Alle ontwikkelingen komen voorbij tijdens het Remarketing Event

Event | Occasions in het middelpunt

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Beeld: Marcel Cazemier

Occasions zijn de afgelopen jaren een belangrijke moneymaker geweest voor veel autobedrijven. Met een historisch lage nieuwverkoop neemt het belang alleen maar toe. Op het AM Remarketing Event, dat dit jaar in samenwerking met Automotive wordt georganiseerd, komen de belangrijkste kansen en uitdagingen aan bod. Inkoop is tegenwoordig topsport, maar in hoeverre kunnen kleinere bedrijven nog zelfstandig handelen? Iede Aukema (BCA) en Roy van Leeuwen (Auto1), directeuren van twee van de grootste Europese spelers in de occasionmarkt, geven hun visie. Wordt de remarketing straks het exclusieve domein van de grote reuzen of blijft er ruimte voor kleinere (niche)spelers?

Verkeerd adverteren

Het incorrect en zelfs opzettelijk verkeerd adverteren van occasions is een groot pijnpunt. Niet alleen voor de bedrijven die wel correct adverteren, maar zeker ook voor de Autoriteit Consument & Markt die tekst en uitleg komt geven over de eisen en de mogelijke sancties. Juriste Natascha Linssen (Treble Advocaten) behandelt een aantal praktijkzaken uit de autobranche en andere retailbranches. Rico van der Vies, commercieel directeur bij Automotive Mediaventions, vertelt waarom Autotrack de teugels steeds strakker aanhaalt en deelt de resultaten van een onderzoek naar ex-btw adverteren. 

Een belangrijk onderdeel van het event is de presentatie van het Nationaal Occasion Onderzoek. Michel Corveleijn (VWE) deelt exclusief de belangrijkste conclusies. In de occasionretail eisen dealerbedrijven een steeds groter deel van de koek op. Zeeuw & Zeeuw-ceo Jan Hofstede geeft een inkijkje in het occasionbeleid van de dealerholding. Het bedrijf verkocht vorig jaar ruim 10 duizend occasions, waarvan ongeveer 70 procent B2C. En het belang van occasions neemt alleen maar toe, zeker nu veel van de OEM’s in toenemende mate zelf de nieuwverkoop op zich nemen. De lijst met ‘pijnpunten’ is groot als het import en export betreft. Zomaar een auto verkopen aan een buitenlandse koper is er niet bij.

In een live-opname van het Restwaardejournaal wordt met drie tafelgasten de stand van zaken besproken. Juriste Carlijn van Dijk schetst de belangrijkste juridische ontwikkelingen aan de hand van recente uitspraken. Namens de RDW gaat André Nijboer in op de bpm-problematiek bij import en export. Derde tafelgast is Gerard ten Buuren, die als voorzitter van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven en Groothandel continu bezig is om de belangen van de branche te behartigen.

Ga naar automotive-online.nl/events voor meer informatie en inschrijven.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Event | Occasions in het middelpunt | Automotive Online
Alle ontwikkelingen komen voorbij tijdens het Remarketing Event

Event | Occasions in het middelpunt

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Beeld: Marcel Cazemier

Occasions zijn de afgelopen jaren een belangrijke moneymaker geweest voor veel autobedrijven. Met een historisch lage nieuwverkoop neemt het belang alleen maar toe. Op het AM Remarketing Event, dat dit jaar in samenwerking met Automotive wordt georganiseerd, komen de belangrijkste kansen en uitdagingen aan bod. Inkoop is tegenwoordig topsport, maar in hoeverre kunnen kleinere bedrijven nog zelfstandig handelen? Iede Aukema (BCA) en Roy van Leeuwen (Auto1), directeuren van twee van de grootste Europese spelers in de occasionmarkt, geven hun visie. Wordt de remarketing straks het exclusieve domein van de grote reuzen of blijft er ruimte voor kleinere (niche)spelers?

Verkeerd adverteren

Het incorrect en zelfs opzettelijk verkeerd adverteren van occasions is een groot pijnpunt. Niet alleen voor de bedrijven die wel correct adverteren, maar zeker ook voor de Autoriteit Consument & Markt die tekst en uitleg komt geven over de eisen en de mogelijke sancties. Juriste Natascha Linssen (Treble Advocaten) behandelt een aantal praktijkzaken uit de autobranche en andere retailbranches. Rico van der Vies, commercieel directeur bij Automotive Mediaventions, vertelt waarom Autotrack de teugels steeds strakker aanhaalt en deelt de resultaten van een onderzoek naar ex-btw adverteren. 

Een belangrijk onderdeel van het event is de presentatie van het Nationaal Occasion Onderzoek. Michel Corveleijn (VWE) deelt exclusief de belangrijkste conclusies. In de occasionretail eisen dealerbedrijven een steeds groter deel van de koek op. Zeeuw & Zeeuw-ceo Jan Hofstede geeft een inkijkje in het occasionbeleid van de dealerholding. Het bedrijf verkocht vorig jaar ruim 10 duizend occasions, waarvan ongeveer 70 procent B2C. En het belang van occasions neemt alleen maar toe, zeker nu veel van de OEM’s in toenemende mate zelf de nieuwverkoop op zich nemen. De lijst met ‘pijnpunten’ is groot als het import en export betreft. Zomaar een auto verkopen aan een buitenlandse koper is er niet bij.

In een live-opname van het Restwaardejournaal wordt met drie tafelgasten de stand van zaken besproken. Juriste Carlijn van Dijk schetst de belangrijkste juridische ontwikkelingen aan de hand van recente uitspraken. Namens de RDW gaat André Nijboer in op de bpm-problematiek bij import en export. Derde tafelgast is Gerard ten Buuren, die als voorzitter van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven en Groothandel continu bezig is om de belangen van de branche te behartigen.

Ga naar automotive-online.nl/events voor meer informatie en inschrijven.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.