ICDP luidt noodklok: retailsysteem is onhoudbaar

Redactie Redactie
• Laatste update:

Tijdbom
Directeur Steve Young van ICDP toonde woensdag tijdens het internationale Top Dealer Forum in Verona de jongste voorspellingen rondom het autogebruik in diverse Europese landen. Zelfs in echte mobiliteitslanden als Italië en Frankrijk zou het gemiddelde jaarkilometrage van personenauto’s in 2015 niet meer verder komen dan zo’n 11 duizend kilometer.

Ter vergelijking: in Nederland ligt dat op dit moment nog op ruim 13 duizend kilometer. De gevolgen voor de werkplaatsomzet zijn evident. Zo zou in Frankrijk het absorptievermogen (de mate waarin de werkplaats de operationele kosten dekt) van de huidige 79 procent in 2015 al gezakt zijn naar 54 procent. Een “tijdbom” onder het huidige businessmodel van de autoretailer, aldus Young.

Bricks en clicks
De focus van de keten zou volgens ICDP veel meer op het behoud van klanten moeten liggen: customers for life. Maar om dat te bewerkstelligen is een andere cultuur tussen fabrikant en dealer cruciaal. Een van de zaken die direct ter hand zou moeten worden genomen is een beter aansluiting tussen de reële dealerwereld (bricks) en het internet (clicks). Voor de consument gaat dit naadloos in elkaar over, voor de autosector zelf zijn het echter nog twee verschillende werelden.

Servicecalls
In de huidige koopproces is volgens ICDP-onderzoek de voorfase (advertenties etc.) nog maar goed voor 29 procent van het beïnvloedingsproces, de invloed van internet (49%) steekt daar ruim bovenuit, het daadwerkelijke bezoek aan de dealer heeft een invloedscore van 71 procent. ICDP becijferde dat een koper van een nieuwe auto nog slechts 1,8 keer de leverende dealer bezoekt rondom de aankoop.

Daarnaast wordt gemiddeld nog slechts één andere dealer bezocht. De sporadische dealercontacten moeten dus van topkwaliteit zijn, wat alleen bewerkstelligd kan worden wanneer ook de importeur/fabrikant zich focust op het retailproces en zich naast (in plaats van boven of achter) de dealer/retailer gaat opstellen.

De komende ontwikkelingen op telematicagebied (waaronder servicecalls) zouden daar een goede stap in kunnen betekenen. De autosector moet zich gaan voorbereiden op een ander businessmodel, gebaseerd op meer verkopen aan minder klanten door samenwerking in de keten, aldus de ICDP-directeur.

ICDP luidt noodklok: retailsysteem is onhoudbaar | Automotive Online

ICDP luidt noodklok: retailsysteem is onhoudbaar

Redactie Redactie
• Laatste update:

Tijdbom
Directeur Steve Young van ICDP toonde woensdag tijdens het internationale Top Dealer Forum in Verona de jongste voorspellingen rondom het autogebruik in diverse Europese landen. Zelfs in echte mobiliteitslanden als Italië en Frankrijk zou het gemiddelde jaarkilometrage van personenauto’s in 2015 niet meer verder komen dan zo’n 11 duizend kilometer.

Ter vergelijking: in Nederland ligt dat op dit moment nog op ruim 13 duizend kilometer. De gevolgen voor de werkplaatsomzet zijn evident. Zo zou in Frankrijk het absorptievermogen (de mate waarin de werkplaats de operationele kosten dekt) van de huidige 79 procent in 2015 al gezakt zijn naar 54 procent. Een “tijdbom” onder het huidige businessmodel van de autoretailer, aldus Young.

Bricks en clicks
De focus van de keten zou volgens ICDP veel meer op het behoud van klanten moeten liggen: customers for life. Maar om dat te bewerkstelligen is een andere cultuur tussen fabrikant en dealer cruciaal. Een van de zaken die direct ter hand zou moeten worden genomen is een beter aansluiting tussen de reële dealerwereld (bricks) en het internet (clicks). Voor de consument gaat dit naadloos in elkaar over, voor de autosector zelf zijn het echter nog twee verschillende werelden.

Servicecalls
In de huidige koopproces is volgens ICDP-onderzoek de voorfase (advertenties etc.) nog maar goed voor 29 procent van het beïnvloedingsproces, de invloed van internet (49%) steekt daar ruim bovenuit, het daadwerkelijke bezoek aan de dealer heeft een invloedscore van 71 procent. ICDP becijferde dat een koper van een nieuwe auto nog slechts 1,8 keer de leverende dealer bezoekt rondom de aankoop.

Daarnaast wordt gemiddeld nog slechts één andere dealer bezocht. De sporadische dealercontacten moeten dus van topkwaliteit zijn, wat alleen bewerkstelligd kan worden wanneer ook de importeur/fabrikant zich focust op het retailproces en zich naast (in plaats van boven of achter) de dealer/retailer gaat opstellen.

De komende ontwikkelingen op telematicagebied (waaronder servicecalls) zouden daar een goede stap in kunnen betekenen. De autosector moet zich gaan voorbereiden op een ander businessmodel, gebaseerd op meer verkopen aan minder klanten door samenwerking in de keten, aldus de ICDP-directeur.