Dealerholding Top 60 | Column Adriani: Verdoezelen

Hans Adriani Hans Adriani
• Laatste update:
Hans Adriani

Schaalvergroting en Dealerholdings gaan hand in hand. Het beruchte Coopers & Lijbrand rapport waarin schaalvergroting werd gepredikt was een Eureka voor de ambitieuzen die het handwerk van het runnen van een dealerbedrijf niet meer zagen zitten. Weerstand kwam van ondergetekende. Mijn analyse was (en is) dat de schaalvoordelen kleiner zijn dan de schaalnadelen.

Het verraderlijke in de analyse is dat de schaalvoordelen meer in het oog springen dan de nadelen. Noem automatisering. Noem voorraadbeheer. Noem doorgroeikansen voor de medewerkers. Noem de ijdelheid van de DGA… Het verkoopt allemaal prima naar de Bank en Importeur. Hebben die er verstand van? Ze pretenderen het. Veel nadelen werken echter even hard als de voordelen. Of harder. Centralisatie van automatisering en administratie is niet zomaar een voordeel. Debiteurenbeheer en facturatie op afstand is niet zomaar een voordeel. De interne motivatie van het personeel in een groot bedrijf is niet zomaar een voordeel.

De holding moet wel verdomd goed in elkaar zitten wil er een positief verschil overblijven. Ik denk er maar één te kennen. Broekhuis. Maar dat komt meer door de hechte gemeenschap dan schaalgrootte. Hoe kan het dat het zo lang geduurd heeft tot bleek dat het verhaal van de positieve effecten van schaalvergroting niet klopt? De vlucht naar voren.

Zolang het bedrijf blijft overnemen en niet in de consolidatiefase komt, valt er van alles in de resultaten te verdoezelen. Schuiven met balansposten en goodwill is les één. Maar wanneer de rust en consolidatie aanbreekt, moet er gewoon winst getoond worden. En het marktaandeel gehaald. En dan gaat het mis. Er zijn inmiddels veel gevallen en velen zullen nog volgen.

Het verraderlijke is dat de schaalvoordelen meer in het oog springen

Het lijkt erop dat we in die fase zijn aangekomen. Wacht maar af. Vraag vervolgens aan de vestigingsmanagers van de Holding dealerbedrijven of zij deze tent voor zichzelf, voor eigen rekening en risico zouden willen runnen. Meer dan 75% zal het graag doen. Dan moet er echter nog steeds een omslag komen bij Importeurs en Banken.

Zodra die de business beginnen te snappen en niet meer achter een achterhaald businessmodel aanlopen, komen er kansen voor echte ondernemers. Helemaal niets mis met de local Hero die de eigenaar is van een dealerbedrijf. Tenslotte al gauw een miljoenenbedrijf. Gek van het merk. Sponsor van het hockeyteam. Lid van de Rotary. Niks mis mee.

De Automotive Dealerholding Top 60, editie 2019/2020, is nu verkrijgbaar in de webshop. 

Geplaatst in rubriek:
Hans Adriani
Hans Adriani

Adriani is Toyota-dealer buiten bedrijf en zit tegenwoordig in de IT. Deze langstzittende columnist van Automotive geeft elk nummer van Automotive Management zijn bijzondere kijk op de branche.