Wereld van De Jong | Weg met idioterie

Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:

Wij, de bewoners van deze planeet, toonden lange tijd te weinig respect voor het milieu. Omdat we ons nageslacht ook een gezonde en gelukkige toekomst op deze aarde wensen, komt daar nu verandering in. Helaas ging het mis toen de overheid vond met harde hand iets aan de problematiek te moeten doen.

Zonder enige kennis van zaken en zonder serieus overleg met branchedeskundigen, verzon een aantal ambtenaren op het ministerie van Financiën een CO2-afhankelijke bpm en fiscale bijtellingcategorieën. Wetten vol mazen, met als gevolg een massale gelegaliseerde belastingontduiking.

`De Outlander is het toppunt van de massale gelegaliseerde belastingontduiking.` 

Het toppunt is de Mitsubishi Outlander phev met lpg-installatie. Optimaal genieten van de bijtellingvoordelen voor plug-ins, maar de inbouw van een gastank verraadt dat er weinig elektrisch zal worden gereden.

Dat fabrikanten kleine modificaties hebben toegepast om volgens fabrieksopgaaf in een gunstige bijtellingcategorie te komen, behoeft geen uitleg. Wederom dankzij de Outlander is het gemiddelde verschil tussen werkelijk verbruik en fabrieksopgaaf verder toegenomen.

Kortom: met de fiscale regelgeving heeft de overheid de branche meer kapot gemaakt dan dat zij aan milieuverbetering heeft bijgedragen. De verkoopresultaten worden tegenwoordig bepaald door elektrische, hybride of plug-in modellen. Imago, productkwaliteit, garantievoorwaarden, styling en service van de dealerorganisatie zijn irrelevant.

`Door de autobelastingen in Europa te harmoniseren, kunnen die idioten op non-actief stellen.`

Met de toekomstige belastinghervorming heeft Eric Wiebes de kans om de marktverstorende fiscale regelgeving de nek om te draaien en de markt weer zijn werk te laten doen. Doen we dan helemaal niets meer aan het ontlasten van het milieu? Natuurlijk wel. Maar dan in Europees verband.

Ten eerste ontwikkelt geen enkele producent auto’s speciaal voor ons kikkerlandje. Ten tweede moet de autobelasting, in welke vorm dan ook, binnen de EU geharmoniseerd worden. Dan kunnen we die idioten die uit naam van de overheid de automarkt hebben verpest, op non-actief stellen, besparen wij flink in de personele kosten op het ministerie van Financiën en worden we eindelijk verlost van de graaipraktijken van onze nationale belastingdienst. Dat zou pas een hervorming zijn.

Arjen de Jong, voormalig CEO BMW Group Nederland, senior advisor Boyden Global executive search, Arjenwdejong@gmail.com. 

In De wereld van De Jong geeft Arjen de Jong maandelijks zijn visie op ontwikkelingen in de autobranche. Deze editie verscheen eerder in Automotive 6-2015.