Dossier Schade | In 2019 beschikt 70% van de nieuwe auto’s over rijhulpsystemen

Maarten Bokslag Maarten Bokslag

ADAS – Advanced Driving Assistance Systems – worden steeds meer standaard. Autobranche adviesbureau Jato Dynamics registreert sinds enkele jaren per automodel of en in welke mate het voorzien is van rijhulpsystemen. De groei zit er goed in: in 2016 had 36 procent van de geregistreerde auto’s in Nederland een vorm van ADAS aan boord: in 2018 was dat al 51 procent. Branchevereniging  Focwa verwacht, mede op basis van cijfers van het Engelse onderzoeksbureau Thatcham, dat 70 procent van de nieuwe auto’s is voorzien van ACC en/of AEB. Eind 2022 zijn alle nieuwe auto’s voorzien van AEB – dit volgt mede uit een afspraak die de autofabrikanten onderling hebben gemaakt. Rond 2024 zijn volgens Focwa ook ACC en lane assist standaardvoorzieningen op alle nieuwe auto’s.

Hoe hard het gaat met de opkomst van ADAS, is goed te zien aan de Volkswagen Golf, sinds jaar en dag koploper in het zakelijk C-segment. Vorig jaar werden er 9.696 in Nederland geregistreerd, waarvan 6.534 voor de leasemarkt (bron: RDC). Van de in 2018 geregistreerde modellen was 94 procent standaard zowel voorzien van parkeersensoren als adaptive cruise control. De parkeersensoren zijn al langer populair, maar de ACC is bij de Golf echt een nieuwtje: in 2016 was dit systeem nog op geen enkel model Golf als standaardvoorziening aanwezig.

Rond 2024 zijn ACC en lane assist standaard op alle nieuwe auto’s. 

De luxe versies Comfortline en Trendline zijn optioneel te voorzien van zaken als park assist, side assist, lane assist en verkeersbordenherkenning.

De nieuwe Golf 8, die nog voor de zomer in productie gaat, zal deels autonoom kunnen rijden. Om dat te bereiken worden diverse systemen in de auto nauwer verweven en is de auto altijd online. Daarmee vormt de Golf beslist geen unicum, maar als meest verkochte middenklasser geeft de VW wel duidelijk aan in welke richting het gaat. 

Welke ADAS zijn het populairst?

Vorig jaar werden in Nederland bijna 444 duizend nieuwe personenauto’s geregistreerd. Volgens Jato, dat standaardvoorzieningen en opties van personenauto’s vastlegt, beschikten die auto’s over de volgende ADAS:
1. Distance alert: standaard bij 51 procent van de geregistreerde auto’s in 2018, bij nog eens 24 procent een optie. 
2. Adaptive cruise control: bij 15 procent standaard, bij 28 procent een optie.
3. Dode hoek inhaalsensor: bij 11 procent standaard, bij 36 procent een optie. 

 Dure onderdelen

grafiek volkswagenBovag schrijft in de Toekomstvisie Schadeherstel 2030 over de gevolgen van ADAS voor de autoschadebedrijven. Daarbij benadrukt de branchevereniging de complexe samenhang tussen de verschillende systemen. Dat is een belangrijk thema bij reparatie of vervanging, want die samenhang vereist nauwkeurige afstemming en kalibratie. Door het gebruik van kostbare camera’s en radarsystemen in bumpers, buitenspiegels en voorruiten zullen autoschades volgens Bovag de komende jaren flink duurder worden.

Vier generaties VW Golf

Golf V (sinds 2003)
– Geen ADAS beschikbaar.

Golf VI (sinds 2008)
– Voor het eerst komt park assist als optie beschikbaar.

Golf VII (sinds 2012)
– ACC en park assist als opties.

De Golf Comfortline en Highline bieden ACC en Park distance control als deel van de standaarduitrusting. Tegen meerprijs zijn verkrijgbaar:
– Park assist (+ € 238,-). Met park assist kan de Golf automatisch fileparkeren.
– Side assist (+ € 353,-). Met side assist kan de Golf automatisch uitparkeren. Daarnaast waarschuwt het systeem als er zich een auto in de dode hoek bevindt. Dit uitsluitend in combinatie met lane assist.
– Lane assist met verkeersbordenherkenning en active light assist (+ € 696,-). Dit systeem signaleert door middel van een camera als de auto wegbelijning passeert zonder richting aan te geven. De auto corrigeert zelf het stuur. Met een sensor wordt voorliggend en tegemoetkomend verkeer gesignaleerd. Vanaf 65 kilometer per uur rijdt de Golf permanent met grootlicht aan. De sensor stuurt automatisch de lichtbundel bij, zodat tegenliggers niet worden verblind.
– Park assist + trailer assist (+ € 1.377,-, incl. trekhaak). Dit systeem maakt automatisch inparkeren mogelijk, óók met een aanhanger achter de auto. Ook het ‘bochtje achteruit’ met aanhanger is eenvoudig in te stellen.

Golf VII GP (sinds 2017)

De Golf Trendline is in 2019 het basismodel van de Golf. ADAS zijn niet standaard, tegen meerprijs zijn verkrijgbaar:
– Adaptive cruise control (+ € 1.271,-)
– Park distance control (+ € 569,-)

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Dossier Schade | In 2019 beschikt 70% van de nieuwe auto’s over rijhulpsystemen | Automotive Online

Dossier Schade | In 2019 beschikt 70% van de nieuwe auto’s over rijhulpsystemen

Maarten Bokslag Maarten Bokslag

ADAS – Advanced Driving Assistance Systems – worden steeds meer standaard. Autobranche adviesbureau Jato Dynamics registreert sinds enkele jaren per automodel of en in welke mate het voorzien is van rijhulpsystemen. De groei zit er goed in: in 2016 had 36 procent van de geregistreerde auto’s in Nederland een vorm van ADAS aan boord: in 2018 was dat al 51 procent. Branchevereniging  Focwa verwacht, mede op basis van cijfers van het Engelse onderzoeksbureau Thatcham, dat 70 procent van de nieuwe auto’s is voorzien van ACC en/of AEB. Eind 2022 zijn alle nieuwe auto’s voorzien van AEB – dit volgt mede uit een afspraak die de autofabrikanten onderling hebben gemaakt. Rond 2024 zijn volgens Focwa ook ACC en lane assist standaardvoorzieningen op alle nieuwe auto’s.

Hoe hard het gaat met de opkomst van ADAS, is goed te zien aan de Volkswagen Golf, sinds jaar en dag koploper in het zakelijk C-segment. Vorig jaar werden er 9.696 in Nederland geregistreerd, waarvan 6.534 voor de leasemarkt (bron: RDC). Van de in 2018 geregistreerde modellen was 94 procent standaard zowel voorzien van parkeersensoren als adaptive cruise control. De parkeersensoren zijn al langer populair, maar de ACC is bij de Golf echt een nieuwtje: in 2016 was dit systeem nog op geen enkel model Golf als standaardvoorziening aanwezig.

Rond 2024 zijn ACC en lane assist standaard op alle nieuwe auto’s. 

De luxe versies Comfortline en Trendline zijn optioneel te voorzien van zaken als park assist, side assist, lane assist en verkeersbordenherkenning.

De nieuwe Golf 8, die nog voor de zomer in productie gaat, zal deels autonoom kunnen rijden. Om dat te bereiken worden diverse systemen in de auto nauwer verweven en is de auto altijd online. Daarmee vormt de Golf beslist geen unicum, maar als meest verkochte middenklasser geeft de VW wel duidelijk aan in welke richting het gaat. 

Welke ADAS zijn het populairst?

Vorig jaar werden in Nederland bijna 444 duizend nieuwe personenauto’s geregistreerd. Volgens Jato, dat standaardvoorzieningen en opties van personenauto’s vastlegt, beschikten die auto’s over de volgende ADAS:
1. Distance alert: standaard bij 51 procent van de geregistreerde auto’s in 2018, bij nog eens 24 procent een optie. 
2. Adaptive cruise control: bij 15 procent standaard, bij 28 procent een optie.
3. Dode hoek inhaalsensor: bij 11 procent standaard, bij 36 procent een optie. 

 Dure onderdelen

grafiek volkswagenBovag schrijft in de Toekomstvisie Schadeherstel 2030 over de gevolgen van ADAS voor de autoschadebedrijven. Daarbij benadrukt de branchevereniging de complexe samenhang tussen de verschillende systemen. Dat is een belangrijk thema bij reparatie of vervanging, want die samenhang vereist nauwkeurige afstemming en kalibratie. Door het gebruik van kostbare camera’s en radarsystemen in bumpers, buitenspiegels en voorruiten zullen autoschades volgens Bovag de komende jaren flink duurder worden.

Vier generaties VW Golf

Golf V (sinds 2003)
– Geen ADAS beschikbaar.

Golf VI (sinds 2008)
– Voor het eerst komt park assist als optie beschikbaar.

Golf VII (sinds 2012)
– ACC en park assist als opties.

De Golf Comfortline en Highline bieden ACC en Park distance control als deel van de standaarduitrusting. Tegen meerprijs zijn verkrijgbaar:
– Park assist (+ € 238,-). Met park assist kan de Golf automatisch fileparkeren.
– Side assist (+ € 353,-). Met side assist kan de Golf automatisch uitparkeren. Daarnaast waarschuwt het systeem als er zich een auto in de dode hoek bevindt. Dit uitsluitend in combinatie met lane assist.
– Lane assist met verkeersbordenherkenning en active light assist (+ € 696,-). Dit systeem signaleert door middel van een camera als de auto wegbelijning passeert zonder richting aan te geven. De auto corrigeert zelf het stuur. Met een sensor wordt voorliggend en tegemoetkomend verkeer gesignaleerd. Vanaf 65 kilometer per uur rijdt de Golf permanent met grootlicht aan. De sensor stuurt automatisch de lichtbundel bij, zodat tegenliggers niet worden verblind.
– Park assist + trailer assist (+ € 1.377,-, incl. trekhaak). Dit systeem maakt automatisch inparkeren mogelijk, óók met een aanhanger achter de auto. Ook het ‘bochtje achteruit’ met aanhanger is eenvoudig in te stellen.

Golf VII GP (sinds 2017)

De Golf Trendline is in 2019 het basismodel van de Golf. ADAS zijn niet standaard, tegen meerprijs zijn verkrijgbaar:
– Adaptive cruise control (+ € 1.271,-)
– Park distance control (+ € 569,-)

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.