Schoonhovens blik | Antwoord op sturing

Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:

Het lange wachten is beloond: recentelijk is eindelijk de autopolis met vrije herstelkeuze verschenen. Jijbepaalt.nl, de drijvende kracht achter deze polis, hoopt hiermee een alternatief te bieden voor klanten die niet gestuurd willen worden. Let wel: het gaat hier om sturing door onbetrouwbare verzekeraars naar herstellers die het met de kwaliteit van herstel niet zo nauw nemen. Nu bestaan er al autopolissen waarbij de klant de vrije keus heeft voor een schadehersteller, maar deze worden nu – kennelijk – verkocht door onbetrouwbare verzekeraars die ook sturen naar herstellers die het met de kwaliteit van herstel niet zo nauw nemen. Daar komt nu verandering in en dat is goed omdat keuzevrijheid voor de klant zeer belangrijk is. Voor de schadeherstelbranche is de polis ook een zegen, want alle schadeherstellers mogen de schaden repareren.

Terugbelverzoek

In het summiere persbericht, dat helaas niet is opgepikt door de assurantiepers, staat niet bijster veel achtergrondinformatie over de polis, maar uit de site van Jijbepaalt valt op te maken dat de polis gesloten kan worden na een terugbelverzoek. Dit is een bijzondere manier van sluiten omdat je zou verwachten dat de polis via vergelijkingssites gesloten kan worden. De polis heeft immers als uniek kenmerk dat je niet gestuurd wordt door onbetrouwbare verzekeraars die sturen naar herstellers die het met de kwaliteit van herstel niet zo nauw nemen! Een duidelijke pré lijkt mij.

De polis loopt via een assurantietussenpersoon en een gevolmachtigd agent. De gevolmachtigd agent zal het risico onder moeten brengen bij een verzekeraar en dan het liefst bij een verzekeraar die betrouwbaar is en niet stuurt naar herstellers die het met de kwaliteit van herstel niet zo nauw nemen. De enige gevolmachtigd agent op de website van Jijbepaalt moet dan de website nog wel aanpassen, want bij de polisvoorwaarden automotive tref ik enkel verzekeraars aan die een eigen sturingsnetwerk hebben of aan een sturingsnetwerk deelnemen en hierdoor gezien zouden kunnen worden als onbetrouwbare verzekeraars.

Bij de voorwaarden tref ik enkel verzekeraars met een eigen sturingsnetwerk.

Een volgende bijzonderheid zit in het acceptatieproces en betreft een nul-meting, waarbij de auto op eerdere schade en waarschijnlijk de reparatie daarvan wordt gecheckt. Zodoende kan eerdere schade worden uitgesloten, wat weer handig is als je een ‘schadevrije’ gebruikte auto hebt gekocht. Een soort aankoopkeuring bij je autoverzekering.

Over goed en minder goed herstel is voortdurend discussie en het kan geen toeval zijn dat in dezelfde week als de introductie van de vrije herstel polis ook een demonstratie werd gegeven van een apparaat waarmee een herstelde auto door middel van thermografie bekeken kan worden. De techniek komt oorspronkelijk uit de luchtvaart en maakt materiaalgebruik, herstel en verbindingen onder laklagen zichtbaar. Delen van de auto worden door een lichtflits en halogeenlampen voor enkele seconden opgewarmd, waarna een warmtegevoelige camera op een geleiderail op basis van de ingebrachte temperatuurstijging van 6-9 graden opnamen maakt en eventuele reparaties toont. Als de delen van de auto door de warmtegevoelige camera zijn opgenomen, worden de beelden gecombineerd tot een mooie ‘foto’. De installatie is op de markt gebracht als classic car check en wordt gebruikt om ondeugdelijke restauratie aan het licht te brengen of juist om aan te tonen dat de restauratie perfect is uitgevoerd.

Thermografie lijkt mij een uitstekend middel om het kaf van het koren te scheiden en zal aantonen dat de overgrote meerderheid van de Nederlandse herstellers kwaliteit van herstel en de veiligheid van de auto hoog in het vaandel heeft  staan. Ik gok dat Jijbepaalt de thermografietechniek als eerste breed zal inzetten.

Johan Schoonhoven, directeur Zilverstad Consultancy

Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.