Redactioneel | Discussie

Waarom blijft Nederland toch zo’n goede voedingsbodem voor kleine leasemaatschappijen, terwijl in andere sectoren de schaalvergroting veel sneller lijkt te gaan? Sommige van deze discussies leveren – vaak nadat we ons eigen idee even hebben gepeild bij enkele relaties in de branche – uiteindelijk ook artikelideeën op. Zo leest u in dit nummer hoe het komt dat die consolidatie in de leasebranche vooralsnog niet in volle hevigheid doorzet.
Ook de brancheverenigingen zijn nogal eens onderwerp van gesprek. Bijvoorbeeld over de kracht van hun lobby. Soms lijken ze geen vuist te kunnen maken (de bijtelling gaat gewoon naar 16% volgend jaar, ondanks protesten), op andere momenten sturen ze de overheid in de juiste directie (zoals met het afschaffen van de btw over de bpm of de ‘reprimande’ aan banken om niet alle autobedrijven over één kam te scheren).
In een interview met Peter Niesink, directeur van Bovag, komt dit onderwerp aan bod. Evenals de toenemende macht van Bovag bij dochteronderneming Bovemij. De brancheorganisatie wordt steeds krachtiger en besluitvaardiger, maar lijkt zich hiermee ook steeds meer te mengen in de markt. Mocht die bank, waarop al eerder werd gezinspeeld, er echt komen, dan neemt de macht in Bunnik, en ook de economische invloed, verder toe. Wellicht dat het met die stap wél de kleinere bedrijven, die zich nu niet altijd meer herkennen in Bovag, weet terug te halen.