Redactioneel | Connectie
De tijd dat de werkplaats aan de achterkant van het pand verstopt zat, is voorbij. Het meeste contact met klanten vindt plaats ná de verkoop, en dat contact verloopt dankzij digitalisering en telematicatoepassingen steeds eenvoudiger. In de retail vindt er een verschuiving plaats van verkoop naar private lease, waarbij verwachte onderhouds- en reparatiekosten een steeds prominentere rol in het verkoopproces spelen. Op langere termijn wordt vanwege de elektrificatie juist weer een daling van de aftersalesinkomsten verwacht. Dan moeten ondernemers de volgende stap naar een duurzaam verdienmodel zetten: het faciliteren van mobiliteit in brede zin, van het vervoermiddel tot en met onderhoud, reparatie en bandenwissel. Dat geldt voor het dealer en het universele kanaal. Sales en aftersales schuiven daarbij steeds verder in elkaar.
Als vaktitel voor de autobranche blijven we natuurlijk niet achter bij deze ontwikkeling. Daarom zijn vanaf dit nummer de uitgaven Werkplaats en Management samengevoegd. Waarbij we voor een subtiele katernindeling hebben gekozen. De samenvoeging is onderdeel van een complete restyling, met een hogere kwaliteit papier en afwerking en een strakke vormgeving met meer oog voor cijfers. We zijn benieuwd wat u er van vindt.