Nieuwe financieringsvormen voor de leasemarkt

Romy Wielinga Romy Wielinga
Foto: Ivan Shemereko - Unsplash

“De leasebranche is enorm kapitaalsintensief”, stelt Maurits Pieper, sales account executive bij fintech yesqar – een volle dochter van NIBC bank. “Voor een vloot van honderd auto’s heb je al snel 3 miljoen euro nodig. En dan begin je pas. Je hebt dus een goede financier nodig. Met een traditionele leaseauto is dat geen probleem. De opbrengst is heel goed te bepalen. Je hebt afschrijving, verzekering en onderhoud. Er is een vaste looptijd. Als je een nette bestuurder hebt, is daar een prima businesscase op te bouwen. Wat onzeker is natuurlijk altijd de restwaarde. Op dit moment zit het daarmee wel goed: ze zijn door de krapte op de occasionmarkt skyhigh. En juist door de remarketing maken de leasemaatschappijen ook nog prima winsten. Maar dat kan zo ook weer afgelopen zijn. Dan ga je merken dat het aantal traditionele leasecontracten langzaam afneemt.”

Flexibele vormen van lease

guido kersten head of risk 400x400pxVoor leasemaatschappijen is dat geen nieuws: die weten al jaren dat die ontwikkeling gaande is. Zij zijn al lang op zoek naar nieuwe modellen en sinds de coronapandemie is dat in een stroomversnelling geraakt. Abonnementen, shortlease, private lease en deelauto’s bieden de klant meer flexibiliteit in looptijden en kilometrages. Betalen naar gebruik is het credo. Maar voor de financiering van leasebedrijven brengt dat problemen met zich mee. Guido Kersten, head of risk bij yesqar, legt het uit: “Een financier vraagt aan een leasemaatschappij twee zekerheden. De eerste wordt gevormd door de kasstromen. De tweede wordt gevormd door de auto zelf. Mocht er sprake zijn van wanbetaling, dan gaan zowel de betalingen als de auto naar de financier. Dat biedt normaal gesproken genoeg zekerheid. Tot de kasstromen niet meer zo zeker zijn, zoals bij shortlease of een abonnementenmodel. Dan heb je een financier nodig die vooral naar de restwaarde van de auto’s kijkt. Asset based financiering.”

Autogebonden financiering

Als de financier meer kijkt naar de restwaarde van de auto dan naar de kasstromen, maakt het niet heel veel uit of de auto veel of weinig wordt gebruikt. Of het een normale leaseconstructie is, shortlease, private lease of een abonnement. Pieper: “Dan moet je gaan denken aan asset based financiering. Daarbij mag een financiering ook aan de auto verbonden blijven, als het contract verandert. Denk bijvoorbeeld aan een auto die na een aantal jaren private lease terugkomt bij een autobedrijf. Wellicht kan die auto nog een paar jaar door in de shortlease. De financiering kan dan gewoon doorlopen, want die is asset based. Ook als de auto daarna een paar maanden in de handelsvoorraad staat loopt de financiering gewoon door. Datzelfde geldt als leasemaatschappijen rechtstreeks aan de consumenten willen leveren.”

Nieuwkomers op de markt

maurits pieper yesqar 400x400pxBinnen de leasemarkt zijn twee ontwikkelingen gaande met een bijna tegengesteld karakter. Aan de ene kant is er een consolideringsslag van de grote, gevestigde bedrijven, ziet Pieper. “De groei is eruit en kan enkel nog behaald worden door overnames. Aan de andere kant zie je dat er veel kleine leasebedrijven bijkomen. Die zijn meestal verbonden aan een grote dealer of dealerketen. Zij halen een deel van het rendement uit het onderhoud, waardoor ze een ander businessmodel hebben. Ze kennen hun klanten persoonlijk en bieden een hoog serviceniveau. Maar die bedrijven komen lastig aan financiering. Want de verschillende soorten leasemaatschappijen hebben een verschillende financieringsbehoefte. De grote leasebedrijven worden gefinancierd door meerdere grootbanken of maken gebruik van alternatieve funding zoals spaargelden of securitisaties. Het middensegment, met zo’n 500 tot 2.500 auto’s werkt bij voorkeur ook met meerdere financiers. Dat maakt ze minder kwetsbaar. De kleinere leasebedrijven, vaak verbonden aan een groot autobedrijf, hebben meestal maar één financier. Dat maakt ze kwetsbaar: wat als die financier de stekker eruit trekt? Asset based financiering biedt de oplossing, zolang de boekwaarde van de auto realistisch wordt vastgesteld. Bij yesqar gebruiken wij QarQuest: een systeem waarin je per auto direct kunt zien wat de actuele waarde is.”

Gebruikt leasen

Een andere interessante ontwikkeling is de groei van het aantal gebruikte auto’s in de lease. Kersten legt uit dat de kostenopbouw anders is dan bij een nieuwe auto. “De afschrijving is lager en de post onderhoud is hoger. Maar vooral zit er meer onzekerheid in. Af en toe is er opeens een dure reparatie nodig. Dat moet je wel in de kostenstructuur verdisconteren. Daarom is kennis van restwaarden en van onderhoudskosten belangrijk. Wij als financier verwachten dat een leasemaatschappij winst maakt. En dat het wagenpark – ons onderpand – altijd de boekwaarde moet kunnen opbrengen. Zo stellen we leasemaatschappijen in staat om hun werk optimaal te doen en geld te verdienen. Zonder dat ze in angst hoeven te zitten over de financiering.”

Nieuwe financieringsvormen voor de leasemarkt | Automotive Online

Nieuwe financieringsvormen voor de leasemarkt

Romy Wielinga Romy Wielinga
Foto: Ivan Shemereko - Unsplash

“De leasebranche is enorm kapitaalsintensief”, stelt Maurits Pieper, sales account executive bij fintech yesqar – een volle dochter van NIBC bank. “Voor een vloot van honderd auto’s heb je al snel 3 miljoen euro nodig. En dan begin je pas. Je hebt dus een goede financier nodig. Met een traditionele leaseauto is dat geen probleem. De opbrengst is heel goed te bepalen. Je hebt afschrijving, verzekering en onderhoud. Er is een vaste looptijd. Als je een nette bestuurder hebt, is daar een prima businesscase op te bouwen. Wat onzeker is natuurlijk altijd de restwaarde. Op dit moment zit het daarmee wel goed: ze zijn door de krapte op de occasionmarkt skyhigh. En juist door de remarketing maken de leasemaatschappijen ook nog prima winsten. Maar dat kan zo ook weer afgelopen zijn. Dan ga je merken dat het aantal traditionele leasecontracten langzaam afneemt.”

Flexibele vormen van lease

guido kersten head of risk 400x400pxVoor leasemaatschappijen is dat geen nieuws: die weten al jaren dat die ontwikkeling gaande is. Zij zijn al lang op zoek naar nieuwe modellen en sinds de coronapandemie is dat in een stroomversnelling geraakt. Abonnementen, shortlease, private lease en deelauto’s bieden de klant meer flexibiliteit in looptijden en kilometrages. Betalen naar gebruik is het credo. Maar voor de financiering van leasebedrijven brengt dat problemen met zich mee. Guido Kersten, head of risk bij yesqar, legt het uit: “Een financier vraagt aan een leasemaatschappij twee zekerheden. De eerste wordt gevormd door de kasstromen. De tweede wordt gevormd door de auto zelf. Mocht er sprake zijn van wanbetaling, dan gaan zowel de betalingen als de auto naar de financier. Dat biedt normaal gesproken genoeg zekerheid. Tot de kasstromen niet meer zo zeker zijn, zoals bij shortlease of een abonnementenmodel. Dan heb je een financier nodig die vooral naar de restwaarde van de auto’s kijkt. Asset based financiering.”

Autogebonden financiering

Als de financier meer kijkt naar de restwaarde van de auto dan naar de kasstromen, maakt het niet heel veel uit of de auto veel of weinig wordt gebruikt. Of het een normale leaseconstructie is, shortlease, private lease of een abonnement. Pieper: “Dan moet je gaan denken aan asset based financiering. Daarbij mag een financiering ook aan de auto verbonden blijven, als het contract verandert. Denk bijvoorbeeld aan een auto die na een aantal jaren private lease terugkomt bij een autobedrijf. Wellicht kan die auto nog een paar jaar door in de shortlease. De financiering kan dan gewoon doorlopen, want die is asset based. Ook als de auto daarna een paar maanden in de handelsvoorraad staat loopt de financiering gewoon door. Datzelfde geldt als leasemaatschappijen rechtstreeks aan de consumenten willen leveren.”

Nieuwkomers op de markt

maurits pieper yesqar 400x400pxBinnen de leasemarkt zijn twee ontwikkelingen gaande met een bijna tegengesteld karakter. Aan de ene kant is er een consolideringsslag van de grote, gevestigde bedrijven, ziet Pieper. “De groei is eruit en kan enkel nog behaald worden door overnames. Aan de andere kant zie je dat er veel kleine leasebedrijven bijkomen. Die zijn meestal verbonden aan een grote dealer of dealerketen. Zij halen een deel van het rendement uit het onderhoud, waardoor ze een ander businessmodel hebben. Ze kennen hun klanten persoonlijk en bieden een hoog serviceniveau. Maar die bedrijven komen lastig aan financiering. Want de verschillende soorten leasemaatschappijen hebben een verschillende financieringsbehoefte. De grote leasebedrijven worden gefinancierd door meerdere grootbanken of maken gebruik van alternatieve funding zoals spaargelden of securitisaties. Het middensegment, met zo’n 500 tot 2.500 auto’s werkt bij voorkeur ook met meerdere financiers. Dat maakt ze minder kwetsbaar. De kleinere leasebedrijven, vaak verbonden aan een groot autobedrijf, hebben meestal maar één financier. Dat maakt ze kwetsbaar: wat als die financier de stekker eruit trekt? Asset based financiering biedt de oplossing, zolang de boekwaarde van de auto realistisch wordt vastgesteld. Bij yesqar gebruiken wij QarQuest: een systeem waarin je per auto direct kunt zien wat de actuele waarde is.”

Gebruikt leasen

Een andere interessante ontwikkeling is de groei van het aantal gebruikte auto’s in de lease. Kersten legt uit dat de kostenopbouw anders is dan bij een nieuwe auto. “De afschrijving is lager en de post onderhoud is hoger. Maar vooral zit er meer onzekerheid in. Af en toe is er opeens een dure reparatie nodig. Dat moet je wel in de kostenstructuur verdisconteren. Daarom is kennis van restwaarden en van onderhoudskosten belangrijk. Wij als financier verwachten dat een leasemaatschappij winst maakt. En dat het wagenpark – ons onderpand – altijd de boekwaarde moet kunnen opbrengen. Zo stellen we leasemaatschappijen in staat om hun werk optimaal te doen en geld te verdienen. Zonder dat ze in angst hoeven te zitten over de financiering.”