DCDW Podcast 167: Rotterdam heeft bijna net zoveel laadpalen als heel Spanje

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

“Rondom elektrisch rijden zien wij drie randvoorwaarden. Naast bijtelling zijn de infrastructuur en het product, de auto zelf, belangrijk. Hoe de gebruiker een elektrische auto ervaart, hangt voor een groot deel af van de laadsnelheid. Maar dezelfde elektrische auto laadt niet in elk land even snel. Dat is afhankelijk van de laadtechniek van de auto, de laadpaal en de elektrische installatie thuis.”

Noodzakelijk kwaad

“Een verkoper die een elektrische auto verkoopt, heeft meestal geen zicht op de laadinstallatie bij de klant thuis. Als de thuisaansluiting traag laadt, en de klant heeft de auto al gekocht, kunnen lastige situaties ontstaan. Goed advies over de aansluiting is dus ook belangrijk. Voor een zwaardere aansluiting thuis, bijvoorbeeld drie keer 35A, betaal je meer vastrecht. Dat kan oplopen tot 60 euro in de maand. Mensen zien de aanschaf van een laadpaal vaak als een noodzakelijk kwaad. In Nederland verwachten zakelijke rijders bijvoorbeeld dat de baas het thuisladen betaalt. De laadpaal heeft een simkaart nodig om met een backoffice te communiceren voor de facturatie. In Nederland vraagt 95% van de klanten naar zo’n slimme paal.”

Customer journey

“Wij ondersteunen verkopers van automerken zodat zij klanten goed kunnen adviseren. Wij kunnen ook een deel van de customer journey van het autobedrijf overnemen. Dankzij de opkomst van vehicle-to-grid technologie wordt de elektrische auto straks onderdeel van het elektriciteitsnet. Ook de laadpaalmarkt verandert. Op dit moment is de vraag hardwaregedreven. In de toekomst ontstaan nieuwe abonnementsvormen en worden laadpalen in toenemende mate een service. Nederland heeft nu al een goede elektrische infrastructuur. In Rotterdam staan bijna even veel laadpalen als in heel Spanje. Dat maakt het voor autofabrikanten ideaal om hier veel elektrische en hybride auto’s af te zetten.”

https://www.dcdw.nl/podcast/robert-molendijk-van-eneco-emobility/

DCDW Podcast 167: Rotterdam heeft bijna net zoveel laadpalen als heel Spanje | Automotive Online

DCDW Podcast 167: Rotterdam heeft bijna net zoveel laadpalen als heel Spanje

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

“Rondom elektrisch rijden zien wij drie randvoorwaarden. Naast bijtelling zijn de infrastructuur en het product, de auto zelf, belangrijk. Hoe de gebruiker een elektrische auto ervaart, hangt voor een groot deel af van de laadsnelheid. Maar dezelfde elektrische auto laadt niet in elk land even snel. Dat is afhankelijk van de laadtechniek van de auto, de laadpaal en de elektrische installatie thuis.”

Noodzakelijk kwaad

“Een verkoper die een elektrische auto verkoopt, heeft meestal geen zicht op de laadinstallatie bij de klant thuis. Als de thuisaansluiting traag laadt, en de klant heeft de auto al gekocht, kunnen lastige situaties ontstaan. Goed advies over de aansluiting is dus ook belangrijk. Voor een zwaardere aansluiting thuis, bijvoorbeeld drie keer 35A, betaal je meer vastrecht. Dat kan oplopen tot 60 euro in de maand. Mensen zien de aanschaf van een laadpaal vaak als een noodzakelijk kwaad. In Nederland verwachten zakelijke rijders bijvoorbeeld dat de baas het thuisladen betaalt. De laadpaal heeft een simkaart nodig om met een backoffice te communiceren voor de facturatie. In Nederland vraagt 95% van de klanten naar zo’n slimme paal.”

Customer journey

“Wij ondersteunen verkopers van automerken zodat zij klanten goed kunnen adviseren. Wij kunnen ook een deel van de customer journey van het autobedrijf overnemen. Dankzij de opkomst van vehicle-to-grid technologie wordt de elektrische auto straks onderdeel van het elektriciteitsnet. Ook de laadpaalmarkt verandert. Op dit moment is de vraag hardwaregedreven. In de toekomst ontstaan nieuwe abonnementsvormen en worden laadpalen in toenemende mate een service. Nederland heeft nu al een goede elektrische infrastructuur. In Rotterdam staan bijna even veel laadpalen als in heel Spanje. Dat maakt het voor autofabrikanten ideaal om hier veel elektrische en hybride auto’s af te zetten.”

https://www.dcdw.nl/podcast/robert-molendijk-van-eneco-emobility/