Snapshots | Retail/Recordwinst

Snapshots • Dealerbedrijf Riva Holding, moeder van Wittebrug en Davo, realiseerde over 2021 een nettowinst van 11,1 miljoen euro (+52%), op een omzet van 424 miljoen euro (+14%). Dat blijkt uit het jaarverslag van het bedrijf. Voor dit jaar verwacht het een resultaat dat in lijn is met vorig jaar. Het hogere resultaat is voor een belangrijk deel toe te schrijven aan een stijgende verkoop van occasions en de hogere marges bij de verkoop van nieuwe auto’s. De leaseportefeuille groeide naar 10 duizend voertuigen, waarvan 7 duizend op de balans van Wittebrug.
Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Dga Frank Beelen heeft een nieuwe strategie (Foto: Bastiaan van der Hulst)

Overname / Mobinck

snapshots geldTwee dochters van de Autobinck Group gingen de afgelopen periode de grens over. Zo opende Mobinck, de mobiliteitsdochter van het bedrijf, een kantoor in München. Michael Poglitsch is aangesteld als algemeen directeur van Mobinck Germany. En Autobinck-dochter Fleetsupport nam het Belgische fleetmanagementbedrijf Gloriant over, inclusief softwarebedrijf XPO Fleet en Mobilitypower.

Doorstart / Beelen Groep verliest

2 dochterbedrijven Twee dochterondernemingen van de Beelen Groep zijn failliet verklaard, waarbij zo’n tien tot vijftien banen verloren zijn gegaan. Er werd faillissement aangevraagd voor de universele vestigingen in Lisserbroek en Rotterdam en voor Ellermeyer. Inmiddels zijn de bedrijven onder de vleugels van Beelen in afgeslankte vorm wel weer doorgestart. Dat vertelde eigenaar Frank Beelen in de Automotive podcast Mobtalk. De doorstart is onderdeel van de nieuwe strategie die het bedrijf heeft uitgezet, waarbij deelconcepten centraal staan. “We merken dat de veranderingen heel snel gaan en dat het voor een traditioneel verdienmodel heel moeilijk wordt. Zoals ik de toekomst zie, zullen er steeds minder eigenaren zijn van auto’s, dus kijken we verder. Zo proberen we bij nieuwe woningprojecten ruimte te pachten om auto’s neer te zetten die mensen flexibel kunnen gebruiken. Wij kijken nog steeds of we een auto kunnen verkopen aan een bedrijf, maar zoeken niet meer alleen daarnaar”, aldus Beelen.

Gehoord

“De rol van Groot-Brittannië als autoproducent is uitgespeeld ” Volgens Automotive News Europe is het Verenigd Koninkrijk hard op weg insignificant te worden in de mondiale automobiel industrie door een gebrek aan EV-investeringen.

Schade / Vernieuw!

mobinck germany team directeur michael poglitsch midden fotomobinck 620x400“Blijf niet zitten als de kikker die in langzaam opwarmend water wordt gekookt. Die kikker springt er namelijk niet uit, maar blijft stilzitten en gaat tenslotte dood.” Thierry Vanlancker, ceo van AkzoNobel, vertelt aan een zaal vol schadeherstellers tijdens het congres voor schadeherstelbedrijven en hun opdrachtgevers waarom ze vooral vooruit moeten kijken en moeten investeren. “Je kunt alleen overleven als je het echt beter of anders doet dan de rest. Wacht de veranderingen dus vooral niet af.” Maar, ga niet blindelings uit van de vergezichten van consultancy’s, waarschuwde hij daarbij. “Volgens een onderzoek van BCG zou een kwart van het wagenpark nu hoog autonoom of zelfsturend zijn. Zo’n vaart is het allemaal niet gelopen.” Zelfs techneut Dariu Gavrilla, AI-professor aan de TU Delft, moest dat beamen. “We zitten in een ontnuchterende fase wat betreft de zelfrijdende auto. We lopen tegen grenzen aan. Maar als een auto met een rijhulpsysteem schade rijdt, moet je hem wel kunnen herstellen.”

Achterhoedegevecht

De schadebranche kan zich maar beter voorbereiden op een situatie waarin importeurs het voor het zeggen hebben. En dat terwijl schadeherstellers steeds meer moeten investeren om de technische ontwikkelingen bij te houden. Tel daarbij op dat de wettelijke aansprakelijkheid verschuift naar productaansprakelijkheid voor de autofabrikant en het lijkt niet meer dan logisch dat de importeur de aangewezen partij is om de kwaliteit van schadeherstel te borgen en daarvoor ook de verantwoordelijkheid te dragen. Het speelveld zal dan op termijn bestaan uit importeurs met hun gelieerde schadeherstelbedrijven, leasebedrijven en verzekeraars. Dat zijn de hoofdrolspelers die de dienst gaan uitmaken. Dat is dus ook de afslag die herstelbedrijven moeten kiezen. De ontwikkelingen voltrekken zich al op meta niveau. Omdat de hoofdrolspelers (importeurs, leasebedrijven en verzekeraars) zich, ingegeven door de technische ontwikkelingen, al aan het herpositioneren zijn. Wees alert! 
Ronald van de Stolpe is manager Verzekeringen bij DAK Intermediairscollectief

Wegblijven

snapshots lampMet het convenant cash geld boekte de autobranche een kleine overwinning op de banken. In het kort komt het erop neer dat klantgroepen, zoals de automotive, niet uitgesloten mogen worden, enkel individuele klanten. Het cash convenant gaat over contant geld, maar deze visie zou ook moeten gelden voor startende autobedrijven die een bankrekening willen openen. Een individueel autobedrijf mag je na beoordeling weigeren. Autobedrijven in zijn algemeenheid niet. Maar nog steeds worden startende autobedrijven geweigerd die een bankrekening willen openen. Banken mogen van de DNB geen onderdeel zijn van witwasfraude en moeten dus wegblijven van crimineel geld. De poortwachtersfunctie nemen banken zeer serieus. Op zich goed, maar het probleem is groter dan de DNB of banken. De bank ontwijkt het criminele circuit heus niet door (nieuwe) automotive klanten te weigeren en cash te verbieden als betaalmiddel. De overheid moet het criminele circuit aanpakken, niet ondernemers. Ik vraag de bank om transparant te zijn waar een ondernemer aan moet voldoen als hij een zakelijke bankrekening wilt openen. Banken, jullie eisen openheid en klantonderzoek van het autobedrijf? Geef dan zelf openheid wanneer je als autobedrijf een bankrekening wilt openen. En sluit bij voorbaat geen groepen uit.
Rolf Westgeest is oprichter en eigenaar van Eurostocks

Snapshots | Retail/Recordwinst | Automotive Online

Snapshots | Retail/Recordwinst

Snapshots • Dealerbedrijf Riva Holding, moeder van Wittebrug en Davo, realiseerde over 2021 een nettowinst van 11,1 miljoen euro (+52%), op een omzet van 424 miljoen euro (+14%). Dat blijkt uit het jaarverslag van het bedrijf. Voor dit jaar verwacht het een resultaat dat in lijn is met vorig jaar. Het hogere resultaat is voor een belangrijk deel toe te schrijven aan een stijgende verkoop van occasions en de hogere marges bij de verkoop van nieuwe auto’s. De leaseportefeuille groeide naar 10 duizend voertuigen, waarvan 7 duizend op de balans van Wittebrug.
Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Dga Frank Beelen heeft een nieuwe strategie (Foto: Bastiaan van der Hulst)

Overname / Mobinck

snapshots geldTwee dochters van de Autobinck Group gingen de afgelopen periode de grens over. Zo opende Mobinck, de mobiliteitsdochter van het bedrijf, een kantoor in München. Michael Poglitsch is aangesteld als algemeen directeur van Mobinck Germany. En Autobinck-dochter Fleetsupport nam het Belgische fleetmanagementbedrijf Gloriant over, inclusief softwarebedrijf XPO Fleet en Mobilitypower.

Doorstart / Beelen Groep verliest

2 dochterbedrijven Twee dochterondernemingen van de Beelen Groep zijn failliet verklaard, waarbij zo’n tien tot vijftien banen verloren zijn gegaan. Er werd faillissement aangevraagd voor de universele vestigingen in Lisserbroek en Rotterdam en voor Ellermeyer. Inmiddels zijn de bedrijven onder de vleugels van Beelen in afgeslankte vorm wel weer doorgestart. Dat vertelde eigenaar Frank Beelen in de Automotive podcast Mobtalk. De doorstart is onderdeel van de nieuwe strategie die het bedrijf heeft uitgezet, waarbij deelconcepten centraal staan. “We merken dat de veranderingen heel snel gaan en dat het voor een traditioneel verdienmodel heel moeilijk wordt. Zoals ik de toekomst zie, zullen er steeds minder eigenaren zijn van auto’s, dus kijken we verder. Zo proberen we bij nieuwe woningprojecten ruimte te pachten om auto’s neer te zetten die mensen flexibel kunnen gebruiken. Wij kijken nog steeds of we een auto kunnen verkopen aan een bedrijf, maar zoeken niet meer alleen daarnaar”, aldus Beelen.

Gehoord

“De rol van Groot-Brittannië als autoproducent is uitgespeeld ” Volgens Automotive News Europe is het Verenigd Koninkrijk hard op weg insignificant te worden in de mondiale automobiel industrie door een gebrek aan EV-investeringen.

Schade / Vernieuw!

mobinck germany team directeur michael poglitsch midden fotomobinck 620x400“Blijf niet zitten als de kikker die in langzaam opwarmend water wordt gekookt. Die kikker springt er namelijk niet uit, maar blijft stilzitten en gaat tenslotte dood.” Thierry Vanlancker, ceo van AkzoNobel, vertelt aan een zaal vol schadeherstellers tijdens het congres voor schadeherstelbedrijven en hun opdrachtgevers waarom ze vooral vooruit moeten kijken en moeten investeren. “Je kunt alleen overleven als je het echt beter of anders doet dan de rest. Wacht de veranderingen dus vooral niet af.” Maar, ga niet blindelings uit van de vergezichten van consultancy’s, waarschuwde hij daarbij. “Volgens een onderzoek van BCG zou een kwart van het wagenpark nu hoog autonoom of zelfsturend zijn. Zo’n vaart is het allemaal niet gelopen.” Zelfs techneut Dariu Gavrilla, AI-professor aan de TU Delft, moest dat beamen. “We zitten in een ontnuchterende fase wat betreft de zelfrijdende auto. We lopen tegen grenzen aan. Maar als een auto met een rijhulpsysteem schade rijdt, moet je hem wel kunnen herstellen.”

Achterhoedegevecht

De schadebranche kan zich maar beter voorbereiden op een situatie waarin importeurs het voor het zeggen hebben. En dat terwijl schadeherstellers steeds meer moeten investeren om de technische ontwikkelingen bij te houden. Tel daarbij op dat de wettelijke aansprakelijkheid verschuift naar productaansprakelijkheid voor de autofabrikant en het lijkt niet meer dan logisch dat de importeur de aangewezen partij is om de kwaliteit van schadeherstel te borgen en daarvoor ook de verantwoordelijkheid te dragen. Het speelveld zal dan op termijn bestaan uit importeurs met hun gelieerde schadeherstelbedrijven, leasebedrijven en verzekeraars. Dat zijn de hoofdrolspelers die de dienst gaan uitmaken. Dat is dus ook de afslag die herstelbedrijven moeten kiezen. De ontwikkelingen voltrekken zich al op meta niveau. Omdat de hoofdrolspelers (importeurs, leasebedrijven en verzekeraars) zich, ingegeven door de technische ontwikkelingen, al aan het herpositioneren zijn. Wees alert! 
Ronald van de Stolpe is manager Verzekeringen bij DAK Intermediairscollectief

Wegblijven

snapshots lampMet het convenant cash geld boekte de autobranche een kleine overwinning op de banken. In het kort komt het erop neer dat klantgroepen, zoals de automotive, niet uitgesloten mogen worden, enkel individuele klanten. Het cash convenant gaat over contant geld, maar deze visie zou ook moeten gelden voor startende autobedrijven die een bankrekening willen openen. Een individueel autobedrijf mag je na beoordeling weigeren. Autobedrijven in zijn algemeenheid niet. Maar nog steeds worden startende autobedrijven geweigerd die een bankrekening willen openen. Banken mogen van de DNB geen onderdeel zijn van witwasfraude en moeten dus wegblijven van crimineel geld. De poortwachtersfunctie nemen banken zeer serieus. Op zich goed, maar het probleem is groter dan de DNB of banken. De bank ontwijkt het criminele circuit heus niet door (nieuwe) automotive klanten te weigeren en cash te verbieden als betaalmiddel. De overheid moet het criminele circuit aanpakken, niet ondernemers. Ik vraag de bank om transparant te zijn waar een ondernemer aan moet voldoen als hij een zakelijke bankrekening wilt openen. Banken, jullie eisen openheid en klantonderzoek van het autobedrijf? Geef dan zelf openheid wanneer je als autobedrijf een bankrekening wilt openen. En sluit bij voorbaat geen groepen uit.
Rolf Westgeest is oprichter en eigenaar van Eurostocks