Strijden met olie

Autobedrijf Feenstra gaat voor Champion en pass-thru

Redactie Redactie
• Laatste update:

Autobedrijf Feenstra ligt in Rinsumageest, een dikke tien kilometer van Leeuwarden. Klanten komen uit de verre omtrek. Ze blijven klant omdat eigenaar Sjoerd-Jan Feenstra en zijn monteurs oog hebben voor kwaliteit. “We doen niet moeilijk over garantie, ook niet als dat veel geld kost. Het verdient zich weer terug in de vorm van goodwill.” Elke klus wordt met vertrouwen opgepakt, ook die aan nieuwe auto’s. Het bedrijf heeft vier diagnosetesters, heeft een pass-thru abonnement voor alle merken en is aangesloten bij de technische helpdesk Tech360 van Partspoint . “Ik wil met plezier werken en dat kan alleen als ik de beschikking heb over het beste materiaal”, zegt Feenstra. “Daardoor zijn we minstens zo goed als de dealer. Alleen een stuk goedkoper.”

De vier bruggen in de brede werkplaats zijn alle verschillend. Geheel links staat een 7-tons oprijbrug van Koni, die het mogelijk maakt om ook de zwaarste campers te servicen. De 2-koloms brug ernaast (ook van Koni) wordt veel voor de apk gebruikt. De Stenhoj van 4 ton daarnaast gaat er binnenkort uit om te worden vervangen door een gloednieuwe Condor uitlijnbrug. Geheel rechts staat al een nieuwe Condor 4000. Inclusief de eigenaar beschikt het bedrijf over drie monteurs, zodat er altijd een brug beschikbaar is voor langdurige projecten – op dit moment de restauratie van een VW Kever. 

p15 sjoerdfeenstraSjoerd-Jan Feenstra

Bouwjaar: 1981
Opleiding: MTS autotechniek niveau 4 en heel veel aanvullende GMTO-cursussen
Loopbaan: al vanaf zijn elfde jaar vooral in het bedrijf van zijn vader te vinden. Sinds 2015 volledig eigenaar van het autobedrijf. 
Thuis: samenwonend, vier kinderen en de vijfde is op komst.

Net als zijn vader vroeger, heeft Feenstra een zwak voor oldtimers. Er staan er heel wat in en rond het bedrijf: voornamelijk Fiats, Alfa’s en Lancia’s. In feite is er voor het werken aan dat soort auto’s weinig extra apparatuur nodig. Uitzondering is een oude Sun HSP 1080 testkast. “Zaken als contacthoek en toerenval per cilinder zijn hier nog mee te meten. Onmisbaar als je met klassiekers bezig bent.”

Oliesoorten op maat

Feenstra houdt nauwelijks voorraad: het bedrijf wordt vier maal per dag beleverd door Brezan. Het heeft wel wat nieuwe sets banden op voorraad, voor spoedgevallen. Ook op voorraad zijn diverse soorten olie: zéker sinds Autobedrijf Feenstra onderneemt als Champion Service Point, een werkplaatsformule met huisstijl van Brezan en het Belgische Wolf Oil. In de werkplaats staat een rek waar de diverse soorten olie per liter voor het grijpen staan. Belangrijk is het 200 litervat 5W30 – verreweg de meest gebruikte olie in het bedrijf. Daarnaast zijn er twee stalen kasten met 20 liter vaatjes van diverse multigrades. “Dat assortiment is speciaal voor ons samengesteld”, vertelt Feenstra. “Champion legt ons geen standaardassortiment op, maar heeft over het afgelopen jaar het verbruik van ons bedrijf geanalyseerd. Op basis daarvan hebben we nu een breed assortiment, waarvan we zeker weten dat het ook echt van pas komt.”

DE KENGETALLEN Autobedrijf Feenstra // aantal medewerkers: 3 // aantal hefbruggen: 4 // aantal diagnosetesters: 4 // aantal doorgangen: 60 per week // oppervlakte werkplaats: 240 m² // aantal verkochte banden: 800 per jaar // aantal verkochte liters olie: 3.500 per jaar // aantal apk-keuringen: 500 per jaar

Feenstra vindt olie en smeermiddelen buitengewoon belangrijk voor een optimale werkplaats. “Daarom ben ik ook zo blij met Champion. We hebben al jaren ervaring met ze en de helpdesk is erg goed. We hadden hier een klant met Citroën C4 waarvan de motor rauw liep. De Citroën-dealer had bij de verversing 5W30 gebruikt, wat ook het voorschrift was. Maar toen ik met de helpdesk belde, vertelde Champion mij dat er een update is en dat 0W30 beter geschikt was. Dus wij hebben de olie gewisseld en die klant was zielsgelukkig. Bijna geen kosten en een veel beter rijdende auto.” 

Autobedrijf Feenstra werd in 1990 opgezet als taxidienst. Eigenaar Feye Feenstra onderhield zijn eigen auto’s en enkele jaren later groeide het taxibedrijf uit tot een volwaardig autobedrijf. Nadat Feye een ernstig motorongeval kreeg, ging zoon Sjoerd-Jan steeds meer in het bedrijf werken. In 2015 werd hij eigenaar. Sindsdien is het bedrijf sterk geprofessionaliseerd. Klanten komen niet enkel uit Friesland, maar ook uit Groningen en zelfs enkele uit Duitsland.

p15 autobedrijf feenstra

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Autobedrijf Feenstra gaat voor Champion en pass-thru | Automotive Online
Strijden met olie

Autobedrijf Feenstra gaat voor Champion en pass-thru

Redactie Redactie
• Laatste update:

Autobedrijf Feenstra ligt in Rinsumageest, een dikke tien kilometer van Leeuwarden. Klanten komen uit de verre omtrek. Ze blijven klant omdat eigenaar Sjoerd-Jan Feenstra en zijn monteurs oog hebben voor kwaliteit. “We doen niet moeilijk over garantie, ook niet als dat veel geld kost. Het verdient zich weer terug in de vorm van goodwill.” Elke klus wordt met vertrouwen opgepakt, ook die aan nieuwe auto’s. Het bedrijf heeft vier diagnosetesters, heeft een pass-thru abonnement voor alle merken en is aangesloten bij de technische helpdesk Tech360 van Partspoint . “Ik wil met plezier werken en dat kan alleen als ik de beschikking heb over het beste materiaal”, zegt Feenstra. “Daardoor zijn we minstens zo goed als de dealer. Alleen een stuk goedkoper.”

De vier bruggen in de brede werkplaats zijn alle verschillend. Geheel links staat een 7-tons oprijbrug van Koni, die het mogelijk maakt om ook de zwaarste campers te servicen. De 2-koloms brug ernaast (ook van Koni) wordt veel voor de apk gebruikt. De Stenhoj van 4 ton daarnaast gaat er binnenkort uit om te worden vervangen door een gloednieuwe Condor uitlijnbrug. Geheel rechts staat al een nieuwe Condor 4000. Inclusief de eigenaar beschikt het bedrijf over drie monteurs, zodat er altijd een brug beschikbaar is voor langdurige projecten – op dit moment de restauratie van een VW Kever. 

p15 sjoerdfeenstraSjoerd-Jan Feenstra

Bouwjaar: 1981
Opleiding: MTS autotechniek niveau 4 en heel veel aanvullende GMTO-cursussen
Loopbaan: al vanaf zijn elfde jaar vooral in het bedrijf van zijn vader te vinden. Sinds 2015 volledig eigenaar van het autobedrijf. 
Thuis: samenwonend, vier kinderen en de vijfde is op komst.

Net als zijn vader vroeger, heeft Feenstra een zwak voor oldtimers. Er staan er heel wat in en rond het bedrijf: voornamelijk Fiats, Alfa’s en Lancia’s. In feite is er voor het werken aan dat soort auto’s weinig extra apparatuur nodig. Uitzondering is een oude Sun HSP 1080 testkast. “Zaken als contacthoek en toerenval per cilinder zijn hier nog mee te meten. Onmisbaar als je met klassiekers bezig bent.”

Oliesoorten op maat

Feenstra houdt nauwelijks voorraad: het bedrijf wordt vier maal per dag beleverd door Brezan. Het heeft wel wat nieuwe sets banden op voorraad, voor spoedgevallen. Ook op voorraad zijn diverse soorten olie: zéker sinds Autobedrijf Feenstra onderneemt als Champion Service Point, een werkplaatsformule met huisstijl van Brezan en het Belgische Wolf Oil. In de werkplaats staat een rek waar de diverse soorten olie per liter voor het grijpen staan. Belangrijk is het 200 litervat 5W30 – verreweg de meest gebruikte olie in het bedrijf. Daarnaast zijn er twee stalen kasten met 20 liter vaatjes van diverse multigrades. “Dat assortiment is speciaal voor ons samengesteld”, vertelt Feenstra. “Champion legt ons geen standaardassortiment op, maar heeft over het afgelopen jaar het verbruik van ons bedrijf geanalyseerd. Op basis daarvan hebben we nu een breed assortiment, waarvan we zeker weten dat het ook echt van pas komt.”

DE KENGETALLEN Autobedrijf Feenstra // aantal medewerkers: 3 // aantal hefbruggen: 4 // aantal diagnosetesters: 4 // aantal doorgangen: 60 per week // oppervlakte werkplaats: 240 m² // aantal verkochte banden: 800 per jaar // aantal verkochte liters olie: 3.500 per jaar // aantal apk-keuringen: 500 per jaar

Feenstra vindt olie en smeermiddelen buitengewoon belangrijk voor een optimale werkplaats. “Daarom ben ik ook zo blij met Champion. We hebben al jaren ervaring met ze en de helpdesk is erg goed. We hadden hier een klant met Citroën C4 waarvan de motor rauw liep. De Citroën-dealer had bij de verversing 5W30 gebruikt, wat ook het voorschrift was. Maar toen ik met de helpdesk belde, vertelde Champion mij dat er een update is en dat 0W30 beter geschikt was. Dus wij hebben de olie gewisseld en die klant was zielsgelukkig. Bijna geen kosten en een veel beter rijdende auto.” 

Autobedrijf Feenstra werd in 1990 opgezet als taxidienst. Eigenaar Feye Feenstra onderhield zijn eigen auto’s en enkele jaren later groeide het taxibedrijf uit tot een volwaardig autobedrijf. Nadat Feye een ernstig motorongeval kreeg, ging zoon Sjoerd-Jan steeds meer in het bedrijf werken. In 2015 werd hij eigenaar. Sindsdien is het bedrijf sterk geprofessionaliseerd. Klanten komen niet enkel uit Friesland, maar ook uit Groningen en zelfs enkele uit Duitsland.

p15 autobedrijf feenstra

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.