SEO voor Automotive, doe je het wel goed?

Romy Wielinga Romy Wielinga
Beeld: Shutterstock

Branding en SEO

Jaren geleden startte InfoTrade een samenwerking met een ambitieus automotive bedrijf. Na een kickstarter door Google Ads was het tijd om de strategie aan te passen naar meer focus op branding en organische vindbaarheid (SEO).

Binnen een half jaar behaalden InfoTrade samen met het bedrijf een flinke stijging (+355%) in posities voor zoekwoorden op de eerste pagina (top 10), de top 3 (+400%) en zelfs op de eerste plek (+380%). Top posities op de Google zoekresultatenpagina’s dus. Dit heeft geleid tot -5,5% minder kosten voor Google Ads, 21,5% meer leads uit alle bronnen en 71,3% meer organische leads.

Belangrijkste SEO-activiteiten

Afhankelijk van het profiel van jouw bedrijf kunnen effectieve SEO-activiteiten je helpen om het verkeer naar je website aanzienlijk te vergroten en nieuwe klanten te werven. Dit zijn de twee belangrijkste en meest universele SEO-activiteiten

1. Kwalitatieve content
Het creëren van unieke en relevante inhoud is een van de meest prominente elementen van elke SEO-strategie in elke branche, inclusief de automotive. De teksten op jouw website moeten worden geschreven voor de gebruikers, niet voor Google. De zoekwoorden moeten op een natuurlijke wijze verwerkt worden en zorg ervoor dat de content uniek is. Zorg ervoor dat de content dat je presenteert betrouwbare en gedetailleerde informatie geeft over beschikbare auto’s of diensten. Goed voorbereide content kan je helpen om de positie van je website in de zoekresultaten te verhogen en vergroten.

2. Grondige selectie zoekwoorden
De gouden combinatie is een concurrentie analyse en keyword onderzoek. Vanwege de hoge concurrentie is het belangrijk om dieper op het onderwerp in te gaan en zoekwoorden te selecteren die overeenkomen met de zoekopdrachten van potentiële kopers. Plaats zoekwoorden niet alleen in de inhoud van uw website, maar ook in headers, titels en metabeschrijvingen.

Relevante content

De insteek van je content moet zijn dat het relevant is voor jouw publiek. Nadat ze jouw website hebben bezocht, hoeven ze niet verder te zoeken naar andere sites om hun vraag te beantwoorden of oplossing te vinden voor hun probleem. Naast inhoudelijk relevante content en de juiste zoekwoorden zijn ook aantrekkelijke visuals belangrijk. Denk bij content zo breed mogelijk, blogs, vlogs, tutorials, social media, allemaal tools om jouw vindbaarheid en relevantie te vergroten.

Geleidelijk hogere posities

Effectieve automotive SEO kan het verkeer naar je website aanzienlijk vergroten. Bovendien vertaalt een grotere interesse in je diensten zich meestal in een hogere conversieratio. Het is duidelijk dat SEO een constant proces is, daarom moet je niet ontmoedigd raken en stoppen met het uitvoeren van geplande activiteiten als ze niet onmiddellijk vruchten afwerpen. Alleen zo kun je geleidelijk aan steeds hogere posities in de zoekresultaten bereiken.

SEO voor Automotive, doe je het wel goed? | Automotive Online

SEO voor Automotive, doe je het wel goed?

Romy Wielinga Romy Wielinga
Beeld: Shutterstock

Branding en SEO

Jaren geleden startte InfoTrade een samenwerking met een ambitieus automotive bedrijf. Na een kickstarter door Google Ads was het tijd om de strategie aan te passen naar meer focus op branding en organische vindbaarheid (SEO).

Binnen een half jaar behaalden InfoTrade samen met het bedrijf een flinke stijging (+355%) in posities voor zoekwoorden op de eerste pagina (top 10), de top 3 (+400%) en zelfs op de eerste plek (+380%). Top posities op de Google zoekresultatenpagina’s dus. Dit heeft geleid tot -5,5% minder kosten voor Google Ads, 21,5% meer leads uit alle bronnen en 71,3% meer organische leads.

Belangrijkste SEO-activiteiten

Afhankelijk van het profiel van jouw bedrijf kunnen effectieve SEO-activiteiten je helpen om het verkeer naar je website aanzienlijk te vergroten en nieuwe klanten te werven. Dit zijn de twee belangrijkste en meest universele SEO-activiteiten

1. Kwalitatieve content
Het creëren van unieke en relevante inhoud is een van de meest prominente elementen van elke SEO-strategie in elke branche, inclusief de automotive. De teksten op jouw website moeten worden geschreven voor de gebruikers, niet voor Google. De zoekwoorden moeten op een natuurlijke wijze verwerkt worden en zorg ervoor dat de content uniek is. Zorg ervoor dat de content dat je presenteert betrouwbare en gedetailleerde informatie geeft over beschikbare auto’s of diensten. Goed voorbereide content kan je helpen om de positie van je website in de zoekresultaten te verhogen en vergroten.

2. Grondige selectie zoekwoorden
De gouden combinatie is een concurrentie analyse en keyword onderzoek. Vanwege de hoge concurrentie is het belangrijk om dieper op het onderwerp in te gaan en zoekwoorden te selecteren die overeenkomen met de zoekopdrachten van potentiële kopers. Plaats zoekwoorden niet alleen in de inhoud van uw website, maar ook in headers, titels en metabeschrijvingen.

Relevante content

De insteek van je content moet zijn dat het relevant is voor jouw publiek. Nadat ze jouw website hebben bezocht, hoeven ze niet verder te zoeken naar andere sites om hun vraag te beantwoorden of oplossing te vinden voor hun probleem. Naast inhoudelijk relevante content en de juiste zoekwoorden zijn ook aantrekkelijke visuals belangrijk. Denk bij content zo breed mogelijk, blogs, vlogs, tutorials, social media, allemaal tools om jouw vindbaarheid en relevantie te vergroten.

Geleidelijk hogere posities

Effectieve automotive SEO kan het verkeer naar je website aanzienlijk vergroten. Bovendien vertaalt een grotere interesse in je diensten zich meestal in een hogere conversieratio. Het is duidelijk dat SEO een constant proces is, daarom moet je niet ontmoedigd raken en stoppen met het uitvoeren van geplande activiteiten als ze niet onmiddellijk vruchten afwerpen. Alleen zo kun je geleidelijk aan steeds hogere posities in de zoekresultaten bereiken.