Redactioneel | Prijsgevecht
En die auto, die is overal hetzelfde. Met de verschuiving van verkoop naar private lease wordt het al niet beter: ook hierbij wordt er vooral op prijs geconcurreerd. En dat terwijl de marges misschien nog wel lager liggen dan op de verkoop-nieuw. Dealers gaan die strijd ook niet winnen van de grootste leasemaatschappijen en captives die vaak een lagere prijs kunnen bieden. Ook in de occasionmarkt draait het vooral om de prijs. Terwijl in principe vrijwel elke auto iets unieks heeft. Dus ook hier dringt de vraag zich op: zou er niet meer aandacht moeten zijn voor het onderscheidend vermogen van de aanbieder?
Prijserosie kan onder meer tegengegaan worden door gemak en service, zoals in de vorm van flexibele mobiliteitsproducten. Hierbij komt een ander probleem om de hoek kijken: namelijk dat mobiliteit kostbaar is. In dit nummer duiken we in het concept Sixt+, een auto-abonnement voor een periode tussen de 1-12 maanden. De advertentieprijs is nog wel aantrekkelijk, maar het fullservice pakket is voor veel consumenten waarschijnlijk te prijzig. Prijsstelling, kortom, is lastige materie. Niet voor niets staat dit marketingnummer grotendeels in het teken van pricing, en lanceren we begin november een marketingweek waarbij ook dit onderwerp aan bod komt en waarin we op zoek gaan naar hoe de autoretail uit dat prijsgevecht kan komen.