Column Oude Weernink | Handelsoorlog leidt tot chaos en frustratie

Wim Oude Weernink Wim Oude Weernink
• Laatste update:
'lleen al het berekenen van wat Amerikaans is en wat als import/export wordt aangemerkt is voldoende voor totale chaos op de wereld autohandel.'

De eisen van Donald Trump klinken niet alleen keihard maar frustreren de wereldorde, die in automotive kringen niet het minst. Want als ook maar een deel van zijn ontrafeling van mondiale vrijhandelsovereenkomsten in werking treedt, moet de auto-industrie zich ingrijpend herschikken. Maar hoe? Het gaat namelijk niet om zomaar 25 procent Amerikaanse invoerheffingen op Europese auto’s. Daarvoor is de industrie te veel verweven met mondiale productielocaties en gesleep van auto’s (en onderdelen) van regio naar regio. Alle grote concerns doen dat: Honda, Toyota, Nissan, Mazda, Subaru, Kia, Hyundai, BMW, Volkswagen, Mercedes-Benz en sinds enkele weken ook Volvo hebben Amerikaanse fabrieken om de honger van Amerikaanse consumenten naar (in hun ogen) kwalitatief hoogstaande importmodellen te stillen.

China

Het gaat daarbij om miljoenen auto’s per jaar! Bovendien heeft een aantal van voornoemde merken ook nog eens productiefaciliteiten in Mexico – van Ford tot Volkswagen. Ze produceren aan de andere kant van de oceaan overigens niet alleen voor de Amerikaanse markt maar exporteren van daaruit ook naar Europa en China. Omgekeerd exporteert bijvoorbeeld Honda 90 procent – 145 duizend eenheden – van haar productie in het Engelse Swindon naar de VS. En Mercedes-Benz bouwt al jaren auto’s in Tuscalusa, Alabama – de GLE, GLS en de C-klasse – maar exporteert een deel daarvan naar Europa en ook naar China, dat sinds deze week een importheffing van 40 procent rekent. Volvo gaat de nieuwe S60 ook exporteren vanuit de VS naar elders. Alle spelers op dit veld importeren overigens onderdelen en  complete modules zoals motoren/versnellingsbakken vanuit Europa, Japan en Korea naar hun Amerikaanse locaties.

Omzeilen

Het aantal vanuit in de Europa naar de VS verscheepte Mercedessen kan in geval van een invoertarief van 25 procent daarom niet worden weggestreept tegen de export van Mercedes-Benz naar Europa want daar zitten ook een aantal vanuit Europa geïmporteerde motoren en versnellingsbakken in. En omdat China tegenmaatregelen zoals importheffingen op Amerikaanse producten invoert, worden merken als BMW en Mercedes-Benz ook niet veel wijzer van export van de in Amerika gebouwde modellen naar China. Alleen al het berekenen van wat Amerikaans is en wat als import/export wordt aangemerkt is voldoende voor totale chaos op de wereld autohandel – kan het gecompliceerder?

Macron

Wel heeft straatvechter Trump een punt als hij zegt dat de EU niet moet zeuren omdat het zelf 10 procent invoerrechten heft op Amerikaanse auto’s in Europa. Wat overigens heel slim door Tesla is omzeild door In Tilburg de modellen voor de Europese markt te assembleren. Angela Merkel heeft inmiddels laten weten die 10 procent invoerrechten op Amerikaanse auto’s voor Europa wel te willen wegstrepen als Trump zijn dreigementen niet waarmaakt. Want ach, die extra paar dikke Amerikaanse pickup-trucks zullen de Duitse autobouwers nauwelijks concurrentie aandoen en de handelsbalans tussen de VS en Europa niet echt uit evenwicht brengen. Maar daar is de Franse president Macron het weer niet mee eens. Renault, Peugeot en Citroën exporteren namelijk geen auto’s naar de VS, dus wat is zijn belang in deze? Afwending van de dreigende handelsoorlog tussen auto’s producerende naties is nog niet in zicht, maar dat China daarin een  cruciale rol gaat spelen lijkt zeker. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Geplaatst in rubriek:
Wim Oude Weernink
Wim Oude Weernink

Wim Oude Weernink is als freelance journalist verbonden aan Automotive en geldt als een van de nestors van de Nederlandse autojournalistiek. Voor Automotive analyseert hij de ontwikkelingen in de internationale autobranche.