DCDW 325: Serena Suitela van Bochane Groep

Marina Rietman Marina Rietman
• Laatste update:
DCDW 325 - Seran-Suitela-podcast

Serena Suitela werkt bij Bochane Groep als Marketing Verkoop Nieuw. Samen met de HR-afdeling kijkt Serena naar de mogelijkheden om personeel te werven voor de Bochane Groep. Dat gebeurt op diverse manieren, bijvoorbeeld op scholen en vakopleidingen. Ook wordt bewust naar vrouwen gezocht, want “de vijver wordt niet persé groter, maar we moeten wel verbreden.”

Bovenal is Bochane op zoek naar de beste persoon op de beste plek. Meer diversiteit (meer vrouwen) op de werkvloer zorgt voor meer empathie door een betere herkenning van de klant, dat zijn ook niet alleen maar mannen. Serena spoort vrouwen vooral aan om voor de autobranche te kiezen. Eenmaal werkzaam in de autobranche, dan ga je nooit meer weg!

Ik zou maar een jaar blijven

“Ik ben Serena Suitela van de Bochane Groep. Ik heb 18 jaar op de e-commerce-afdeling van een horecagroothandel gewerkt en werk bijna vijf jaar bij Bochane. Ik begon op de marketingafdeling van de afdeling autoverhuur en zou maar een jaar blijven, inmiddels ben ik het interne aanspreekpunt voor Verkoop Nieuw binnen de Bochane Groep en probeer ik het leven van onze klant makkelijker te maken. Ook werk ik samen met de HR-afdeling om personeel te werven.”

Restomod-project

“Voor alle bedrijven binnen de Bochane Groep is het lastig om personeel te vinden, dat geldt overigens ook voor de hele branche. Bij de Bochane Groep werken HR en Marketing samen om mensen te vinden en dat doen we buiten de reguliere vijver waarin iedereen vist. Zo beginnen wij op scholen, dingen leuk maken en stagelopers bij uitjes een klasgenoot mee laten nemen.

Door middel van mond-tot-mondreclame hoopt Bochane dat die klasgenoten ook voor Bochane kiezen. Door blikverbreding maken we Bochane ook aantrekkelijk. Dat doen we met een campagne op Tik Tok om nieuwe monteurs te werven bijvoorbeeld, maar ook met een restomod-project voor de monteurs. Restaureren van oude auto’s helpt om hun creatieve kant aan te spreken.”

Vrouwen in de automotive

“Het aantrekken van vrouwen staat bij Bochane in de agenda, maar met potlood. We zoeken naar de juiste persoon voor een bepaalde functie en als dat een vrouw blijkt te zijn, gaat daar de voorkeur naar uit. Ik ben overigens geen voorstander om een vrouw op een plek te zetten, puur en alleen omdat het een vrouw is.”

“Het schrijven van een vacature tekst is een ander voorbeeld waarbij HR en Marketing samenwerken. We proberen de teksten minder agressief te maken. Mannen kijken anders naar een advertentie dan vrouwen. Als een man aan vijf van de tien criteria voldoet, denkt hij te kwalificeren voor de job. Een vrouw is kritischer naar zichzelf en zet zich daardoor op achterstand. De uitdaging ligt dus aan de voorkant, hoe krijg je meer vrouwen in het bedrijf? Daar zijn we bewust mee bezig.”

“De branche wordt vooral gestuurd door een oudere, meer conservatieve generatie, wel lijkt er een frisse wind te komen. Wat ook speelt zijn de vooroordelen richting vrouwen: zij zouden niet fulltime willen werken vanwege kinderen of een kinderwens. Ik zie het tegendeel; er zijn voldoende vrouwen die juist wel fulltime willen werken, je moet daar als werknemer en als werkgever de juiste voorwaarden creëren.

Ik pleit ervoor om in elke laag van het bedrijf een paar vrouwen te hebben. Alleen maar vrouwen zou niet goed zijn, dat zou chaos opleveren. Vrouwen brengen meer empathie mee en weten bijvoorbeeld een hartelijker ontvangst te creëren voor de klant. Ik zou vrouwen willen uitdagen om in deze mannenwereld te komen werken.”

DCDW 325: Serena Suitela van Bochane Groep | Automotive Online

DCDW 325: Serena Suitela van Bochane Groep

Marina Rietman Marina Rietman
• Laatste update:
DCDW 325 - Seran-Suitela-podcast

Serena Suitela werkt bij Bochane Groep als Marketing Verkoop Nieuw. Samen met de HR-afdeling kijkt Serena naar de mogelijkheden om personeel te werven voor de Bochane Groep. Dat gebeurt op diverse manieren, bijvoorbeeld op scholen en vakopleidingen. Ook wordt bewust naar vrouwen gezocht, want “de vijver wordt niet persé groter, maar we moeten wel verbreden.”

Bovenal is Bochane op zoek naar de beste persoon op de beste plek. Meer diversiteit (meer vrouwen) op de werkvloer zorgt voor meer empathie door een betere herkenning van de klant, dat zijn ook niet alleen maar mannen. Serena spoort vrouwen vooral aan om voor de autobranche te kiezen. Eenmaal werkzaam in de autobranche, dan ga je nooit meer weg!

Ik zou maar een jaar blijven

“Ik ben Serena Suitela van de Bochane Groep. Ik heb 18 jaar op de e-commerce-afdeling van een horecagroothandel gewerkt en werk bijna vijf jaar bij Bochane. Ik begon op de marketingafdeling van de afdeling autoverhuur en zou maar een jaar blijven, inmiddels ben ik het interne aanspreekpunt voor Verkoop Nieuw binnen de Bochane Groep en probeer ik het leven van onze klant makkelijker te maken. Ook werk ik samen met de HR-afdeling om personeel te werven.”

Restomod-project

“Voor alle bedrijven binnen de Bochane Groep is het lastig om personeel te vinden, dat geldt overigens ook voor de hele branche. Bij de Bochane Groep werken HR en Marketing samen om mensen te vinden en dat doen we buiten de reguliere vijver waarin iedereen vist. Zo beginnen wij op scholen, dingen leuk maken en stagelopers bij uitjes een klasgenoot mee laten nemen.

Door middel van mond-tot-mondreclame hoopt Bochane dat die klasgenoten ook voor Bochane kiezen. Door blikverbreding maken we Bochane ook aantrekkelijk. Dat doen we met een campagne op Tik Tok om nieuwe monteurs te werven bijvoorbeeld, maar ook met een restomod-project voor de monteurs. Restaureren van oude auto’s helpt om hun creatieve kant aan te spreken.”

Vrouwen in de automotive

“Het aantrekken van vrouwen staat bij Bochane in de agenda, maar met potlood. We zoeken naar de juiste persoon voor een bepaalde functie en als dat een vrouw blijkt te zijn, gaat daar de voorkeur naar uit. Ik ben overigens geen voorstander om een vrouw op een plek te zetten, puur en alleen omdat het een vrouw is.”

“Het schrijven van een vacature tekst is een ander voorbeeld waarbij HR en Marketing samenwerken. We proberen de teksten minder agressief te maken. Mannen kijken anders naar een advertentie dan vrouwen. Als een man aan vijf van de tien criteria voldoet, denkt hij te kwalificeren voor de job. Een vrouw is kritischer naar zichzelf en zet zich daardoor op achterstand. De uitdaging ligt dus aan de voorkant, hoe krijg je meer vrouwen in het bedrijf? Daar zijn we bewust mee bezig.”

“De branche wordt vooral gestuurd door een oudere, meer conservatieve generatie, wel lijkt er een frisse wind te komen. Wat ook speelt zijn de vooroordelen richting vrouwen: zij zouden niet fulltime willen werken vanwege kinderen of een kinderwens. Ik zie het tegendeel; er zijn voldoende vrouwen die juist wel fulltime willen werken, je moet daar als werknemer en als werkgever de juiste voorwaarden creëren.

Ik pleit ervoor om in elke laag van het bedrijf een paar vrouwen te hebben. Alleen maar vrouwen zou niet goed zijn, dat zou chaos opleveren. Vrouwen brengen meer empathie mee en weten bijvoorbeeld een hartelijker ontvangst te creëren voor de klant. Ik zou vrouwen willen uitdagen om in deze mannenwereld te komen werken.”