verwacht dat de winst dit jaar uiteindelijk op hetzelfde niveau blijft als vorig jaar, omdat de stijgende vraag in China en de VS zal helpen om de dalingen in Europa te compenseren.

Hoge investeringen
De ‘tijdelijke’ winstdaling wijt BMW aan de kwakkelende Europese markt, maar ook aan hoge ontwikkelingskosten voor onder meer zijn revolutionaire nieuwe i3. Die auto is in tal van opzichten innovatief en volgens een analyse in de Duitse pers bedragen de ontwikkelingskosten inmiddels meer dan 3 miljard. Toch is juist het investeren in nieuwe modellen, naast globalisering en het premiumsegment, een verklaring voor de mooie winstcijfers van sommige autofabrikanten.

Daimler wil dit decennium nog 13 nieuwe modellen introduceren. BMW zet dit jaar zijn modeloffensief voort met de i3, de 3 Serie GT, 4 Serie en een nieuwe generatie van de X5. Het Beierse merk introduceert tot en met eind volgend jaar maar liefst 25 nieuwe modellen of modelversies, waarvan er 10 geen voorganger kennen.

Welke doorwrochte strategieën de autofabrikanten ook bedenken, uiteindelijk gaat het er altijd nog om de consument simpelweg met een nieuw model naar de showroom te lokken.

Analyse: waarom VW geld verdient en PSA niet | Automotive Online

Analyse: waarom VW geld verdient en PSA niet

Redactie Redactie
• Laatste update:

In deze analyse:

  • Slechte eerste kwartaalresultaten
  • Globalisering als redding
  • Opel toch naar China
  • Renault te laat voor China?
  • Dure auto`s leveren nog wel geld op
  • Innovaties noodzakelijk

Slecht kwartaal
In april werd er voor het eerst in 19 maanden weer een lichte verkoopstijging gerealiseerd in Europa. Maar het continent heeft dramatische maanden achter de rug. Tot en met april waren Ford (-20,0%), Citroën (-17,9%) en Renault (-14,1%) de grootste verliezers op de Europese automarkt. En dat voelen de fabrikanten in hun portemonnee.

Zo ging het er bij PSA dramatisch aan toe. In Europa zakte de vraag naar Peugeots en Citroëns met 10% in. Het verlies nam mede hierdoor met 6,5% toe naar 13 miljard euro. Het dal lijkt dus voor PSA nog lang niet in zicht en dat geldt ook voor Renault, dat eveneens in het eerste kwartaal de verliezen verder zag oplopen, met 11,8% naar 8,3 miljard euro. 

Globalisering
Maar ondanks de belabberde situatie op de Europese automarkt zijn er nog steeds fabrikanten die winst maken. Het geheim van hun succes? Dat is in de eerste plaats globalisering. Uit een onderzoek van Ernst & Young bleek onlangs dat de omzet van de Duitse auto-industrie in de afgelopen tien jaar met 78% gestegen is. De winst voor belastingen van deze gezamenlijke bedrijven nam in dezelfde periode toe met maar liefst 281%.

Hadden de Duitse merken niet tijdig hun toevlucht gezocht tot Azië, de VS, Rusland en Zuid-Amerika, dan had het plaatje er minder rooskleurig uitgezien. Dan waren er inmiddels vele tienduizenden arbeidsplaatsen verloren gegaan en waren omzet en winst in het gunstigste geval sinds 2003 onveranderd gebleven.

Volkswagen wist ondanks de tegenvallende verkopen in Europa, in het eerste kwartaal wereldwijd toch 4,8% meer auto’s te verkopen. In China noteerde VW in het eerste kwartaal zelfs een verkoopstijging van 21%. Dat compenseerde voor een deel de verkoopdaling in Europa van 12,7%. Al werd Volkswagen alles bij elkaar geconfronteerd met een winstdaling van 38%, uiteindelijk maakte het concern toch nog 1,95 miljard euro winst. 

Opel naar China
Een merk als Opel is door GM nooit actief naar China gebracht, al stond het laatst voor het eerst met een stand op de autoshow van Shanghai. Boze tongen beweren dat Opel van moeder General Motors zich nooit op de Chinese markt mocht begeven, omdat GM daar met andere merken al heel lang stevig aan de weg timmert. Maar volgens het huidige management van Opel is er nooit sprake geweest van een verbod.
GM behaalde in het eerste kwartaal wereldwijd een winst van 682 miljoen euro en dat was 10% minder dan vorig jaar. In Europa werd GM geconfronteerd met verkoopdalingen bij zowel Opel (bijna 8%) als Chevrolet (een zorgwekkende 35%). 

Wel worden de verliezen van GM in Europa kleiner. Het operationeel verlies in het eerste kwartaal werd teruggedrongen tot 175 miljoen dollar, terwijl dat een jaar geleden nog 294 miljoen dollar was. Daarmee wordt duidelijk dat de kostenbesparingen bij Opel langzaam maar zeker hun vruchten afwerpen. GM wil met zijn Europese activiteiten vanaf 2015 uit de rode cijfers komen.

Renault loopt achter
PSA verkoopt nog altijd ruim 60% van zijn auto`s binnen Europa. Aangezien de kwakkelende Franse, Italiaanse en Spaanse markt daarbij de belangrijkste afzetgebieden zijn, is het erg lastig om uit het dal te klimmen. Niettemin doet PSA al bijna 20 jaar goede zaken in China. Dit jaar verwacht het daar zelfs een verkoopstijging van 22%, naar 540 duizend auto`s.

Wat dat betreft staat Renault er slechter voor. Die fabrikant doet nagenoeg niets in China, hooguit import van een beperkt aantal auto`s uit Zuid-Korea.

Wil je in China echt een kans maken, dan zal je ter plekke auto`s moeten produceren om aan de hoge importbelasting te ontkomen. Renault kijkt daar momenteel naar, maar het is de vraag of ze nog op tijd zijn. Nu de explosieve groei van de Chinese markt begint af te nemen, lijkt het erop dat de Chinese overheid de deur zal sluiten voor nieuwe initiatieven van westerse fabrikanten.

Dure auto`s

Naast de globalisering wordt ook duidelijk dat er vooral met dure auto’s nog steeds veel geld te verdienen valt. In het topsegment liggen de marges nu eenmaal hoger. En de rijken der aarde laten zich door een crisis minder gauw weerhouden van de aanschaf van een nieuwe auto.

Zo maakte Ferrari in het eerste kwartaal 54,7 miljoen euro winst: een toename van maar liefst 36,5%. Daar plukt moeder Fiat de vruchten van. De maker van de Panda en de 500 noteerde ondanks de slechte Europese markt een kwartaalwinst van 31 miljoen euro. Al was dat dan wel veel minder dan de 262 miljoen in het eerste kwartaal van 2012.

Bij Volkswagen was het vooral Porsche dat in het eerste kwartaal flink bijdroeg aan de winst. Porsche was in het eerst kwartaal goed voor maar liefst 24% van de totale winst van het concern. Terwijl Audi ook nog eens een duit in het zakje deed met een winst van 1,3 miljard euro: maar liefst 56% van het totaal van de Volkswagen Group. 

Daimler en BMW
Ook die twee andere premium giganten van de Duitse auto-industrie, Daimler en BMW, weten nog steeds goed geld te verdienen. Daimler AG zag de nettowinst in het eerste kwartaal weliswaar dalen van 1,35 miljard euro naar 536 miljoen euro, maar dat is toch nog steeds een bedrag waarvoor een autofabrikant zich niet hoeft te schamen.

Daimler verkocht meer auto’s in Noord-Amerika en de opkomende markten, waardoor de tegenvallende verkopen in Europa voor een belangrijk deel gecompenseerd werden.

BMW maakte in het eerste kwartaal een vette 2,04 miljard euro winst. Een mooie score, al was het wel 4,5% minder. BMW verwacht dat de winst dit jaar uiteindelijk op hetzelfde niveau blijft als vorig jaar, omdat de stijgende vraag in China en de VS zal helpen om de dalingen in Europa te compenseren.

Hoge investeringen
De ‘tijdelijke’ winstdaling wijt BMW aan de kwakkelende Europese markt, maar ook aan hoge ontwikkelingskosten voor onder meer zijn revolutionaire nieuwe i3. Die auto is in tal van opzichten innovatief en volgens een analyse in de Duitse pers bedragen de ontwikkelingskosten inmiddels meer dan 3 miljard. Toch is juist het investeren in nieuwe modellen, naast globalisering en het premiumsegment, een verklaring voor de mooie winstcijfers van sommige autofabrikanten.

Daimler wil dit decennium nog 13 nieuwe modellen introduceren. BMW zet dit jaar zijn modeloffensief voort met de i3, de 3 Serie GT, 4 Serie en een nieuwe generatie van de X5. Het Beierse merk introduceert tot en met eind volgend jaar maar liefst 25 nieuwe modellen of modelversies, waarvan er 10 geen voorganger kennen.

Welke doorwrochte strategieën de autofabrikanten ook bedenken, uiteindelijk gaat het er altijd nog om de consument simpelweg met een nieuw model naar de showroom te lokken.