Kennisbank | Snelle groei, beperkte impact
Het zal nog jaren duren voordat plug-ins en EV’s binnen wagenparken de dominante aandrijflijn vormen, hoe snel de verkoop van stekkerauto’s ook toeneemt. Dat concludeert het Internationaal Energieagentschap (IEA) in zijn rapport Global Electric Vehicle Outlook, waarin het de verkoop van EV’s en plug-ins onderzoekt. Zelfs in het meest optimistische scenario, waarbij staten en fabrikanten al hun beloften nakomen, zal in 2030 slechts de helft van de nieuwverkoop uit geëlektrificeerde auto’s bestaan. Het aandeel van EV’s in de totale vloot zal dan rond de 20 procent liggen. Stekkerauto’s zijn tegenwoordig goed voor ongeveer 10 procent van alle autoverkopen wereldwijd, maar nog steeds minder dan 2 procent van de totale vloot. In het eerste kwartaal van dit jaar werden er 2 miljoen stekkerauto’s verkocht. Er rijden nu 18,5 miljoen (PH)EV’s rond.
Gebrek aan ambitie
Er zijn in 2021 wereldwijd in totaal 6,6 miljoen plugins en elektrische auto’s verkocht, een verdubbeling ten opzichte van 2020. China voert met 3,3 miljoen stekkerauto’s de lijst aan, gevolgd door Europa (2,3 miljoen) en de VS (600 duizend). Noren kochten relatief de meeste stekkerauto’s: bijna 9 op de 10 nieuwe auto’s in Noorwegen waren elektrisch. De groei wordt fors gestimuleerd door overheidssubsidies, stelt het IAE.
Wereldwijd gaven overheden circa 28 miljard euro uit aan subsidies. Ook zijn er inmiddels 450 verschillende modellen op de markt, vijf keer zoveel als in 2015. Volgens het IEA gaan fabrikanten momenteel sneller dan overheden kunnen bijbenen. In Europa heeft een groot aantal fabrikanten aangegeven in 2030 uitsluitend nog EV’s te willen verkopen. Een gebrek aan subsidies en laadinfrastructuur maakt het realiseren van die doelstelling twijfelachtig. Branche organisatie Acea waarschuwt inmiddels bijna permanent voor het gebrek aan ambitie bij EU-lidstaten als het gaat om laadvoorzieningen.
Lithium
Het IEA stelt dat ook de komende jaren de verkoop van stekkerauto’s blijft groeien. Zo zouden meer landen de verkoop willen gaan stimuleren, primair om aan CO2-doelstellingen te kunnen voldoen. Verstoringen in de productieketens hebben nauwelijks invloed gehad, maar de oorlog in Oekraïne en Chinese lockdowns vertragen de groei. En ook de steeds verder stijgende prijzen kunnen een rem op de groei vormen. Zo is de prijs voor lithium zeven keer zo hoog als in 2020. Ook moeten er nog grote investeringen in laadinfrastructuur gedaan worden. In veruit de meeste landen is de infrastructuur nu onvoldoende om de groei bij te benen. Wereldwijd zouden tot 2030 jaarlijks 20 miljoen laadpalen geplaatst moeten worden. In Nederland staan nu relatief het meeste laadpalen per elektrische auto. Over de totale energieconsumptie en belasting van het stroomnet maakt het IEA zich minder zorgen, de organisatie verwacht dat hier voldoende oplossingen voorhanden zijn.
Ook concludeert het IAE dat China, ondanks Europese batterij-initiatieven, dominant is bij de productie van batterijen. China is direct en indirect (door de levering van zeldzame mineralen) betrokken bij 85 procent van de wereldwijde productie. Volgens het IAE investeert China in het behoud van zijn leidende positie. In China is een EV gemiddeld tien procent duurder dan een auto met conventionele aandrijving. In de EU en VS is dat 40 tot 50 procent meer.
De cijfers
53 %
meer winst maakten autobedrijven in 2021. Dat meldt accountantsvereniging SRA in haar rapport Branches in Zicht. Volgens SRA zijn de verschillen groot in de sector. Bij 61 procent van de bedrijven bleef de winst gelijk of nam die toe. Het eigen vermogen groeide met 21 procent.
23.507
nieuwe personenauto’s zijn er in mei geregistreerd. Dat zijn er 7,4 procent minder dan vorig jaar mei, aldus cijfers van RDC. Over de eerste 5 maanden ligt het aantal registraties op 123.811 personenauto’s (-4,6%). Kia voert in mei de registraties aan met 2.412 stuks.
21 %
van alle banden in ons land is een vierseizoenenband, aldus de bandenmonitor van Kwik-Fit. In 2002 was dat nog 2,3 procent. Verder blijkt dat Continental en Michelin het grootste marktaandeel hebben (16%).